عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۲
یادداشت مهمان/ مسعود دریس
انجام همه واجبات و ترک همه محرمات، تشکیل دهنده مجموعه‌ای از داروهای تجویز شده از سوی پروردگار عالم برای افزایش سلامت اجتماعی و اصلاح امور دنیا و آخرت است، در این میان نماز کلیدی‌ترین این عناصر به شمار می‌رود.
عقیق: مسعود دریس (مدیریت هماهنگی امور استان‌های ستاد اقامه نماز): بزرگ‌ترین مصیبت و خطرناک‌ترین تهدید برای فرد و جامعه بشری پدیده‌ای تحت عنوان فسادپذیری انسان است که براثر غفلت و شهوت و جهالت بر انسان عارض گشته و باعث می‌شود انسان‌ها تسلیم ضعف‌ها، خودخواهی‌ها و هوس‌های خود گشته و خود را از رسیدن به تمام بشارت‌ها، معراج‌ها و سختی‌ها محروم سازند.
برای پیشگیری و نیز درمان این آفت بزرگ شرع مقدس عامل ذکر (یاد خدا) را به انسان سفارش کرده است، ذکر یعنی خود را در برابر خدا یافتن، به او گوش سپردن، یعنی از وارستگی‌هایی که آدمی را اسیر وسوسه‌های شیطانی می‌کند، خود را رها ساختن و انسان‌ها وقتی دلشان با یاد خدا انس گرفت و از طریق ذکر با خدای متعال مانوس و آشنا شدند، به طور طبیعی از گناهان و بدی‌ها فاصله گرفته و دور می‌شوند.
دل‌های آن‌ها نسبت به گناه حساس می‌شود و آن حالت تقوایی که در دین مقدس به عنوان قوام دینداری است، به تدریج در انسان حاصل می‌شود و طبق شواهد و قرائن قرآنی، نماز که مصداق یاد خداست با ترکیب هماهنگ دل و زبان و حرکت، با شکلی که در اسلام برای آن معین گشته حرکات و اذکار مخصوص به طور طبیعی، نمازگزار را به دوری از گناه و آلودگی فرا می‌خواند و این فراخوانی پیوسته و مستمر توانایی آن را دارد که هر کس را از منجلاب‌های پیش رو رها سازد و عروج بخشد.
هر چه نمازگزاران بیشتر خاشع و متوجه باشند، میزان تجاوزگری‌ها و حسادت‌ها و خودکامگی‌ها در جامعه کمتر می‌شود، لذا می‌بینید که کارشناسان خبره در این رابطه نماز را مؤثرترین عامل در کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرده‌اند، نماز با حضور قلب و توجه، نماز اول وقت و به جماعت و آن هم در مسجد، چنین نمازی یقیناً انسان را از پوچی و بی‌هدفی و ضعف می‌رهاند و افق زندگی را در چشم او روشن می‌سازد.
به افراد جامعه اراده و هدف و همت و توکل می‌بخشد و آنان را از میل به کجروی و گناه و انحراف نجات می‌بخشد، اگر بخواهیم با ریشه و عوامل به وجود آورنده آسیب‌های اجتماعی مبارزه جدی کنیم، یکی از نسخه‌های تأثیرگذار که هم نقش پیشگیری و هم درمان دارد، اقامه نماز است. نماز رکن اصلی دین است و بایستی اصلی‌ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد، وقتی انسان‌ها دل خود را با یاد خدا زنده نگه دارند، آن وقت می‌توانند به کمک آن با همه جاذبه‌های شر و فساد و تباهی مبارزه کنند و دست تطاول شیطان‌های درونی و بیرونی را از وجود خود قطع کنند، این ذکر و حضور دائمی فقط به برکت نماز حاصل می‌شود.

در بین مجموعه داروهای درمانگر بیماری روحی و جسمی، فردی و اجتماعی، نماز یکی از اصلی‌ترین عناصر پیشگیری و درمان به حساب می‌آید، انجام همه واجبات و ترک همه محرمات تشکیل دهنده مجموعه از داروهای تجویز شده از سوی پروردگار عالم برای افزایش سلامت اجتماعی و اصلاح امور دنیا و آخرت است، ولی در این مجموعه بعضی از عناصر کلیدی هستند که شاید بشود گفت که نماز کلیدی‌ترین این عناصر به شمار می‌رود.
به تعبیر امام خمینی(ره) نماز یک کارخانه انسان‌سازی است، نماز خوب، فحشاء و منکر را از امتی بیرون می‌کند، جوامع بشری از آغاز عمر خود تا کنون ضایعات زیادی را بر اثر آسیب‌های اجتماعی تحمل کرده‌اند و می‌کنند، عبادات و بیش از همه اقامه نماز مجموعه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی موثرتر و کارآمدتر است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
0
1
سپاس...مفید واقع شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
عالی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین