عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
هر چه خشوع بیشتر باشد، رعایت ادب و خضوع ظاهری بیشتر می‌شود، از این رو عده‌ای از زائران هنگام خروج از حرم رو به ضریح مطهر خارج می شوند و پشت به حرم نمی‌کنند.
عقیق:  بانوان ایرانی زائر عتبات عالیات در طول سفر به عراق باید مواردی را مورد توجه قرار دهند که غفلت از آنها ممکن است مشکلاتی برای آنان فراهم کند.

حجت‌الاسلام عبدالامیر صادقی خوزستانی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه می‌دانیم که هر چیزی برای خود آدابی دارد که شناخت و مراعات آنها عمل را موفقیت آمیز و انسان را به هدف نزدیک‌تر می کند.

وی ادامه داد: در منابع دینی و فقهی شیعه آدابی برای زیارت در عتبات عالیات ذکر شده که مراعات آنها هم ثواب بیشتر داشته و مایه ارتباط روحی بهتر با حضرت حق خواهد بود، البته برخی آداب ظاهری و برخی باطنی و اعتقادی است.

حجت‌الاسلام صادقی از جمله آداب زیارت را داشتن خشوع و خضوع هنگام زیارت دانست و گفت: هر چه خشوع بیشتر باشد، رعایت ادب و خضوع ظاهری بیشتر می‌شود، از این رو عده‌ای از زائران هنگام خروج از حرم رو به ضریح مطهر خارج می شوند و پشت به حرم نمی‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پرهیز از کارهای بیهوده و اعمال لغو هنگام زیارت و حضور در حرم مطهر نیز سفارش شده است، زیرا چنین سخنان و اعمال بیهوده‌ای، مانع حضور قلب در حرم است که مراعات چنین مسائلی هم برای بانوان و هم برای آقایان زائر ضروری است.

وی افزود: برخی آداب زیارت ویژه بانوان زائر است که متأسفانه گاه مشاهده می‌شود که مورد کم‌توجهی زائران قرار می‌گیرد، ازجمله این که برخی از بانوان پوشش کامل نداشته و از لباس‌های رنگی و نازک استفاده می‌کنند که این مورد در آداب و فرهنگ مردم عراق جلوه مناسبی ندارد.

حجت‌الاسلام  صادقی اجتناب از سخن گفتن با صدای بلند، پرهیز از بازارگردی‌های بی مورد و چانه زدن بر سر قیمت کالا را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه بانوان ایرانی زائر قرار گیرد و افزود: حضور بیشتر در حرم های شریفین و کسب معنویت لازم برای زندگی سعادتمند مهم‌تر از بازارگردی‌های روزانه و گاه خسته‌کننده است.

منبع: فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین