عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت از پيشرفت شرايط بهداشتي هتل‌هاي عراق سخن گفت و اظهار كرد: بايد قبول كنيم كه شرايط هتل‌هاي عتبات با هتل‌هاي مكه و مدينه به كلي متفاوت است و درجه‌بندي‌ها بايد بر اساس رتبه‌بندي خود عراق صورت گيرد.م
عقیق: سيد علي مرعشي، رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با تأكيد بر اينكه مسئله نظارت بر بهداشت هتل‌هاي زائران ايراني در عتبات عاليات بر عهده مركز پزشكي است، گفت: بررسي ايمني هتل‌ها بر اساس قرارداد هتل‌ با سازمان حج و زيارت است.

وي در ادامه از پيشرفت شرايط بهداشتي هتل‌هاي عراق سخن گفت و اظهار كرد: همان فرمولي كه براي بحث درجه‌بندي هتل‌ها در عمره و حج اجرا مي‌شد، اكنون براي هتل‌هاي كربلا و نجف اجرا مي‌شود اما بايد قبول كنيم كه شرايط هتل‌هاي عتبات با هتل‌هاي مكه و مدينه به كلي متفاوت است. يعني هتل درجه يك عراق معادل هتل درجه يك در مدينه نيست در نتيجه درجه‌بندي‌ها بايد بر اساس رتبه‌بندي خود عراق صورت گيرد.

مرعشي به مسئله قيمت تمام شده رزرو هتل‌ها در عراق نيز اشاره و اظهار كرد: ما بايد شرايط را براي زائراني كه مي‌خواهند با هزينه‌هاي كمتري به عتبات مشرف شوند نيز فراهم كنيم وقتي كه هتل‌هاي درجه بالايي را به نسبت شرايط عراق انتخاب مي‌كنيم قيمت تمام شده افزايش پيدا مي‌كند و زائراني كه خواسته آنها قيمت‌هاي كم است امكان تشرف را نخواهند داشت بنابراين بايد تنوع هتلي و تنوع سرويس‌ها را داشته باشيم تا همه گونه متقاضي قدرت انتخاب داشته باشند.

بدون در نظر گرفتن قيمت هتل‌ها، مسائل بهداشتي رعايت مي‌شود

وي با تأكيد بر اينكه حتي در پايين‌ترين هتل‌هاي در نظر گرفته شده براي زائران ايراني مسئله بهداشت مورد توجه قرار دارد و رعايت مي‌شود، گفت: داشتن سرويس بهداشتي مناسب، شامپو، صابون، دستمال‌كاغذي، مواد غذايي سالم و ... در همه هتل‌هايي كه زائران ايراني در آنها اسكان دارند فراهم است. اما از نظر سطح بندي عمومي هتل‌ها، تخت‌ها، اتاق‌ها، فضاي ظاهري، تهويه و ... هتل‌ها با هم متفاوت هستند.

بيماري‌ها و بيماران در عتبات افزايش نيافته است

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در ادامه به تحليل وضعيت سلامتي زائران ايراني در عتبات پرداخت و گفت: مراجعه زائران ايراني به مراكز درماني افزايش چشمگيري نسبت به سال‌هاي قبل نداشته است و بيماري‌ها نيز افزايش پيدا نكرده و بيماري‌هاي معمول هر فصل عموماً بروز مي‌كند.

وي ادامه داد: در فصل تابستان گرمازدگي‌ها كمي بيشتر مي‌‌شود و گاهي اوقات تيك‌هاي حادي را در بيماري‌ها مي‌بينيم مثلاً در يك دوره ممكن است بيماري‌هاي گوارشي بيشتر باشد اما اين گذرا است و بيماري‌ها به روال عادي خود باز مي‌گردد.

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت به نحوه پرداخت هزينه‌هاي درماني زائران در عتبات عاليات نيز اشاره كرد و گفت: كاروان‌هاي تحت نظارت سازمان حج و زيارت به صورت رايگان در درمانگاه‌هاي هلال احمر مداوا مي‌شوند چرا كه هزينه آنها توسط سازمان حج و زيارت پرداخت شده است اما زائران كاروا‌ن‌هاي آزاد بايد هزينه درمان خود را به صورت نقد پرداخت كنند.

وي افزود: زائران آزادبر به نسبت زائراني كه با شمسا مشرف مي‌شوند ۱۰ تا ۱۵ درصد بيشتر است. اما زائران آزادبر مراجعه كمتري به درمانگاه‌ها دارند و حدود ۷۰ درصد مراجعات به درمانگاه‌ها توسط زائران شركت شمسا صورت مي‌گيرد و در كل مراجعات زائران در شهرهاي نجف، كربلا، كاظمين و سامرا به درمانگاه‌هاي هلال احمر جمعاً روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است.

مرعشي در خصوص دليل مراجعه بيشتر زائران اعزامي از طريق شركت شمسا به درمانگاه‌هاي هلال احمر گفت: چون مراجعه زائران اعزامي از طريق شمسا به درمانگاه‌ها رايگان است، مراجعه آنها نيز بيشتر است، اما ساير زائران بايد هزينه هر مراجعه را پرداخت كنند البته قيمت دارو و ساير خدمات درماني براي اين زائران بر اساس تعرفه‌هاي داخل كشور است.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین