عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز هیات های مذهبی با معرفی کرامت های انسانی به مردم و جوانان جامعه، مکان بصیرت افزایی هستند.
گزارش تصویری

عقیق:تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز هیات‌های مذهبی با معرفی کرامت‌های انسانی به مردم و جوانان جامعه، مکان بصیرت‌افزایی هستند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ششمین همایش «هیات‌های محوری و برگزیده کشور» در مجتمع یاوران حضرت مهدی (عج) قم در جوار مسجد مقدس جمکران، با اشاره به این‌که کرامت در فرهنگ دینی و قرآنی ما جایگاه ویژه ای دارد، افزود: همه انسان ها دارای یک کرامت ذاتی هستند که می توان آن را در عقل و فطرت آنها دید.



وی ادامه داد: قرآن کریم به کرامت ذاتی انسان اشاره می کند و میفرماید که بنی آدم را کرامت دادیم که این کرامت برای همه انسان ها است. این کرامت ذاتی را شاید بتوان عقل و خرد و فطرتی است که خداوند به همه انسانها عنایت کرده است.



رئیسی بیان کرد: کرامت به معانی مختلف بیان شده است؛ برخی کرامت را به بخشش یا بخشش قبل از سوال بیان کردهاند، برخی دیگر معنی بخشش را جلوهای از کرامت بیان کردهاند و معنی آن را عزت میدانند، یعنی کرامت حالت و ملکه نفسانی است که اجازه مغلوب شدن نفس را در مقابل شیاطین نمیدهد.



وی اظهار کرد: کرامت در این تعریف به این معنی است که خداوند اجازه نمیدهد که فرد اسیر نفس درون و شیاطین بیرون باشد. اگر انسان دارای کرامت شد، جلوههایی خواهد شد که کرامت نفسانی و بیرونی را جلوه گر میکند. یکی از جلوه‌های این کرامت، بخشش خواهد بود. در این بین، انسان با کرامت گاهی بخشش مال میکند و گاهی نیز بخشش مال و آبرو می‌کند، زیرا چیزی جز خدا در وجود این انسان نیست.



تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهدای ما پیش از آن‌که به مقام شهادت نائل شوند، ابتدا به مقام کرامت نائل شدند، زیرا اگر کسی به مقام کرامت نرسد، به شهادت نخواهد رسید. نمره عالی برای بندگان خاص خدا وقتی است که عشق به خدا بر تمام زوایای وجودی انسان حاکم شود.



وی افزود: کرامت اکتسابی قابل کسب است که انسان‏‌ها باید برای رسیدن به آن تلاش کرد. این کرامت از قرآن کریم و خانه کرامت حاصل می‌شود. قرآن کریم و رسول کریم و ائمه و اهل بیت (ع) کریم هستند که باید از آن‌ها راه کریم شدن را فراگرفت.



رئیسی بیان کرد: در پرتوی عبودیت است که کرامت به انسان میرسد. اهل بیت (ع) نیز در قله بندگی قرار داشتند و به همین دلیلی یکی از مهمترین رسالت های هیئت ها، درس عبودیت دادن به مخاطبان است. تمام سخنان امام حسین (ع) در عاشورا، درس توحید است، یعنی باید لحظه به لحظه بر توحید حاضران در روضه اباعبدالله اضافه شود.



وی اظهار کرد: کرامت اکتسابی در پرتوی کتاب کامل و انسان کامل است که در مجالس هیئت‌ها باید به این دو اصل توجه شود، یعنی هیات ها باید زمینه ساز کرامت مخاطبان باشد. بنی امیه راه ایمان را بر مردم نبستند بلکه راه های کشف آسیب های ایمان را بر مردم بستند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آل سعود حاضر است که نمازی که روح و محتوا نداشته باشد را ترویج کند، آنها امتداد راهبردی استکبار در منطقه ما است، آنها با نماز مشکل ندارند بلکه با اقامه نماز مشکل دارند، زیرا اگر قرار باشد که نماز اقامه شود ابتدا باید گلوی ظالم که خود آنها هستند گرفته شود.



وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان امور مساجد، سیاسی بودن و زمان‌شناس بودن را معنی کردند. توابین انسان های خوبی داشتند، ولی چون در زمانی که باید، ندای امام‌شان را نشنیدند در صف یاران امام قرار نگرفتند. هیئت های ما باید زمان شناس باشند در موقع مناسب بهترین سمت‌گیری را داشته باشند.



رئیسی بیان کرد: نکته دیگر آن است که در هیئتهایی که واقعا کلاس درس هستند باید به معلم این مدرسه که امام حسین (ع) است اقتدا کنیم. قله وجودی انسان، کرامت است که محصول آن عبودت مطلق است. کرامت انسان که جز در خانه کریمان یافت نمیشود، باید در زندگی ما ساری و جاری باشد که نقطه قله این امر، شهادت است.



وی اظهار کرد: آنچه امروز باعث ایجاد صف‌بندی‏‌های عالم شده، صف‌بندی کرامت و ضد کرامت است. آیتالله شیخ عیسی قاسم، شیخ زکزاکی و شیخ نمر و... پرچمدار دفاع و تبیین کرامت انسان هستند. درد بشریت امروز آن است که از کرامت فاصله گرفته است، مسجد مقدس جمکران مدرسه بزرگ انسانیت است که به انسان درس کرامت میدهد.



تولیت آستان قدس رضوی گفت: تقدس هیئتهای ما به این دلیل است که کلام و ذکر کریمان در آن جاری است. هیئتها کلاس معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی و ساختن انسان‏‌های عاشورایی برای دفاع ارزش‌های دین و انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین