۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۸ : ۲۱
در این برنامه حجت الاسلام علی قهرمانی با اشاره به تعریف معنویت گرایی، گفت: در کشور ایران معنویت گرایی در برخی از اوقات با معناگرایی هم راستا شده و بازنمایی بحث معنویت در معنا را یکسان قلمداد می کنند.
وی با بیان این که معناگرایی بسیار وسیع تر از معنویت گرایی است، گفت: معناگرایی در برخی از اوقات می تواند فاصله گرفتن تصویری از ظاهر به سمت معنا باشد.
وی همچنین در ادامه افزود: معنویت شناسی و معنویت گرایی کاملا در تمایز از معنا شناسی و معناگرایی داشته و در تفاوت زیادی دارد.
این پژوهشگر عرفانهای نوظهور در خصوص معنویت گرایی و بازنمایی معنویت در رسانه گفت: معنویت گرایی در رسانه هر نوع از معنویتی را می تواند شامل شده و نشانه های مختلفی نیز دارد.
وی با بیان این که مخاطبان سینما باید با معنویت حقیقی آشنا شوند، گفت: اگر مخاطبان سینما از معنویت درست و غلط شناختی نداشته باشند، اهمیت موضوع بررسی معنویت را درک نکرده و از تاثیر این معنویت در زندگی خویش نیز بی اطلاع خواهند بود.
حجت الاسلام علی قهرمانی با اشاره به تعدد و رشد جریان های شبه معنوی در دنیا در سال های اخیر اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده در بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ حدود هزار جریان عرفانی جدید در دنیا متولد شده است.
این پژوهشگر دین و فرقه در خصوص رشد فرق عرفانی مختلف در ایران گفت: طبق تحقیقات به دست آمده سالانه در ایران ۱۰۰ فرقه ی عرفانی و انحرافی تولید می شود. که اکثر این جریان ها مربوط می شوند به جریان های بومی کشور.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت معنویت گفت: معنویت گرایی در حالت کلی به دو بخش معنویت ناشی از ادیان و معنویت پوشالی و نوظهور تقسیم می شود.
در بخش دیگر این برنامه حجت الاسلام محمد داوود محمدی در خصوص معنویت گرایی در سینما گفت: معناگرایی در سینما با معنویت گرایی تفاوت بسیار زیادی دارد، به طوری که معنا گرایی بسیار عام تر از معنویت گرایی است.
وی همچنین در ادامه تصریح کرد: معنا گرایی می تواند علاوه بر ابعاد و ویژگی های مثبت، از ابعاد و ویژگی های منفی نیز برخوردار شود.
این پژوهشگر ادیان درخصوص ویژگی های سینمای ماورا گفت: ماهیت معناگرایی متن ودرون خمیرمایه سینمای ماورا برای مخاطبان آن ملموس نبوده و آشکار نیست، به طوری که در سینمای ماورا نگاه ها و تکنولوژی هایی ارائه می شود که افراد مدرن آن فضا را به نوع جدید تجربه می کنند.
وی در خصوص ویژگی های مختلف سینمای معنا گرا اضافه کرد: اگر ابعاد معنایی سینما مثبت باشد، سینمایی به معنویت حقیقی و دینی به وجود می آید و اگر نکات و معناهایی منفی داشته باشد، تبدیل به مبلغ انحراف می شود.
حجت الاسلام محمد داوود محمدی با بیان این که زمانی که معنویت حقیقی در جهان وجود داشت و این معنویت توسط کلیسا ها به انحراف کشیده شده و انسان مدرن شکل گرفت، انسان از معنویت فاصله گرفته و معنویت را به تدریج کنار گذاشت.
وی در خصوص خلا معنوی انسان ها در دنیا گفت: انسان ها با معمار اولیه دانستن خدا و صفاتی چون این، با یک خلا معنویتی رو به رو می شوند.
این پژوهشگر ادیان و فرقه های عرفانی با اشاره به انقلاب صنعتی و اتفاقات ناشی از آن، گفت: کسانی که سردمدار نهضت صنعتی شدن دنیا بودنند، منافع خود را در انجام کارهایی می دانستند که مردم را به آنها وابسته کند.
وی همچینی ادامه داد: افرادی مختلفی در عصر جدید از تاریخ به دنبال منفعت خود به دنبال مسانی رفتند که درگیر پدیده های انحافی عرفانی بودند، از این رو با گسترش این نوع از عرفان ها از همه طریق اهداف خود را دنباله گرفته و گسترش می دادند.
فایل صوتی برنامه شعبده شوم از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنچشنبه و جمعه از ساعت ۱۷ الی ۱۸ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.
منبع:مهر