عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۳۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
آیت‌الله اراکی مطرح کرد
هر کس و هر امتی که به مرحله اسلام ابراهیمی برسد، شایستگی رسیدن به درجه امام شدن را دارا است و نظام و فرهنگ این امت طبق وعده خداوند اصلاح می‌شود و آنها را وارد بهشت برین خود می‌کند.
عقیق:آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، طی سخنانی در مؤسسه «ابرار اسلامی» لندن به تشریح دو مسأله ایمان و کفر بر اساس آیات قرآن و احادیث بزرگان پرداخت.
وی با تأکید بر ضرورت تدبر و تأمل در آیات قرآن کریم، گفت: از مجموع آیات قرآن کریم و احادیث در می‌یابیم که ایمان 4 مرحله دارد: اسلام اول(اسلام اعرابی)، ایمان اول، ایمان دوم و اسلام ابراهیمی.

آیت‌الله اراکی در تشریح مراحل ایمان گفت: در مرحله اسلام اول هر کسی که شهادتین بگوید، مسلمان به شمار می‌رود و تمامی حقوق اجتماعی  یک جامعه اسلامی شامل وی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله ایمان اول، انسان به توحید و رسالت پیامبر اکرم(ص) ایمان آورده است، اما بعد از مدتی به آن کفر می‌ورزد و رسول خدا(ص) را معصیت می‌کند و از دین آنچه به صلاح خود اوست بر می‌گیرد؛ به رسالت رسول خدا اقرار می‌کند، ولی در عمل خلاف آن را ثابت و قرآن را مهجور می‌کند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب افزود: انسان در این مرحله، شک ندارد که خداوند خالق آسمان و زمین است و ایمان دارد که رسول اکرم (ص) نبی خداست و به عبارتی ایمان آورده و تصدیق هم کرده است، اما در عمل اطاعت نمی‌کند و این بزرگترین مشکل در تاریخ رسالت‌هاست.

وی اظهار داشت: ایمان دوم مرحله اطاعت است، اطاعت از آنچه خدا و رسول او به آن فرمان داده‌اند؛ انسان‌ها در این مرحله اسلام را با قلب قبول کرده‌اند و در اعمالشان، از خدا و رسول(ص) اطاعت می‌کنند.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: کسانی که ایمان اول را دارند ولی ایمان دوم را ندارند، از نشانه‌هایش این است که از رسول خدا(ص) اطاعت نمی‌کنند؛ اگر ایمان بیاورند و در آن شک نکنند در مرحله ایمان دوم هستند و در واقع ایمان دوم مکمل ایمان اول است.

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به اهمیت و برتری اسلام ابراهیمی و کامل بودن آن نسبت به مراحل دیگر، خاطر نشان کرد: هر کس و هر امتی که به مرحله اسلام ابراهیمی برسد، شایستگی رسیدن به درجه امام شدن را داراست و نظام و فرهنگ این امت طبق وعده خداوند اصلاح می‌شود و آنها را وارد بهشت برین خود می‌کند.

آیت‌الله اراکی در تشریح مراحل کفر هم گفت: کفر اول انکار توحید و رسول خدا(ص) نیست بلکه عصیان رسول خدا(ص) است؛ کفر دوم این است که انسان، ایمان دارد ولی نه ایمان قلبی و کفر سوم، کفر طاعت است، اسلام را قبول دارد و به رسول خدا(ص) در قلبش ایمان دارد اما در عمل با رسول خدا(ص) مخالفت می‌کند؛ بسیاری از کفر طاعت به عنوان شرک یاد می‌کنند.

وی در توضیح شرک هم گفت: شرک اول این است که انسان شریکی برای ربوبیت خداوند قائل شود و شرک دوم این است که اقرار دارد که خدایی جز خدای واحد نیست ولی در قلبش ایمان دارد که خدای دیگری هم هست و عنصر دیگری غیر از خداوند بر جهان حاکم است.

اراکی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند همه ما را در زمره مسلمانان واقعی قرار دهد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین