عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور عنوان کرد:
حسن محمدی با بیان اینکه سوره فجر به عنوان سوره محوری برنامه‌های قرآنی راهپیمایی اربعین امسال انتخاب شده است، گفت: در حج بیت‌الله‌الحرام و اربعین حسینی، مسلمین اقتدارشان را به رخ جهانیان می‌کشند و نمی‌توانیم قرآن را از چنین جریان عظیمی جدا کنیم.
عقیق:حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور در نشست خبری «بررسی فعالیتهای قرآنی مراسم اربعین حسینی (ع)»، با اشاره به بزرگ‌ترین مانور و تجمع بشری در جریان اربعین گفت: در فضای اربعین ظرفیتی بی‌نظیر شکل گرفته که در تاریخ بشر بی‌سابقه بوده است و هر اتفاقی که در این موسم رخ می‌دهد، بزرگ‌ترین اتفاق در جامعه بشری لقب می‌گیرد، به عنوان مثال، بزرگ‌ترین تجمع بشری، پذیرایی از زائران، نماز جماعت و ... در چنین فضایی رخ داده است که این نشان از بستری مناسب برای فعالیتهای مختلف قرآنی و فرهنگی در این عرصه است.

محمدی با بیان اینکه جریان اربعین حسینی (ع)، بزرگ‌ترین دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی است، یادآور شد: وقتی در فضای اربعین تعاملات میان افراد را در نهایت محبت و حسی بردادرانه می‌بینیم، بی‌تردید نشان از جریانی عظیم و رشد بسیاری از آنان در مکتب اسلام و عاشورا است، این در حالی است که این تعداد میلیونی زائران شاید از نظر فرهنگ قومی و ملیتی هیچ تقریبی نسبت با هم نداشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور با تأکید بر اینکه اربعین مانوری اقتداری برای مسلمین جهان است، خاطرنشان کرد: در حج بیت‌الله‌الحرام نیز جماعت مسلمین اقتدارشان را به رخ جهانیان می‌کشند، لذا باید از فضای اربعین برای پرداختن به قرآن استفاده کنیم و اصلاً نمی‌توانیم قرآن را از چنین جریان عظیمی جدا کنیم.

وی با بیان اینکه در چند ساله اخیر با اتهامهایی از سوی برخی دشمنان مواجه بوده‌ایم که از جمله آن رهایی قرآن و پیوسته دنبال کردن عترت (ع) است، گفت: هر مسئولی و دغدغه‌مندی لازم است وارد این میدان شود و ما نیز به عنوان اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور باید فعالیتهای فاخری را در این عرصه دنبال کنیم.

محمدی با بیان این مطلب که سال گذشته با پیشنهاد خانم لاله افتخاری طرحهایی را در آستانه ایام اربعین حسینی (ع) آغاز کردیم که تمام آنها نیز از دغدغه‌های ایشان و اعضای جلسه برخاسته بود، خاطرنشان کرد: الحمدلله در آن بازه زمانی محدود توفیق این را پیدا کردیم بیش از 50 محفل انس با قرآن را در موکبهای مسیر راهپیمایی اربعین با حضور برخی از قاریان جوان، نوجوان و بین‌المللی کشورمان از جمله آقایان طوسی و سعیدیان برگزار کنیم.

وی با اشاره به همکاری برخی نهادها از جمله بعثه مقام معظم رهبری در این عرصه و ارزیابی فعالیتهای سال گذشته اظهار کرد: با تشکیل شورای فعالیتهای قرآنی کشور و واگذاری دبیری این شورا به اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور، طی فراخوانی بیش از 80 طرح فاخر در ارتباط با جریان اربعین دریافت شد.

محمدی با اشاره به ارائه برخی پیشنهادها در جلسه دو هفته گذشته در عراق با مسئولین، رایزنهای فرهنگی جمهوری اسلامی و جامعه قرآنی عراق تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای ارائه شده، انتخاب یک سوره قرآن به عنوان سوره محوری هر سال بود تا فعالیتهایی ارزرشی متناسب با آن سوره صورت گیرد که بنا به پیشنهاد ما، امسال سوره مبارکه فجر به عنوان سوره محوری سال انتخاب شد که ان‌شاءالله حفظ سوره فجر را در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی به همراه استخراج مفاهیم این سوره خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرحها و پیشنهادات، ایجاد 114 موکب قرآنی در مسیر راهپیمایی اربعین بود که به دلیل مشکلاتی که در زمینه هماهنگی این تعداد از موکب وجود دارد، بنا شد در ابتدا 25 موکب قرآنی تهیه و در طول مسیر تقسیم شود که ان‌شاءالله فعالیتهایی قرآنی را در این موکبها شاهد خواهیم بود. یکی دیگر از برنامه‌ها، برگزاری بزرگ‌ترین جمع‌خوانی قرآنی در روز 17 بعد از نماز ظهر و عصر در مسیر راهپیمایی اربعین توسط زائران با محوریت سوره فجر است.

وی یادآور شد: در جلسه با مسئولان کشور عراق پیشنهادی مبنی بر برگزاری دوره‌ای آموزشی برای فعالان قرآنی در مسیر راهپیمایی اربعین ارائه شد که بر همین اساس، این کار قبل از مراسم اربعین با حضور 50 نفر از فعالان قرآنی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌هایی با عنوان «ثقلین» تهیه شده توسط بنیاد امامت در طول مسیر راهپیمایی گفت: در این نمایشگاه جداناپذیری ثقلین (قرآن و عترت) با طراحی‌ خلاقانه در حال انجام است که در نمایشگاه قرآن کریم نیز از برخی از تابلوهای آن رونمایی شد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین