عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
امیرالمومنین(ع) در مسجد نشسته بودند که مبشری به مسجد وارد شد تا ایشان را بشارت دهد که خداوند فرزند پسری به ایشان عنایت کرده است. ولادت این فرزند در زمان خلیفه دوم بود...

عقیق:  حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی، عضو کمیته ارزیابی مدارج حوزه در پاسخ به این سوال که آیا امیرالمومنین(ع) فرزندی همنام خلیفه دوم داشته اند و در صورت صحت این ماجرا چرا این فرزند بنام خلیفه دوم نامگذاری شد، گفت: بنابر شواهد تاریخی، حضرت امیرالمومنین(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) ، بنابر وصیت ایشان با امامه «دختر زینب، خواهر بزرگتر حضرت زهرا(س)» ازدواج کردند. چرا که رسول خدا و حضرت خدیجه کبری چهار دختر بنامهای زینب، ام کلثوم، رقیه و فاطمه(س) داشتند که آخرین و کوچکترین آنها حضرت زهرای مرضیه(س) و بزرگترین آنها «زینب» همسر ابوالعاص بن ربیع عبشمی(بنی عبد شمس) بود که از قبیله بنی امیه شمرده می شد و لذا در اخبار ائمه اطهار(ع) از پیامبر آمده است که فرمودند: این یکی از بنی امیه با ما وفادار از کار درآمد.

وی افزود: دختران رسول خدا(ص) جز صدیقه طاهره(س) در زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند و حضرت فاطمه هر دو دختران خود را بنام دو خواهرشان که از دنیا رفته بودند نامیدند. یعنی نخستین دخترشان ام کلثوم، همنام یکی از خواهران و دختر دیگرشان «زینب» نیز همنام خواهر دیگر حضرت بودند. «امامه» نخستین همسر امیرالمومنین (ع) پس از حضرت زهرا(س) نیز دختر «زینب» و در واقع خواهر زاده حضرت صدیقه طاهره(س) بود که حضرت بنابر وصیت فاطمه زهرا با ایشان ازدواج کرد.

این صاحب نظر عرصه تاریخ تصریح کرد: همسر دیگر حضرت بانویی از قبیله بنی تغلب از قبایل عرب نصرانی شمال عراق بود که در جنگ به غنیمت گرفته شده و بعدها به حضرت امیر(ع) واگذار شد و حضرت ایشان را به همسری اختیار کرده و فرزند پسری از او به دنیا آمد. 

حجت الاسلام یوسفی غروی گفت: امیرالمومنین(ع) در مسجد نشسته بودند که مبشری به مسجد وارد شد تا ایشان را بشارت دهد که خداوند فرزند پسری به ایشان عنایت کرده است. ولادت این فرزند در زمان خلیفه دوم بود و در هنگام بشارت تولد او، خلیفه دوم در مقابل مردم از امیرالمومنین علیه السلام خواست تا نامگذاری این فرزند را به او واگذار کند. حضرت نیز به ناچار امر نامگذاری این فرزند از بانوی تغلبی را به خلیفه واگذار کرد. عمر نیز تمام حضار را شاهد گرفت که نام خویش را براین فرزند امیرالمومنین(ع) نهاده است. لذا فرزند متولد شده از این بانوی تغلبی توسط خلیفه دوم نامگذاری شد و او نام خود را برفرزند حضرت علی (ع) نهاد و فرزند، عمر بن علی نامیده شد.

این استاد تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: این که برخی شبهه وارد می کنند که چرا حضرت فرزند خود را بنام خلیفه دوم نامید؟ پاسخ این است که جریان تاریخی این ماجرا چنین بوده و سبط ابن الجوزی این خبر را در کتاب تاریخ خود بنام «تذکره الخواص» و به نقل از «ابن ابی الدنیا» نقل کرده است. شخص سبط ابن الجوزی در حدود سال 600 هجری می زیسته است اما این خبر را از مورخ پیشینی بنام «ابن ابی الدنیا» روایت کرده که وی متعلق به قرن سوم هجری بوده و کتابی از زندگینامه حضرت امیرالمومنین(ع) دارد که گوشه هایی از زندگی ایشان را ثبت و ضبط کرده است.

وی افزود: این کتاب در سالهای اخیر توسط محقق معروف، مرحوم شیخ محمد باقر محمودی علا مرودشتی مورد تحقیق و تتبع قرار گرفته و منتشر شده است چراکه پیش از این مفقود بوده است.

حجت الاسلام یوسفی یادآور شد: خبر و ماجرای نامگذاری این فرزند حضرت امیرالمومنین(ع) در این کتاب آمده است. بنابراین پاسخ این که چرا چنین شده اینست که ایشان به اختیار خودشان نبوده و برخلاف اراده ایشان خلیفه دوم در پیش مردم حضرت را وادار به این کار کرد و هدیه ای نیز برای فرزند در نظر گرفت.


منبع: شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین