عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه این استان استعدادهای قابل توجهی در حوزه مداحی دارد، گفت: استعدادیابی، آموزش و تربیت نوجوان از رسالت های کانون مداحان استان است.
عقیق:حجت الاسلام علی شکری در دیدار با محمدرضا سنگری عاشورا پژوه و عضو کانون مداحان کشور به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در شاهرود، ضمن اشاره به اقدامات این اداره کل در رابطه با ساماندهی مداحان استان، توضیح داد: سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن، ادارات کل استان ها مانند سمنان، با راه اندازی سامانه طوبی علاوه بر ساماندهی تشکل های مذهبی سعی در شناسایی و آموزش مداحان نیز با ارائه کدملی مداحی دارد و این امر در سمنان مانند سایر نقاط در حال انجام است.

وی افزود: سامانه طوبی علاوه بر نشان دادن آمار مداحان فعال امکان دسته بندی رتبه بندی آنان را نیز فراهم می کند که این امر می تواند بسیار حائز اهمیت باشد در استان سمنان خوشبختانه استعداد های فراوان مداحی و شعر آیینی وجود دارد که با برنامه ریزی و آموزش آنها می توان آینده مداحی استان را خوب ارزیابی کرد.


مداحان قشر تاثیرگذار جامعه

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان سمنان با بیان اینکه مداحان در زمره اقشار تاثیر گذار جامعه هستند، گفت: این قشر باید مورد حمایت و آموزش و تغذیه فکری از سوی مراجعی مانند کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرند.

شکری با اشاره به مشکلات مقوله مداحی، تاکید کرد: مداحی امروز با مشکلاتی روبرو است که عدم وجود دسته بندی مناسب آموزشی از جمله آنها است لذا ما معتقدیم می توان با ایجاد یک کمیته آموزش در کانون مداحان هر استان با حضور مداحان باسابقه و کارشناسان این مشکلات را تا حد زیادی رفع کرد هر چند کانون مداحان کشور در دو سال اخیر با ارائه طرح هایی زمینه را برای شکوفایی این قشر فراهم کرده است.

وی افزود: تاسیس رشته دانشگاهی کارشناسی مداحی یکی از اقدامات موثر در ترویج این فرهنگ محسوب می شود که با استفاده از این ظرفیت می توان کانون مداحان را نیز تقویت کرد از سوی دیگر مداحان را باید با اصول و پایه های علمی مداحی آشنا کرد همچنین با بهره گیری از اصول علمی مداحی می توان برای این امر سطوحی را در نظر گرفت که هر سطح ویژگی های تکنیکی، ابزاری علمی و ... خود را داشته باشد تا بتوانیم ملاکی را برای تعیین سطح و ارزیابی ذاکران، مداحان، پیرغلامان و... تعیین کنیم.


همفکری در ارتقای مداحی ضرورت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری نشست های مستمر بین مداحان استان و شهرستان های هشت گانه دیار قومس، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که می توان در زمینه ارتقای مداحی استان از آن استفاده کرد برگزاری محافل همفکری با حضور مداحان جوان در کنار افراد با سابقه این حوزه است.

شکری همچنین با بیان اینکه این نشست ها باعث می شود شاعران و مداحان در کنار ارتقا سطح علمی خود از تجربیات دیگران نیز بهره مند شوند که نمونه آن در شهر قم وجود دارد، افزود: این محافل می تواند زمینه پرورش استعدادهای جدید را نیز فراهم کند که می توان این امر را در شهرستان ها به صورت نشست هفتگی برقرار کرد اما باید دانست که این جلسات نیازمند یک برنامه ریز و محور دارد که امیدواریم در شهرستان های استان سمنان بتوانیم شاهد اجرای این نشست ها باشیم.

وی افزود: مداحان یکی از اقشار تاثیر گذار در جامعه هستند که اگر امروز می خواهیم جوانان را از تهدیدهای شوم دشمنان رها سازیم باید به این حوزه ها نگاه ویژه ای داشته باشیم از سوی دیگر مداحان نیز باید توجه داشته باشند آگاهی، علم به روز، مطالعه، آشنایی با تاریخ، بصیرت، تفکیک مقاتل و منابع معتبر از نامعتبر و ... در زمره ویژگی های مداحان موفق است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین