عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۱
امشب افتتاحیه هشتمین جشنواره "هلهله فرشته ها" برگزار می شود
علیرضا امیدواریان دبیر جشنواره "هلهله فرشته ها" در گفت و گو با عقیق: مهمترین مسئله در این بین جهیزیه دختران کم بضاعت است که با برگزاری برنامه ویژه‌ای تحت عنوان پایتختی آسمانی از سوی عموم مردم تأمین می‌شود.

عقیق: پررنگ تر شدن کارکردهای اجتماعی هیئات مذهبی می تواند نقش بسیار مهمی در حل معضلات و مشکلات جامعه به خصوص قشر جوان داشته باشد. هیئت یازهرا (س) با در نظر گرفتن همین اهمیت برای هشتمین سال متوالی در سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ص) زنگ آغاز زندگی 110 زوج جوان نیازمند را به صدا درمی‌آورد.

 در این راستا به سراغ علیرضا امیدواریان دبیر این جشنواره مذهبی و فرهنگی رفتیم تا در آستانه برگزاری این مراسم ویژه و بزرگ از اهداف برگزار آن جویا شویم.  در ادامه می‌توانید مشروح این گفت و گو  را بخوانید.

*به عنوان مقدمه بفرمایید این جشنواره از کجا و با چه کسانی کار خود را آغاز کرد؛ در ابتدا چه اهدافی را برای این جشنواره پیش‌بینی کردید؟

8 سال پیش در هیئت امنای هیئت یا زهرا (س) که حاج سیدمهدی میرداماد، سیدحمید برقعی(شاعر) و حجج الاسلام سیدحسین مومنی، مهدی ماندگاری و سیداحمد دارستانی بودند به این نتیجه رسیدیم که از دریچه توجه و اهتمام به مراسم بزرگ و آسمانی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(ص) که یک مناسبت بزرگ آیینی است به یک درون‌مایه غنی فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم. چون می‌دانستیم موضوع ازدواج، خانواده، مهارت‌های زندگی، ارتقاء سطح اجتماعی خانواده بسیار مباحث مهم و اساسی است اما متأسفانه جامعه با این دست از موضوعات برخوردی مهجورانه و غیرآگاهانه دارد. این هیئت میزبان دو سال این مراسم شد و هرچه استقبال‌ها سمت و سوی بیشتری به خود گرفت توقعات هم بالا رفت. در سال سوم زمان عملی شدن شعارمان فرا رسیده بود و باید تبدیل شور به شعور در هیئت را نهادینه می‌کردیم تا در زندگی مردم جاری و ساری شود. از طرفی تجربیات به ما نشان داد که هیئت‌ها برای مردم یک کانون ویژه فرهنگی محسوب می‌شوند و تأثیر بسزایی در روند زندگی‌شان دارد از این جهت به دو شاخص مهم رسیدیم؛ اول، جوانی که می‌‎خواهد ازدواج کند به دو چیز نیاز دارد فکر و توان مالی. برای تأمین توان مالی یک بنیاد خیریه تخصصی ازدواج تأسیس کردیم که مهمترین فعالیت این بنیاد، تسهیل ازدواج نیازمندان است که تعداد قابل توجهی از جوانان نیازمند در شب ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به خانه بخت می‌روند و این اتفاق به صورت مستمر در طول سال به تناوب انجام می‌شود. مهمترین مسئله در این بین جهیزیه دختران کم بضاعت است که با برگزاری برنامه ویژه‌ای تحت عنوان پایتختی آسمانی از سوی عموم مردم تأمین می‌شود. نکته دوم، مرکز ملی مهارت‌های زندگی است که ما سه سال پیش نخستین مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده را با رویکرد اسلامی در کشور تأسیس کردیم که به صورت تخصصی به زوج‌های جوان بسته‌های آموزشی، روانشناختی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

شاید یکی از بخش‌های مهم این جشنواره جشن پایتخت آسمان باشد که همچون دور هم ‌جمع‌شدن‌های سنتی بانوان بعد از عروسی است. اما با این تفاوت که بیش از 5 هزار بانو هدایایی می‌آورند برای زوج‌های جوان نیازمند. هنرمندان، فوتبالیست‌ها و چهره‌های برجسته هم در بخش جنبی و هم داوطلبانه پا به این عرصه می‌گذارند و بسیار هم استقبال می‌کنند که "هلهله فرشته‌ها" تداوم داشته باشد. البته چند روز پیش از این افتتاحیه جشن همبستگی هیئت یا زهرا (س) را با حضور متمولین خارج از شهر قم برگزار می‌کنیم تا هزینه‌های جهزیه این زوج‌های جوان نیازمند تأمین شوند.

به نظرمن مهمترین اهداف جشنواره هلهله فرشته‌ها بسترسازی برای آگاه‌کردن نسل جوان، بیان بایدها و نبایدهای ازدواج آسان، شناسایی و معرفی الگوی موفق در ازدواج، بیان راهکارهای مقابله با تجمل‌گرایی، ایجاد ارتباط بین نسل اول و نسل سوم انقلاب و زنده‌کردن اندیشه‌های آن‌ها می‌باشد.

*نام هلهله فرشته‌ها از کجا آمد؟

سیدحمید برقعی از روایتی که درباره ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) وجود دارد و درآن اشاره به شادمانی  فرشتگان از این ازدواج فرخنده شده است استفاده کرد و نام "هلهله فرشته‌ها" را برگزید. خوشبختانه هم این نام به دل مردم نشست.

*یکی از دغدغه‌هایی که از سوی حاضرین و علاقمندان مطرح می‌شود موضوع شهر میزبان است؛ یعنی قرار است کماکان هلهله‌ها در قم برگزار شود و یا این میزبانی به استان‌های دیگر هم خواهد رفت؟

در قم، کاشان، تهران، اراک، اصفهان و شیراز مستقیم با ما در تعامل هستند و مقوله جهیزیه را به جد دنبال می‌کنند. اما از آنجائیکه حرم حضرت معصومه(س) به روایتی محفل عاشقان حضرت زهرا(س) به شمار می‌رود میزبان مراسم شهر مقدس قم است.

*موضوع مشاوره به زوج ها را چگونه پیگیری می کنید؟

می‌کوشیم در مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی و ایرانی واقعی را به مردم القاء و آموزش دهیم. این جشنواره در تلاش است در کنار تقویت فرهنگ ازدواج آسان، مردم در یک جشن بزرگ عروسی اسلامی شاد و جذاب و منحصر به فرد شرکت کنند. به عبارتی بحث موالید اسلامی و اهل‌بیتی هم زنده شود. به خاطر اینکه مردم اغلب در فضای غم ورود کردند و یک فضای شاد اسلامی را در سایه نام مبارک حضرات معصومین به مردم را با یک ذوق هیئتی ایجاد می‌کنیم.



تصویری از برگزاری جشن هلهله فرشته ها در سال 1393

*اینکه می‌گویند هر اقدام و جشنواره‌ای در عین خودجوش بودن نیاز به حمایت دولتی و سازمانی دارد،‌ شما هم در هلهله فرشته‌ها این نیاز را احساس کردید؟

ما اگر منتظر دولت باشیم هیچ‌کدام از این اتفاقات خوب نمی‌افتد. هیئت یک تشکل مردم نهاد است که از دل مردم برخواسته و هیچ مقام دولتی قدرت حمایت، مدیریت و پشتیبانی این تشکل مردمی را ندارد. اگر ما هیئتی‌ها بخواهیم منتظر دولتی‌ها باشیم هیچ روزی هیچ هیئتی و هیچ روضه و جلسه‌ای شکل نخواهد گرفت.

*راهبرد ازدواج آسان تا چه می‌تواند مشکلات جوانان را در حوزه‌هایی همچون بالا رفتن سن ازدواج حل کند؟

ازدواج آسان موضوعی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم بر آن بسیار تأکید دارند اما متاسفانه در جامعه ما فقط شعار ازدواج آسان داده می شود و در عمل شاهد اتفاقات خاصی نیستیم ، در صورتیکه ازدواج آسان نیاز به یک فرهنگسازی عمیق دارد که در این مسیر هم باید مسئولین حضور فعالانه‌ای داشته باشند و هم مردم؛ اگر این اتفاق به صورت کامل و جامع به وقوع بپیوندد حتماً جلوی بالارفتن سن ازدواج را می‌گیرد و هم انگیزه‌ای می‌شود تا جوانان ما برای انجام این سنت حسنه الهی ترغیب شوند.

*چقدر از مشکلات جوانان در ازدواج مربوط به مسائل اقتصادی می‌شود و چه مقدار مسائل فرهنگی است؟

درصد بسیار زیادی فرهنگی است که اگر معضلات مربوط به مباحث فرهنگی برطرف شوند مشکلات اقتصادی برطرف می‌گردد. اگر این فرهنگ درست مدیریت شود برای اقتصاد ما اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. اگر فرهنگ را در موضوعات مربوط به ازدواج و تشکیل زندگی مدیریت کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی خود به خود مرتفع می‌شوند.

*تا چه میزان می‌توان نتیجه گرفت که عدم توانایی در تأمین جهیزیه مسبب بالا رفتن سن ازدواج است؟

ما برای زوج‌های جوان نیازمند 14 قلم اصلی به مبلغ پنج میلیون و پانصدهزار تومان درنظر می‌گیریم؛ اگر همه جوانان ما این گونه جهیزیه را بپذیرند چقدر اتفاقات خوبی را در بحث ازدواج شاهد خواهیم بود. به نظرمن فرهنگ ازدواج و ارتقاء سطح اجتماعی خانواده‌ها سامان پیدا می‌کند؛ چون من اعتقاد دارم الان راه را گم کرده‌ایم و در میدان چشم و هم چشمی‌ها لطمه‌ها و آسیب‌های بسیاری به جامعه کوچک و تأثیرگذار خانواده وارد می‌شود.

*اصلاح سبک زندگی تا چه حد می‌تواند مشکلات جوانان به خصوص مسئله ازدواج را حل کند؟

اصلاح سبک زندگی بیش از 90 درصد نگرش‌ها و انتخاب مسیر را برای درست کردن زندگی تغییر می‌دهد. حضرت آقا در خراسان یک بار به صورت شفاف و صریح مولفه‌های سبک زندگی را تبیین کردند. ما وظیفه داریم به تبعیت از فرمان ولایت در زندگی، کسب و کار، معاشرت و هر اتفاقی که دخالت داریم یک تغییر منحصر به فرد بدهیم. سبک زندگی در محیط کار هم موثر است. نظم در زندگی و قاعده سبک زندگی نقش و تأثیرات بسزایی دارد.

*به عنوان سوال پایانی بفرمایید آیا با حل کردن مشکلات مالی می‌توان امیدوار بود که یک ازدواج موفق برای جوانان رقم خواهد خورد؟

خیر. چون حل کردن مشکلات مالی به تنهایی نمی‌تواند خدمتی به زوج‌‌های جوان کند. یکی از راه‌های درمان می‌تواند از 50 راه موثر دیگر باشد. الان بزرگترین مشکلی که در بحث ازدواج خانواده‌ها داریم مشکل آموزش سبک زندگی است که اگر در قبل از ازدواج، حین و بعد از ازدواج به این سه بسته آموزشی اهمیت بدهیم زندگی جوانان ما را بیمه می‌کند و هر کدام از ما با اعتقاد وارد میدان تغییر و تحول سبک زندگی می‌شویم و دنبال ایفای نقش خواهیم بود.

حجت الاسلام مومنی :جوانان موفق را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم

حجت الاسلام سیدحسین مومنی در نشست خبری برگزاری هشتمین جشنواره هلهله فرشته‌ها در قم اظهار داشت: این جشن همزمان با سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) در شب 13 شهریورماه با حضور 110 زوج جوان در محل حسینیه شهدا برگزار می‌شود.

مدیر جشنواره هلهله فرشته‌ها با اشاره به اینکه فرهنگ شیعی اسلامی باید با بحث ازدواج عجین باشد افزود: مسئله ازدواج آسان نیازمند فرهنگسازی است چرا که در برهه کنونی اقبال کمتری به ازدواج پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عدم درک صحیح نسبت به ازدواج و موانع پیش روی آن با فرهنگسازی از بین می‌رود ادامه داد: وقتی فرهنگ ازدواج از سیره اهل بیت (ع) دریافت شده باشد طبیعی است که موانع از مسیر نیز رفع می‌شود.

حجت الاسلام مومنی با انتقاد از اینکه به دلیل موانع پیش روی جوانان برای ازدواج میل به زندگی مجردی در جامعه در حال ترویج است خاطرنشان کرد: باید فرهنگ ازدواج آسان در جامعه ترویج شود در این راستا معرفی جوانان موفق در امر ازدواج می‌تواند الگویی برای جوانان در آستانه ازدواج باشد.

مدیر جشنواره هلهله فرشته‌ها با بیان اینکه در مسئله ترویج ازدواج، اهتمام مسئولان و متولیان فرهنگی بسیار کمرنگ است خاطرنشان کرد: ازدواج امر ریشه‌ای است که این مسئله نه تنها در هفته ازدواج بلکه در طول سال باید ترویج شود.

وی با تاکید براینکه هرچه اقبال به ازدواج و تشکیل خانواده بیشتر شود آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد گفت: هفته ملی ازدواج فرصتی است که به بهانه سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) فرهنگ ازدواج با تاسی به سیره اهل بیت (ع) ترویج شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین