عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی خبر داد
تا قبل از اینکه من مدیریت این امر را برعهده بگیرم تمامی برنامه‌ها در حسینیه جماران و بعد از ایام محرم و صفر اجرا می‌شد، اما در مدیریت جدید تصمیم بر این شد که مراسمات تبدیل به اجلاس بین‌المللی پیرغلامان شود

عقیق: دبیر اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی، در سومین نشست گفت‌و‌گوی دینی در بنیاد دعبل گفت: امسال از 60 پیرغلام و خادم حسینی تجلیل می‌شود که 15 نفر پیرغلام و بقیه شامل مستندسازان و هنرمندان این حوزه می‌شوند.
مهدی دهقان نیری درباره معیارهای انتخاب پیرغلامان گفت: برای تجلیل از پیرغلامان 12 معیار وجود دارد که از جمله آنها، سن بالای 70 سال، تالیف کتاب، حفظ بیش از 2 هزار بیت شعر و توجه به منویات مقام معظم رهبری است.
وی درباره اینکه آیا برگزاری این همایشها موجب ارایه تصویری از مداحی ناب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حد وسع به تکلیفمان در این عرصه عمل کردیم، اما طبیعتا حق آن آنطور که باید ادا نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای مداحان برنامه‌ای از جهت محتوایی دارید یا خیر، اظهار کرد: گرچه بحثهایی علمی در نشستها برگزار می‌شود، اما ما متولی این امر نیستیم و اصلا نیازی هم نمی‌بینیم که در این حوزه دخالت کنیم.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان با بیان این مطلب که یکی از فعالیتهای اصلی ما در رسانه ملی به جهت جامعیتی که در تمام ابعاد مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد، تشکر ویژه از حمایت‌کنندگان این حوزه است، گفت: 140 مناسبت در طول سال وجود دارد که پوشش و انعکاس تمامی این مراسمها وظیفه رسانه ملی است که از جمله آنها ایام محرم و صفر است.

دهقان نیری با بیان این مطلب که از سال 80 تصمیم به برگزاری اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی گرفتیم، خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه من مدیریت این امر را برعهده بگیرم تمامی برنامه‌ها در حسینیه جماران و بعد از ایام محرم و صفر اجرا می‌شد، اما در مدیریت جدید تصمیم بر این شد که مراسمات تبدیل به اجلاس بین‌المللی پیرغلامان شود.

وی با اشاره به ثبت ملی بسیاری از آئینها از سال 76 یادآور شد: سال گذشته در استان بوشهر پنج آئین به ثبت ملی رسید و این مسئله در بسیاری از استانها نیز تداوم داشت. در چنین فضایی حتی افرادی از امریکا، کانادا و دیگر کشورها در همایش شرکت می‌کردند که این تعجب ما را برانگیخت.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان با بیان اینکه 120 ارگان از جمله خانه مداحان، کانون مداحان، بسیج مداحان و هیأت رزمندگان، ما را در این همایش همراهی و حمایت می‌کنند، گفت: تمام این مراکز با تشکیل یک شورای سیاست‌گذاری تصمیمات لازم را در این زمینه اخذ می‌کنند و پس از آن وارد مرحله اجرایی می‌شوند.

دهقان‌ نیری با بیان اینکه اکنون  چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی است که از 6 تا 9 مهرماه در هرمزگان با حضور 500 میهمان برگزار می‌شود، افزود: به زودی از سایت اجلاس پیرغلامان رونمایی خواهد شد و اکنون در حال  بررسیهای لازم جهت انتخاب عنوانی مناسب برای آن هستیم و هنوز چیزی در این رابطه قطعی نشده است.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با بیان اینکه یکی از قابلیتهای این سایت دسترسی آسان مخاطبان به محل برگزاری هیأتهاست اظهار کرد: هر شخصی در هر استانی با ورود به سایت پیرغلامان حسینی و انتخاب استان مربوطه می‌تواند محل برگزاری هیأت‌ها را مشاهده کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین