عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱
نگاهی متفاوت به حادثه کشمیر؛
مردم کشمیر هستند که اعم از شیعه، سنی، دیوبند، سلفی و هر عنوان دیگری یک هویت نسبتاً واحدی دارند با اکثریت مسلمان و با حق طبیعی تعیین سرنوشت.
عقیق: سعید قربانی شیجانی، دبیر کانون سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشت پیش رو به حادثه کشمیر با رویکردی متفاوت می پردازد که در ادامه از نظر می گذرد؛

جهان اسلام از دیرباز تا به امروز حوادث بسیاری را به خود دیده است اما چیزی که اهمیت دارد مواجه با اتفاقاتی است که در آن رخ می دهد و این مسئله باید در درون کشورمان به‌طورجدی روشن شود.

امروز این حوادث و اتفاقات ناخوشایند در کشمیر، نیجریه، میانمار، پاکستان، بحرین و... در نقاط مختلفی از جهان اسلام خود را نشان می‌دهد و ما در مواجه با این اتفاقات به‌شدت دچار بحران ضعف جهان اندیشی شده‌ایم و سال‌هاست که نسبت به این مسائل به سبب فقر اطلاعاتی و... غافلگیر می‌شویم، مثلاً امروز نمی‏‌دانیم در تانزانیا یا در بنگلادش که از محبوب‏‌ترین کشورها بودیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

اسم میانمار را شاید برای اولین بار می‌شنویم اما یک فاجعه بزرگ انسانی در آنجا رخ می‌دهد و شاید اگر در نیجریه برای شیخ زکزاکی آن اتفاقات نمی ‏افتاد هیچ‌وقت از آنجا باخبر نمی‏شدیم که‌ موج انقلاب چه زمانی به آنجا رفت و چطور رفت؟ چگونه نهادینه شد؟ چطور میلیون‏ها انسان آنجا جمع شدند و فقط وقتی دچار حادثه و بحران شدند می‌فهمیم اتفاقی افتاده است و بعد می اندیشیم که باید چه کنیم و متأسفانه بدتر از آن این که زمانی هم که حادثه‌ای در این نقاط مختلف رخ می‌دهد برخی رسانه‌ها بجای فهم  درست مسئله و بعد تبیین دقیق آن  دست انتشار به مطالب کذایی می‌زنند که حرفی گفته باشند و در این ‌بین به برخی طی یک ‌شب احساس تکلیف دست می‌دهد و شروع به انتشار مطالب اشتباه می‌کنند.

فقر اطلاعاتی برخی فعالین فرهنگی ما در عرصه‌ بین‌الملل و سودجویی برخی رسانه‌ها اتفاقاتی را در حال رقم زدن است که بسیار جبران‌ناپذیر خواهد بود. اتفاقاتی که باید تک‌تک این بزرگواران برای آن نزد خدای متعال جواب پس دهند.

این روزها بسیار یاد کلام امیرالمونین علی(ع) می‌افتیم که می‌فرمایند: «... ای ابوذر! وقتی از چیزی سؤال شد که نمی‌دانی، بگو: «نمی‌دانم». که هم از پیامدهای ناجور آنچه نمی‌دانی نجات یابی و هم از عذاب خداوند در قیامت!...» (بحارالانوار ج: ۷۴ ص: ۷۸)

اما برگردیم به موضوع بحث؛ -کشمیر- کشمیری که در اتفاقات اخیر آن بسیار شاهد این امر بوده ایم، روزهایی که برخی رسانه‌ها از روی فقر اطلاعاتی خود می‌گویند -کشته‌های کشمیر شهید نیستند- و یا  این که مطالبی را انتشار می‌دهند که درگیری‌های این روزهای کشمیر صرفاً اختصاص به وهابیت و جریان‌های تکفیری و اهل سنت دارد؟!

باید گفت این رسانه‌ها و این گونه موضع گیریها و مطالب عجیب‌ و غریب و تقطیع سخنرانی برخی کارشناسان نه ‌تنها خدمتی به مسلمانان و مردم ستمدیده آنجا نمی‌کند بلکه فقط به اختلافات دامن می‌زند.

سخن این است حال که از کشتن مردم مسلمان بی‌گناه حمایت نمی‌کنید حداقل به آن‌ها اتهامی روا ندارید که (شهید نیستند و...) چراکه چنین شیطنت‌هایی به‌ ایجاد و تقویت جریان های تکفیری و تغییر در نگاه مردم کشمیر  نسبت به انقلابی که حضرت امام(ره) فرمودند حامی بسیج مستضعفین است می انجامد.

«وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها» (نساء_ آیه ۷۵) چه می‌شود؟ اینکه حضرت امام(ره) روزهای آخر عمر شریفشان فرمود بسیج جهانی مستضعفین، نه شیعیان و مسلمین، برای چیست؟

دقیقا برای چنین روز هایی است و اما حداقل وظیفه‌ ما بعد از چهل ‌و چند روز سکوت و خاموشی این است که به هر طریق که می‌توانیم توقف کشتار و رفتار خشونت‌آمیز در برخورد با مردم کشمیر(اعم از شیعه،سنی و...) را خواستار شویم.

مسائل این روزهای کشمیر در درگیری با دولت هند برای حق تعیین سرنوشت خود که باید در قالب همه پرسی انجام گردد و این امر توسط سازمان ملل هم تصریح شده است نه ‌فقط برای اهل سنت آنجا بلکه برای شیعیان هم اهمیت دارد و مردم آنجا از شیعه و سنی باهم برای آزادی کشمیر اتحاد دارند.

اولین و مهم‌ترین مسئله، مردم کشمیر هستند که اعم از شیعه، سنی، دیوبند، سلفی و هر عنوان دیگری یک هویت نسبتاً واحدی دارند با اکثریت مسلمان و با حق طبیعی تعیین سرنوشت. این مسئله، مسئله ‏ای است که باید روشن شود.

موضوع دیگری که در استدلال عمده‏ برخی بزرگواران مطرح می‌شود این است که می‌گویند «شیعیان کشمیر در این قضیه دخالت نکنند» در پاسخ باید گفت حال که شیعیان کنار نشسته ‏اند و درگیر نیستند و فقط سنی‏ها را می‌کشند. به نظر دو سر این قضیه یعنی جریان شیعه انگلیسی‏ با افراطی‏های اسلام آمریکایی، در یک نقطه مشترک هستند تا آن شعار جمهوری اسلامی یعنی «امت واحده»، یعنی فراتر حرکت کردن از شیعه و سنی و فرق اسلامی با نگاه امت واحده نگاه کردن را جدا کنند. متأسفانه برخی سخنان رهبری گویا شنیده نمی‌شود که فرمودند «زمانی که ادبیات شیعه و سنی از زبان غرب بیان شد باید احساس خطر کرد.»

بنابراین با کنار هم گذاشتن این فرضیه‌ها و با در نظر گرفتن مصالح عموم مسلمین به ‌راحتی می‌شود این قضیه را فهمید که ممکن است امروز شیعیان در قضیه آسیب نبینند و مسئولان هندی هم بگویند این‌ها مردمان خوبی هستند و کاری ندارند پس ما هم آن‌ها را به حال خود می‌گذاریم و اما آن ها با چشم خود جنایات را ‌می بینند. مردمی که اسوه و الگویی چون حضرت علی(ع) را دارند که وقتی به ایشان گفتند خلخال از پای زن یهودی در آورده اند، فرمودند: اگر مسلمان از غصه بمیرد جا دارد. آن وقت در مقابل چشم شیعیان همه را قتل‌عام کنند و این‌ها سکوت کنند که یک‌وقت خدایی نکرده آسیب نبینند؟!

اگر حتی به بحث‏های حیثیتی، غیرتی و اعتقادی هم کاری نداشته باشیم و بگذریم، این‌ موضع نزدیک به اهداف جریان‏های وهابی در کشمیر می‌شود؛ یعنی بعد از اینکه آتش بخوابد آن‏ها خواهند گفت شما جاسوس، خائن و همدست هندی‏‏ها هستید، چرا در این قضایا حتی یک سیلی نخوردید؟ چرا شما در امنیت و سلامت کامل بودید؟ چرا مدام ما کشته شدیم و به زندان رفتیم؟ پس ما قبل از اینکه با هندوها تسویه‌حساب کنیم، به‌جای هندوها، شما شیعیان را خواهیم کشت. کافی است عربستان و.. حمایت مالی هم بکنند آن وقت موج کشتار شیعیان به دست کشمیری‏ها شروع شود. کشمیری‏هایی که (اعم از شیعه و سنی) تا الآن همه باهم بودند و هستند را با گفتار تفرقه‌آمیزمان به‌سوی واگرایی از هم نبریم.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین