عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
در نشست خبری چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان مطرح شد
ششم مهر اجلاس پیرغلامان در بندرعباس برگزار می‌شود. سنت‌های بومی استان میزبان در هردوره دیده شده است. امسال اهل سنت هرمزگان حضور پررنگی در اجلاس دارند. مسئولان برگزاری می‌گویند که پیام وحدت‌آفرین این اجلاس پاسخ محکمی به شجره ملعونه آل سعود خواهد بود.
عقیق:چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از 6 تا 9 مهر در استان هرمزگان و در شهر بندرعباس برگزار می‌شود. صبح امروز نشست خبری برنامه‌های این اجلاس با حضور علی فروغی رئیس بسیج صداوسیما و رئیس اجلاس، مهدی دهقان نیری دبیر اجلاس و بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان در سازمان صداوسیما برگزار شد.

فروغی گفت: هرآنچه در ابعاد اجتماعی، حاکمیتی و فردی داریم از آل الله است و همواره مدیون این خاندان هستیم. انقلاب اسلامی تاکنون مهم ترین تکیه گاهش حضرت سیدالشهدا بوده است. امروز نیز که مکر دشمنان اسلام و انقلاب به اوج رسیده است، حتما نیازمند توجه به نهضت اباعبدالله هستیم. اجلاس امسال حتما باید با قوت بیشتر و کیفیت بهتری برگزار شود.

رئیس چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی افزود: با شرایطی که در عرصه بین المللی با آن مواجه هستیم، برنامه‌های ویژه‌ای را برای اجلاس امسال در نظر گرفته‌ایم. شش دوره ابتدایی این اجلاس در تهران برگزار شد و پس از قوام آن در استان‌های زنجان، همدان، اهواز، گلستان، شیراز، بوشهر و ... نیز برگزار شد. هر استانی که رفتیم به سنت‌های بومی عزاداری استان توجه جدی شده است. امسال نیز هرمزگان دست پری در این زمینه دارد.

عزاداری اهل سنت برای امام حسین(ع) در اجلاس امسال دیده شده است/منتظر شنیدن ندای وحدت از هرمزگان باشید

رئیس بسیج صدا و سیما تصریح کرد: امسال میزبان پیرغلامی هستیم که 123 سال سن دارد و یک قرن توفیق خدمت به سیدالشهدا داشته است. اجلاس تجلیلی از پیرغلامان، ریل‌گذاری برای سنتی حسنه در کشور است که در آینده فرهنگی ایران نیز اثرگذار خواهد بود.

فروغی گفت: امسال در مجموع بیشتر از 800 میهمان داخلی و خارجی از اروپا، آسیا و آفریقا داریم. تجلیل از مداحان اهل سنت استان هرمزگان از برنامه‌های مهم اجلاس چهاردهم است. اهل سنت نیز سنت‌های مخصوصی را برای عزداری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) دارند که دیده شده است. امسال ندای وحدت را از اجلاس هرمزگان خواهید شنید. این اجلاس یک کار ملی است و بسیاری از دستگاه‌های نظام در برگزاری آن دخیل هستند.

اقدامات تقریبی و وحدت آفرینِ اجلاس چهاردهم پاسخ محکمی به شجره ملعونه آل سعود خواهد بود

وی افزود: بنا داریم از حرکت عظیم امام حسین(علیه السلام) در وجه تقریبی و وحدت آفرین میان شیعه و سنی بهره ببریم و پاسخ محکمی به شجره ملعونه آل سعود بدهیم. بزرگداشت فعالان مقاومت اسلامی از برنامه‌های اثرگذار امسال خواهد بود.

فروغی در پایان گفت: در حال حاضر سه استان خراسان رضوی، اصفهان و لرستان جهت برگزاری پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال بررسی و انتخاب یکی از این سه استان هستیم.

بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان سخنران دیگر این نشست خبری بود. او گفت: با برگزاری اجلاس در هرمزگان می‌خواهیم به هموطنانمان نشان دهیم که استانمان علاوه بر قدرت اقتصادی‌، حرف‌های بسیاری در معنویت و فرهنگ دارد. امیدواریم مردم کشورمان بواسطه برگزاری این اجلاس با روح فرهنگی-معنوی حاکم در هرمزگان آشنا شوند.

«سینه‌زنی نشسته» و «علم گردانی» ثبت ملی می‌شود

وی افزود: بیشتر از 10 کمیته استانی مسئول برگزاری اجلاس در بندرعباس هستند که کارشان را از سال گذشته و پس از اجلاس شیراز آغاز کرده‌اند. اکنون بیشتر کارهای اجرایی برای برگزاری اجلاس انجام شده است و مردم و استاندار منتظر ششم مهر هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان تأکید کرد: دو سنت «سینه‌زنی نشسته» و «علم گردانی» در این اجلاس ثبت ملی می‌شوند. همچنین تمبر یادبودی نیز رونمایی خواهد شد.

شیعیان و اهل سنت ارزش‌های مشترک بسیاری مثل عزاداری بر اباعبدالله(ع) دارند/علی، حسین و زهرا نام‌های پرتکرار فرزندان اهل سنت

اکرمی گفت: بخشی از جمعیت هرمزگان را اهل سنت تشکیل می‌دهند. در استان ما شیعیان و اهل سنت کنار یکدیگر مجلس عزای اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را برگزار می‌کنند؛ حتی در شهرهایی که جمعیت اهل سنت غالب است نیز مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا مثل سایر نقاط کشور برگزار می‌شود، دیگ‌های بزرگ نذری را بار می‌گذارند و ارادت ویژه‌ای به سیدالشهدا(علیه السلام) نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی پیام روشنی دارد که اهل سنت ارزش‌های مشترک بسیاری با شیعیان دارند.جالب است بدانید که اسامی علی، حسین و زهرا جزو نام‌های محبوبی است که خانواده‌های اهل سنت استان بر فرزندانشان می‌گذارند.

مهدی دهقان نیری دبیر چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی سخنران پایانی این نشست خبری بود. او توضیحات اجرایی درباره روند برگزاری اجلاس ارائه کرد و برنامه‌های آن را تشریح کرد.

احیای یک آیین سنتی؛ میثم مطیعی و مهدی سلحشور بدست پیرغلامان حسینی ملبس به عبا می‌شوند

دهقان نیری گفت: 35 میهمان خارجی در اجلاس حضور دارند که 11 نفر از آنها جزو اسقف ها، خاخام‌ها و موبدهای ادیان آسمانی هستند. در این اجلاس قصد داریم تا با دعوت از 5 مداح جوان اهل بیت، آیین عباگذاری را اجرا کنیم. سنت مداحی با عبا باید احیا شود. آقایان مهدی سلحشور و میثم مطیعی دو نفر از مداحان جوانی هستند که با حضور در این مراسم، بدست پیرغلامان حسینی ملبس به عبا می‌شوند.

وی افزود: 12 شرط برای کسانی که قرار است بعنوان پیرغلام از آنها تجلیل شود وجود دارد که حفظ 2000 بیت شعر تنها یکی از آن شروط است. در این اجلاس از 16 پیرغلام داخلی تجلیل می‌شود که متوسط سن آن‌ها 82 سال است. تقدیر از 15 مداح و کارشناس خارجی نیز جزو برنامه‌های اجلاس است.

تجلیل از مبارزات انقلابی شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین

دبیر چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در پایان تاکید کرد: از عبدالله دقاق نماینده شیخ عیسی قاسم دعوت شده که بواسطه حضور او از زحمات و مبارزات انقلابی رهبر شیعیان بحرین تقدیر شود.

در پایان این نشست خبری، پوستر چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی رونمایی شد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین