عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
یادواره شهدای شهرستان اصفهان برگزار شد
امام سجاد(علیه السلام) در نامه ای به محمدبن مسلم زهری می نویسد حداقل مشکل تو این است که دشمن با وجود تو احساس امنیت کرد. جهاد کبیر یعنی سر تعظیم در برابر کفار و مشرکین فرود نیاوریم

عقیق: تبلیغات چندانی برای مراسم انجام نشده بود اما ورودی مسجد جامع اصفهان خبر از حضور جمعیت زیادی در مراسم می داد.

مسجد ، میزبان یادواره شهدای شهرستان اصفهان با عنوان ستارگان هدایت به منظور گرامیداشت مقام شامخ شهدای این شهر بود. مراسمی با سخنرانی ححجت الاسلام سید حسین مومنی و مداحی دو ذاکر انقلابی حاج مهدی سلحشور و کربلایی سید رضا نریمانی.

حجت الاسلام مومنی سخنرانی خود را  با اشاراتی به «جهاد اصغر» و «اکبر» و «کبیر»آغاز کرد . سخنانی که شور و حرارت ادامه پیدا کرد و البته انتقادات تند و تیزی نسبت به دولت را هم به دنبال داشت.

حجت الاسلام سیدحسین مومنی ابتدا در باب «جهاد» سخنانی ایراد کردو گفت : « جهاد به معنای تلاش بر علیه دشمن است که گاهی دشمن داخلی (شیاطین و طواغیت) است و گاهی خارجی که صرفا به طواغیت اطلاق می شود.انسان باید همواره در حال کوشش و مجاهده با نفس، در برخورد با دشمنان داخلی و خارجی باشد.با توجه به آیات قرآن سه دسته جهاد برای بقای فرهنگ انقلاب ناب لازم و ضروری است که در انقلاب حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) نیز این سه جهاد وجود داشته که عبارتند از ۱- جهاد اصغر ۲- جهاد اکبر ۳- جهاد کبیر؛

 ابتدا درباره جهاد اصغر ؛ این جهاد در میدان جنگ در زمانی که مشرکین به محاربه با مسلمانان بپردازند تحقق می یابد و با توجه به آیات و روایات ، کافر حربی را در صورتی که حاضر به توبه از کرده خویش نشود باید کشت ،  زیرا از کمترین فرصت برای نابودی مسلمانان استفاده می کند و چاره ای جز مقاتله ندارد.

 حجت الاسلام مومنی در ادامه به برخی مسائل روز جامعه هم اشاره کرد از جمله انتشار فایل صوتی منتسب به منتظری که این روزها درباره آن حرف و حدیث های متنوعی نقل می شود . حجت الاسلام مومنی در این باره گفت : « در مورد منافقین دهه ۶۰ که حضرت امام(ره) فتوای اعدام آن ها را صادر نمود علت  ، محاربه با انقلاب اسلامی بود و چون منافقین به قتل و براندازی این نظام روی آورده بودند بنا بر حکم ولی فقیه اعدام شدند لذا برخی بحران هویت و شخصیت دارند و امروز  در رابطه چرایی این اعدام ها سخن می گویند که اینان از آیات قرآن بی بهره اند و از اسلام هیچ دریافت نکرده اند

 سخنران مراسم ادامه داد  : « کاری که شهدا در هشت سال دفاع مقدس انجام دادند و امروز نیز شهدای مدافع حرم ادامه می دهند جهاد در راستای حفظ نظام اسلامی و ارزش های آن است و این امر از جان برتر و بالاتر است و اگر لازم باشد باید برای حفظ دستاوردهای این عزیزان کفن بپوشیم و به میدان نبرد حاضر شویم.»

این کارشناس مذهبی در ادامه از «جهاد اکبر» گفت و تاکید کرد «این جهاد به گفته پیامبر در میدان جنگ با شیاطین و هواهای نفسانی تحقق می یابد و پیروز این عرصه کسی است که بر این دو مقوله غلبه کند. اگر شخصی پست و مقامی را بر عهده بگیرد و حق را زیر پا بگذارد و یا لباس حق را بر باطل و لباس باطل را بر حق بپوشاند و از طرفی برای حفظ جایگاهش  ،مقدس ترین مقدسات را زیر پا بگذارد و دچار غرور و کبر و خودبرتر بینی شود دچار هوای نفس شده که این حالت برای عموم مردم تهوع آور و نفرت انگیز است.»

حجت الاسلام مومنی به ذکر خاطره ای به نقل از یکی از وزرای دولت های قبلی پرداخت و گفت : «یکی از وزرای سابق نقل می کرد خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و گفتم در کارها کم آورده ام رهبری به من توصیه کردند به خلوت درشب، نماز شب و راز و نیاز باخدا همچنین فرمودند: اخلاصت را زیاد کن تا نفس تو بر تو غلبه نکند و بیراهه کشیده نشوی.»

حجت الاسلام مومنی در بیان شخصیت های تاریخ که دچار هوای نفس شده و سقوط کرده اند هم مثال جالبی زد: ابن ملجم مرادی جوانی است شاخص که وقتی مردم یمن نزد امیرالمومنین (ع)  می آیند و بیعت می کنند وی را به عنوان نماینده می فرستند و خطبه ای غرا در وصف امیرالمومنین(ع) می خواند تا جائی که حضرت وی را تحسین می کنند اما وقتی هوای نفس بر وی غلبه کرد سقوط کرد، همچنین طلحه و زبیر از شخصیت های برجسته جهان اسلام بودند و در جهاد اصغر نام آور بودند لکن در جهاد اکبر محکوم به شکست از هوای نفس شدند.

در ادامه نوبت به تعریف «جهاد کبیر» رسید. موضوعی که باب ورود به سخنان «سیاسی» سخنران شد. حجت الاسلام مومنی در رابطه با جهاد کبیر گفت: «این جهاد در میدان عدم اطاعت از طاغوت و کفار است و طبق آیه قرآن مقابل  کافرین سر سازش و تعظیم نباید فرود آورد و می بایست با آنان به جهاد کبیر پرداخت.ما با کافرین سنخیتی نداریم که بخواهیم با آنان مذاکره کنیم لذا بنده از آقای روحانی و هیئت دولت سوال اساسی دارم که بر اساس آیات قرآن و روایات عزت و ذلت بر مامشخص است لکن ملاک شما از عزت و ذلت چیست که اینگونه سر تعظیم در برابر کفار فرود می آورید؟

امام سجاد(علیه السلام) در نامه ای به محمدبن مسلم زهری می نویسد حداقل مشکل تو این است که دشمن با وجود تو احساس امنیت کرد. جهاد کبیر یعنی سر تعظیم در برابر کفار و مشرکین فرود نیاوریم و با اقتدار راه خود را بپیماییم لکن عده ای امروز این حرف ها را شعار می دانند اما من به آنان می گویم که اگر این ها شعار است آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند هم شعار بود؟! پس چرا هشت سال در برابر تمام قدرت ها ایستادگی کردیم و پیروز شدیم؟»

وی در ادامه در رابطه بدعهدی های دشمن گفت: امام حسن (علیه السلام) فرمودند: مرا با معاویه وارد صلح نکنید که او به عهد خود وفا نخواهد کرد، ولی مردم چنین کردند و معاویه وعده و وعید داد و گفت این صلح برکات دارد و منکر آن کافر است اما نهایتا چه شد، امروز می گویند برجام آفتاب تابان است اما چرا مردم آن را نمی بینند؟ چرا وعده ها هیچ کدام عملی نمی شود؟امروز دولت وعده زیاد می دهد ولی در میدان عمل مردم هیچ نمی بینند، رئیس جمهور می گوید تورم را کاهش دادیم و رکود را از بین بردیم ولی مردم با رکود دست و پنجه نرم می کنند و هیچ یک از سخنان رئیس جمهورشان را لمس نمی کنند.امروز رهبری هر سخنرانی که می کنند آقای رئیس جمهور یا تیم ایشان برخلاف آن سخنرانی می کنند تا جائی که ضد انقلاب کلیپ می سازد و می گوید بین سران جمهوری اسلامی اختلاف افتاده، آقای روحانی چرا کاری می کنید که آب به آسیاب دشمن بریزید؟!»

حجت الاسلام مومنی در ادامه سخنانش از «اعتماد به خدا» سخن گفت که راز پیروزی و موفقیت و آرامش انسان است . سخنانی که البته با طعم کنایه به دولت همراه بود : « امام جواد (علیه السلام) در حدیثی می فرمایند:هر کس به خداوند اعتماد داشته باشد خداوند سرور و شادی را به او می نمایاند و هر کس به خداوند توکل کند خداوند او را از همه چیز بی نیاز می کند.اگر بیانات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین (علیه السلام) را مرور کنید در می یابید که ایشان چندین آیه در رابطه اعتماد به خدا قرائت کردند و مدام از اعتماد و توکل بر خدا سخن گفتند.تا زمانی که مسئولین ما در عوض اعتماد به خدا به کفار و مستکبرین اعتماد کنند باید شاهد بدعهدی کفار باشند و این امر موجب ریختن آبروی آن ها در همین دولت خواهد شد.»

در ادامه مراسم «سیدرضا نریمانی» و «مهدی سلحشور» به مرثیه خوانی پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین