عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
حضرت امام جواد(ع) سه نشانه مهم یک مومن را تعریف کرده اند.
عقیق: حجت‌الاسلام سیدعلی بطحائی با اشاره به خصوصیات مومن از نگاه ائمه اطهار(ع)، گفت: امام جواد(ع) در حدیثی فرمودند: «الْمُؤْمِنُ یَحْتَاجُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ‏ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ». حضرت می‎فرمایند مؤمن به سه خصلت احتیاج دارد: اول، توفیق الهی؛ دوم، واعظ درونی و سوم، پذیرش نصیحت از دیگران.

وی درباره با اشاره به بخش اول حدیث که مؤمن نیاز به توفیق خداوند دارد، تصریح کرد: تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ؛ یعنی برای  ادامه زندگی و عبودیت احتیاج به توفیقات خداوند متعال داریم.  در دعا می‎خوانیم «وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَكَ وَ لاَ أَعْصِیَكَ؛ و توفیق اطاعت از تو و عصیان نکردن از تو را خواهان هستم». بنابراین مؤمنان در هر لحظه و مکانی که عبادت می‎کنند باید آن را از توفیقات خداوند بدانند؛ البته به سایر فعالیتها مثل ورزش، درس خواندن، پیگیری معیشت خانواده و هر فعالیت دیگری می‎توان سمت و سوی عبادی داد و منظور از عبادت فقط نماز خواندن و روزه گرفتن نیست.

بطحائی با اشاره به دومین خصلتی که امام جواد(ع) به عنوان یکی از احتیاجات مؤمن بیان فرمودند، گفت: امام جواد(ع) در ادامه فرمودند مؤمن نیاز به موعظه نفس دارد (وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ؛ یعنی مؤمن همیشه درون خودش زودتر از تذکر دیگران متوجه خطایش شود. به عنوان مثال قبل از صحبت کردن باید سنجید که آیا کلام من به درد آخرتم می‎خورد یا خیر؟ اگر خیری در آن دیدیم، کلام را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) در ادامه حدیث فرمودند: وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ؛ برخی مواقع افراد از سر شماتت و دشمنی نصیحت می‎کنند، اما گاهی اوقات افراد نصیحت دلسوزانه می‎کنند که در این صورت باید نصیحت او را پذیرفت. گاهی اوقات یک فرد غیرمذهبی و یا حتی کودکی ما را نصیحت می‎کند، اگر کلام او بر حق بود، باید آن را پذیرفت و به آن عمل کرد.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین