عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
در شعر رضوی هم عشق و ارادت و هم مفاهیم معرفتی، ولایی و اجتماعی منعکس می‌شود، به همین دلیل این نوع شعر مجموعه‌ای از اعتقادات است که به عواطف مردم این سرزمین گره خورده و فراتر از شعر آئینی است؛ ‌چرا که با فرهنگ مردم از هر مذهبی عجین شده و باید این ارادت در شعر رضوی به شکلی مناسب منعکس شود.
عقیق:قاسم صرافان، شاعرِ آئینی گفت: روایت است که امام رضا(ع) در حمایت از شعر آئینی نقش مهمی داشته‌اند؛ به همین دلیل می‌توان گفت؛ شعر رضوی دارای اهمیت بالایی است و از سوی دیگر آستان قدس رضوی و سایر نهادهای فرهنگی باید به شکل بنیادی‌تر این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: در شعر رضوی هم عشق و ارادت و هم مفاهیم معرفتی، ولایی و اجتماعی منعکس می‌شود، به همین دلیل این نوع شعر مجموعه‌ای از اعتقادات است که به عواطف مردم این سرزمین گره خورده و فراتر از شعر آئینی است؛ ‌چرا که با فرهنگ مردم از هر مذهبی عجین شده و باید این ارادت در شعر رضوی به شکلی مناسب منعکس شود.

صرافان با اشاره به آسیب شعر رضوی ادامه داد: پرداختن بیش از اندازه شعرا به موارد کلیشه‌ای که دائم تکرار می‌شود، نکته منفی این حوزه است و شعرا باید خلاقانه‌تر حوزه‌های جدیدی از شعر رضوی را کشف کرده و پنجره‌های تاز‌ه‌ای را باز کنند و مفاهیم ارزشمند را در مقابل مخاطب قرار دهند.

این شاعر ادامه داد: نباید نگاه افراطی و تفریطی به حوزه شعر رضوی داشت و ایرادی ندارد اگر در شعرهای رضوی از مضامین تکراری چون کبوتر، آهو، صحن و ... استفاده شود؛ چرا که مخاطبان با این مفاهیم و مضامین انس گرفته‌اند و عاطفه و احساسات آنها با وجود مقدس امام رضا(ع) گره خورده است، از این رو شاعر نباید این مفاهیم را به بهانه تکراری شدن حذف کند، در حالی که باید این موارد با خلاقیت شاعر به سبکی دلنشین بیان شود. به عنوان مثال در شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» با واژه‌هایی مواجه می‌شوید که بارها تکرار شده، اما طرز بیان به گونه‌ای است که اثرگذار و ماندگار شده، به همین دلیل باید در سرودن شعر و به کار بردن واژه‌ها تعادل برقرار کنیم.

وی درباره آینده شعر رضوی گفت: این موضوع تا حد زیادی به برنامه‌هایی بستگی دارد که برای این حوزه از شعر تدارک دیده شده است و همچنین بخشی از آن به مسئولان برمی‌گردد و تغییر و تحولاتی که در مدیریت آستان قدس رضوی و بخش‌های فرهنگی آن ایجاد شده، به نظر می‌رسد به زودی اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ به ویژه شعر و ادب رضوی را شاهد خواهیم بود.
صرافان در ادامه تصریح کرد: اگر بسترها و ساختارهای یک حرکت از سوی مسئولان به خوبی طراحی نشود، نمی‌توان جریان قوی را در بین شعرا و حوزه شعر رصد کرد.

وی یادآور شد: با توجه به استعدادهای جدیدی که در میان شاعران جوان وجود دارد، همچنین جلسات شعر و برنامه‌هایی که در فضای مجازی است، به این فضا کمک می‌کند تا براساس همت مضاعف شاعران در سرایش و خلق تصاویر جدید و عاشقانه‌تر، عاطفی‌تر، معرفتی‌تر و قوی‌تر به نتایج خوبی برسیم.

این شاعر راهکار آسیب‌زدایی شعر رضوی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برگزاری جلسات و کنگره‌های ادبی سبب می‌شود شاعران شعرهای خود را هدفمندتر بسرایند و از سوی دیگر انجمن‌های شعر نیز تأثیر اصلی را در این حوزه دارند و می‌توانند انگیزه‌سازی و جهت‌دهی کنند تا شعرهای متفاوت و ارزنده‌تری سروده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: البته این کار باید در جشنواره‌ها با داوری مناسب و ارزش‌گذاری‌های درست که هم جنبه‌های عاطفی و شاعرانه را در نظر گرفته و هم جنبه‌های معرفتی را لحاظ کرده‌اند، انجام شود.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین