عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ایلام: همه کسانی که برای اربعین تلاش می‌کنند باید به اثرگذاری مسایل اعتقادی و فرهنگی اربعین در بین ملل مختلف توجه داشته باشند.
عقیق:اعضای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان ایلام از دغدغه‌های خود برای سه ماه آینده گفتند.


حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد فتاحی» - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام و رییس این کمیته در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی کمیته برنامه‌ریزی برای ساماندهی امور در مهران به عنوان مرکز اصلی مسیر تردد زائران اربعین حسینی (ع) و جلوگیری از موازی کاری است.

وی با اشاره به اینکه باید از بدنه مردمی هیئات مذهبی در اجرای برنامه‌ها استفاده شود، افزود: شعار اربعین امسال «انی احامی ابدا عن دینی» است که باید از سوی دستگاه‌های اجرایی و هیئات و ایستگاه‌های مردمی در پوستر و بنرهای تبلیغاتی آورده شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ایلام به چاپ کتابچه اربعین در استان ایلام بعد از برپایی این همایش با شکوه اشاره و اضافه کرد: همه کسانی که برای اربعین تلاش می‌کنند باید به اثرگذاری مسایل اعتقادی و فرهنگی اربعین در بین ملل مختلف توجه داشته باشند.

فتاحی ادامه داد: مراسم پیاده‌روی اربعین نمایش بزرگ اقتدار معنوی شیعیان است چرا که انسان زمانی که در این مسیر قرار می‌گیرد با شگفتی‌ها و زیبایی‌هایی مواجه می‌شود که بی‌نظیر هستند و همین امر باعث شده تا خیل عظیمی از افراد هر ساله در این مراسم حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی در این همایش بزرگ ظرافت‌های خاص خود را دارد، عنوان کرد: هر دستگاهی که در این مسیر می‌تواند ما را یاری کند باید اثربخشی فعالیت‌ها را مدنظر داشته باشد و نباید فراموش کرد که این مهم حرکتی کلیدی و ارزشمند است که لازمه آن بصیرت و وحدت رویه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ایلام یادآور شد: نهادها و دستگاه‌هایی که در این کمیته حضور دارند باید تجربیات سال‌های گذشته را در راس برنامه‌های خود قرار دهند که ایجاد وحدت رویه و مدیریت منسجم، فضاسازی فرهنگی در شهرهای مسیر تردد زائران، ساماندهی، آموزش و اعزام مبلغان، اهتمام به انجام فعالیت‌های مذهبی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی نهادهای دولتی و غیردولتی، هدایت، ساماندهی و رصد فعالیت‌های فرهنگی در اجرای مراسم اربعین، تهیه و تکثیر کتب و دفترچه‌های اربعین برای زوار و صدور مجوز فعالیت برای ایستگاه‌ها تنها بخشی از وظایف کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین استان است.

فتاحی با تاکید بر اینکه بحث اعزام مبلغان دینی به مهران در قالب طرح «یاوران معنوی» ساماندهی خواهد شد، گفت: تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی نیز از دیگر مباحث مورد نظر در این کمیته است که فضاسازی محیطی و تبلیغات از پل زائر تا پایانه مرزی مهران نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با موکب‌داران استان واسط عراق برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طی هفته آینده اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی (ع) تمثال مبارک شهدای مدافع حرم در راستای تقویت فضای فرهنگی نصب شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ایلام یادآور شد: همکاری با رادیو اربعین، نصب تلویزیون بزرگ شهری و بصیرت افزایی زائران حسینی (ع) در برنامه ریزی امسال در نظر گرفته شده است.

فتاحی با تاکید بر اینکه هیچ اعتباری به صورت اختصاصی برای کمیته‌ها در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: انجام کارهای فرهنگی در مسیر تردد زائران اربعین حسینی باید با اثرگذاری عمیق و با بصیرت صورت پذیرد.


برای کاروان‌ها برنامه داشته باشیم

«یداله جایدری» - معاون پرورشی آموزش و پرورش ایلام نیز در این نشست گفت: متاسفانه نگاه برخی از استان‌ها به ایلام در ایلام اربعین نگاهی خدماتی و پشتیبانی است.

وی با بیان اینکه موکب عشاق‌الحسین (ع) در شهر مهران از سوی آموزش و پرورش برپا خواهد شد، عنوان کرد: هدف ما در برپای این ایستگاه فرهنگی مشارکت در پذیرش زوار و انجام فعالیت‌های فرهنگی است علیرغم اینکه خیلی‌ها از ما فقط انتظار تدارکات دارند که ما باید ظرفیت‌های فرهنگی استان را به کشور معرفی کنیم.

جایدری ادامه داد: متاسفانه کاروان‌هایی که از سایر استان‌ها وارد استان ایلام می‌شوند نسخه فرهنگی خود را پیچیده‌اند و تمایلی ندارند که از ظرفیت فرهنگی ما استفاده کنند که این امر نیازمند تقویت برنامه‌های فرهنگی در ایام اربعین است.


تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها

«غریبی» نماینده شهرداری ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه توانایی و ظرفیت فرهنگی استان باید برای کشور معرفی شود، گفت: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید با تهیه فیلم و یا مستندی این ظرفیت را به کشور نشان دهد که پیرزنی با کمترین بضاعت حتی با پختن سیب‌زمینی در حال خدمت‌گزاری به زائران امام حسین (ع) است که آیا چنین صحنه‌هایی در سایر استان‌های کشور به ویژه شهرهای زیارتی دیده می‌شود؟

وی با تاکید بر اینکه باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها توانمندی‌ها و خدمات مردم استان ایلام به زائران اربعین را به ایران نشان داد، تصریح کرد: مردم در ایلام و به ویژه در مهران خانه‌های خود را به زائرسرای حسین (ع) تبدیل می‌کنند که این کار فرهنگی بزرگ باید توسط رسانه‌ها به همه نشان داده شود چرا که مردم این استان در ایلام اربعین با تمام وجود همه توان خود را در راه امام حسین(ع) تقدیم زوار می‌کنند که جز از خدا از هیچ کسی کوچک‌ترین چشم داشتی ندارند.


نیازمند سیاستگذاری درست هستیم

«محمدعلی قاسمی» - رییس حوزه هنری ایلام نیز در نشست کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان ایلام با تاکید بر اینکه در جلسه‌ای که برای آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای حل مشکلاتی که ممکن است که برخی از بخش‌های خدمت‌رسانی به زائران اربعین وجود داشته باشد نباید گزارش عملکرد ارائه داد، گفت: ما در این نشست‌ها به دنبال سیاست‌گذاری هستیم.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین باید با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی استان خدمات مطلوبی به زائران ارائه شود، اضافه کرد: کیفیت فعالیت‌های فرهنگی برای ایام اربعین باید به نحوی باشد که اثرگذاری آن در زائران نمود داشته باشد.

رییس حوزه هنری ایلام به استفاده از ظرفیت رسانه‌ها اشاره و عنوان کرد: خلوص نیت در خدمت‌رسانی مردم ایلام به زائران اربعین حسینی از پخت نان توسط پیره زنان گرفته تا پذیرایی از زوار توسط جوانان در مسیر حرکت زائران باید در قالب‌های مختلف مستند شده و در معرض دید سایرین قرار گیرد.
قاسمی بر لزوم معرفی توانایی‌های فرهنگی استان در ایام اربعین به کشور تاکید کرد.


طرح ویژه فرهنگی اربعین تدوین شود

دکتر «علی مهرعلیزاده» - مدیر کل امور اجتماعی استانداری ایلام نیز در این نشست با اشاره به اینکه بحث اربعین یک ظرفیت بزرگ در حوزه فرهنگی است، گفت: همه کارهایی که در حوزه پشتیبانی و زیرساختی که در ایام اربعین صورت می‌گیرد با نگاه به حوزه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پیامد این کنگره عظیم می‌تواند نظم باشد، تصریح کرد: بزرگترین کار فرهنگی در این بخش می‌تواند این باشد که امور اربعین در شکل منظمی صورت پذیردکه این امر نیازمند اطلاع‌رسانی است .

مدیر کل امور اجتماعی استانداری ایلام در ادامه به معرفی و نمود نقش ایلام در دوران دفاع مقدس برای زائران اربعین تاکید و گفت: ما باید چهره دفاع مقدس را در استان برای زائران برجسته کنیم که بحث ایثار و شهادت و نقش استان و شهدای ما در ۸ سال دفاع مقدس می‌تواند به عنوان ظرفیت بزرگ فرهنگی در معرفی استان موثر باشد.

مهرعلیزاده به تاثیر کارهای فرهنگی و ماندگاری آنها برای زائران اربعین اشاره و بیان کرد: این کمیته مبنایی است که کارها به شکل صحیح انجام شده و از موازی کاری به شدت جلوگیری شود و مردمی بودن باید در راس برنامه‌های ما قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر کدام از دستگاه‌ها باید تلاش داشته باشند که ضعف‌های سنوات گذشته برطرف شده و خدمات مطلوب‌تری به زائران ارائه شود، افزود: باید با کمک دستگاه‌های فرهنگی استان طرح ویژه فرهنگی اربعین امسال را تدوین کنیم .

مدیر کل امور اجتماعی استانداری ایلام یادآور شد: شاخص‌های ارزیابی را باید به دستگاه‌ها ابلاغ کرد تا به سمتی برویم که ایلام به بنیاد یا قطب امام حسین شناسی تبدیل شود.

منبع:ایسنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین