عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
وقتی از امام رضا (ع) صحبت می‌‎شود، صرفاً بی‎شرمی مأمون در سم دادن به امام (ع) برایمان پررنگ می‎شود و از چیزی که گفته نمی‎‎شود یا کمتر به آن توجه می‌‎شود، نقش آن بزگواران در تبیین مقولۀ «مهدویت» و ویژگیهای سرزمین مهدوی است.
عقیق: در دوران امام صادق و امام کاظم (ع) به جهت فضای ظلمانی‎‎که حکومت بنی‎‎امیه به وجود آورده بود و همچنین تقارن برخی وقایع با بعضی اخبار مربوط به آخرالزمان و وجود مدعیان دروغین مهدویت، جامعۀ اسلامی دچار انحراف فکری عظیمی در حوزۀ عظیم‎تری به نام «مهدویت» شد. این انحراف پیوسته ادامه داشت تا جایی که عده‎ای از مردم، عباسیان را تنها راه نجاتشان از این ظلمات می‎‌دانستند و مهدی عباسی را به عنوان همان مهدی موعود بر می‎‏شمردند، حال برنامۀ امام برای مهار این انحراف چه بوده است؟

ظلمتی که در نور امام (ع) محو شد

در قلمرو وسیع سلطنت عباسی اختناقی کامل حکمفرما بود، در آن فضای گرفته که به گفتۀ یکی از یاران امام رضا (ع) «از شمشیر هارون خون می‎‌چکید»، بزرگ‌ترین هنر امام معصوم ما آن بود که توانست درخت تشیع را از گزند طوفان حادثه به ‌سلامت بدارد و مانع از پراکندگی و دلسردی یاران پدر بزرگوارش شود. پیش از ایشان، با ظهور امام کاظم (ع) این ظلمت و انحراف عظیم با نور امام (ع) مواجه شد و به تبع این نورافشانی الهی، ظلمت شکل گرفته در جامعه، در نور امام (ع) محو و مهار شد و وجهۀ آن مهدی موعودی که قرار بود در آینده قدم به دنیا بگذارد، در حد گسترده‎ای به عالمیان معرفی شد.

از این رو امام رضا (ع) رویۀ روشنگری و هدایت را در مقولۀ مهدویت در پیش گرفتند، با توجه به شرایط جامعه در زمان امام رضا (ع)، نزدیک بودن دوران ایشان به ولادت امام مهدی (ع) و آغاز دوران دشوار غیبت امام (ع)، امام رضا (ع) تمام همتشان را در توجه دادن مردم به مقولۀ مهدویت و تبیین بیش از پیش ماهیت این اصل از برنامه‎های الهی قرار دادند و با بیان روایاتی در زمینۀ بشارت ظهور فرزندشان امام مهدی (ع)، معرفی ایشان و بیان ویژگیهای عصر ایشان پرداختند. (مجمع جهانی اهل‌‎بیت (ع)، پیشوایان هدایت، ترجمۀ سید حسین اسلامی اردکانی، ج10، ص226 ـ 229)

امام رضا (ع) از فضای موجود با این رفتار مناسب توانستند بیشترین بهره را به جامعه برسانند و فضای نامناسب جامعه را در حوزۀ مهدویت به ثباتی مناسب برساندند و این یعنی هنر و معجزۀ امام رضا (ع).

یکی از معضلاتی که امروزه در جامعه بعد از هزار و اندی سال با آن مواجهیم، این است که شناخت کافی از ائمه (ع) و تلاشهای هدایتگرانۀ آنان نداشته و نداریم، امروزه وقتی از امام کاظم (ع) صحبت می‌‎شود، همه به یاد زندان و غل و زنجیر می‌‎افتند و دیگر هیچ، چرا؟ آیا این تصور و تفکر برای یک شیعه صحیح است که اینگونه نسبت به امام خود؛ یعنی کسی که در شب قدر تمام امورات عالم و عالمیان را به إذن الهی رقم می‌‎زند، نگاه کند؟ آیا این نگاه قیمتی و مطلوب است؟ وقتی از امام صادق (ع) صحبت می‌‎شود، بحث دانشگاه علمی ایشان بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد، وقتی از امام رضا (ع) صحبت می‌‎شود، صرفاً بی‎شرمی مأمون در سم دادن به امام (ع) برایمان پررنگ می‎شود و از چیزی که گفته نمی‎‎شود یا کمتر به آن توجه می‌‎شود، نقش آن بزگواران در تبیین مقولۀ «مهدویت» و ویژگیهای سرزمین مهدوی است، این در حالی است که این موضوع که همان برپایی حکومت حقه است، از مهم‌ترین و شاید اساسی‎ترین برنامۀ اهل‌‎بیت (ع) بوده باشد و به تبع، برای محبان و شیعیان آن حضرات نیز باید مهم‌ترین مسئلۀ در زندگی باشد و در فهم و معرفت پیدا کردن به آن باید بیشترین تلاشها را کنیم، این ایام بهانه‎ای شد تا تنها گوشه‎ای از تلاشهای مولایمان امام رضا (ع) را در هدایت مردم به سوی مهدویت بررسی کنیم.

حریم امام رضا (ع) یکی از مراکز صدور نور الهی به عالم و عالمیان است و آن رفتاری که لازم است که نسبت به تلاشهای بی صبرانۀ ائمۀ هدی (ع) و به ویژه امام رضا (ع) در هدایت مؤمنان و شیعیان داشته باشیم، حرکت در پرتوی رهنمودهای امام رضا (ع) است و برای رسیدن به این مهم باید خودمان را در معرض بیشتری از نور امام (ع) قرار دهیم تا این نور ما را با خود بالا برد و ارتفاع گیریم.

قدرت و قدرتمند در کلام امام خمینی (ره) به بارگاه نورانی امام رضا (ع) باز می‎گردد

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌‎فرماید: «شما خراسانیها! قدرتمند باشید، قدرتمند هم هستید الحمدللّه. شما یک پناهگاه دارید؛ پناهگاه اسلامى و آن بقعۀ مطهر امام رضا (ع) است. کسى که یک چنین پناهگاهى دارد، این قدرتمند است». «همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج توجه خاص حضرت رضا (ع) هستند. بنده امیدوارم ان‌‎شاءالله به برکت آستان مقدس رضوی، جمهورى اسلامى همانطورى که تاکنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش رود و این جمهورى اسلامى با اسلامیت خود  تا زمانى که به حضور بقیةالله این جمهورى مشرف شود، باقى باشد و مسائل را در خدمت ایشان حل کند».

باید برای شیعیان این مقوله مهم و پررنگ باشد که از حیات پربرکت امام رضا (ع) چه درسی باید گرفت و این همان رفتار صحیح شیعیان پس از شهادت این انوار الهی است و باید نسبت به آن اهتمام ورزید و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری در اهمیت آن می‌‎فرماید: «پیام زندگى امام رضا (ع) چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام رضا (ع) اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگى او براى ما درس است؛ از زندگى او باید درس بگیریم؛ زندگى او براى ما پیامى دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه مى‌کنم، بدانید پیام زندگى پرماجراى امام رضا (ع) به ما عبارت است از «مبارزه‌ دائمى و خستگى ناپذیر».

باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (ع) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت‌‎بار آنان حتی بر شیعیانشان نیز پوشیده مانده است. علی‌‎رغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید دربارۀ زندگی ائمه (ع)، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فراگرفته است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین