عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
ابوالقاسمی:
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی محقق و پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت گفت: عرفه به معنای معرفت، شروع برنامه‌ای با عنوان درک و فهم قلبی و روزی قیمتی جهت بالا بردن معرفت نسبت به حقایق در عالم است.
عقیق: حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در گفت‌وگویی با بیان این مطلب که روز عرفه، روز معرفت و اعلی‌المعارف نیز معرفت‌الله است، گفت: باید خدا را حس کرد و از آنجایی که خدا دارای ذات و صفات و ذات او نیز غیر قابل درک است (لایدرک و لایوصف)، اگر می‏خواهیم صفات خدا را بچشیم، این صفات در وجود محمد و آل محمد جمع شده است.

وی با تأکید بر اینکه روز عرفه به خودی خود مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، یادآور شد: عرفه روزی است که حجاج باید در منطقه‌ای به نام عرفات با این عنوان که در روز عرفه مناسک حج آغاز می‌شود، حضور پیدا کنند، لذا در ابتدا باید از حج صحبت کرد تا در مرحله بعد جایگاه وقوف در عرفات مورد بررسی قرار گیرد و در نتیجه بتوانیم از عرفه تعریفی دقیق داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه حج یکی از کامل‌ترین برنامه‌های دینی است، اظهار کرد: نماز ستون دین است، اما حج یک برنامه‌ای است که نماز به عنوان جزئی از این برنامه مطرح است، به عبارت دیگر، از عظمت حج همین بس که یکی از اجزای آن «نماز» است.

این محقق و پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت خاطرنشان کرد: حج آخرین برنامه‌ای است که کامل شد و با توجه به حجه‌الوداعِ پیامبر اکرم (ص) معلوم می‌شود حج از برنامه‌های کامل و تمامی است که در انتهای رسالت پیامبر اکرم (ص) کامل و تمام اجزای آن مطرح شد، پس حج یک برنامه دینی و دارای پنج جزء احرام، معرفت، شعور، رمی جمرات و طواف است.

وی با بیان اینکه وقتی یک حاجی از زندگی، خانواده و شغلش دل می‌کند، در حقیقت یک احرام در شهر و دیار او صورت گرفته است، یادآور شد: حاجی با به تن کردن لباس احرام از لباس خودش هم در می‌آید، لذا می‌توان گفت احرام به معنای کنده شدن تا حدی که انسان از جانش هم دست بکشد است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم «الحج عرفه» گفت: همه حج عرفه است و اینجاست که جایگاه عرفه بالا می‌رود، عرفه به معنای معرفت، شروع برنامه‌ای با عنوان درک و فهم قلبی و روزی قیمتی جهت بالا بردن معرفت و درکمان نسبت به حقایق در عالم است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین