عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
آیا با توجه به آیات سوره واقعه، تعداد اندکی از انسان‌هاي آخرالزمان به بهشت می‌روند؟

عقیق:پرسش این است: آیا با توجه به آیات سوره واقعه، تعداد اندکی از انسان‌هاي آخرالزمان به بهشت می‌روند؟
و اما پاسخ: خداوند در سوره واقعه آیات 12 و 13 می‌فرماید:
«بسیاري از امم پیشینیان به بهشت می‌روند و عده قلیلی از متأخران» که برخی گفته‌اند: منظورشـان امت محمـد(ص) و مردم آخر‌الزمان است، آیا واقعا منظورش این است که تعـداد کمی از انسان‌هاي آخر‌الزمان به بهشت می‌روند و تعداد بسیاري از انسان‌هاي قبل از پیامبر ما به بهشت می‌روند. در این باره لازم است مجموعه آیات قبل و بعد این آیات را ملاحظه کنیم تا به پاسخ برسیم:

 از آیه 7 به بعد می‌فرماید: «شما در روز قیامت سه گروه خواهید بود، گروهی افراد با برکت هستند که مشهورند به اصحاب دست راست، و اصحاب با برکت که اعمال نیکشان بیشتر است و اهل بهشت هستند و گروه دیگر افراد شوم و افراد بدبختی هستند که اهل دوزخ می‌باشند و گروه سوم «والسابقون السابقون» هستند پیشگامان امت، و سابقین در ایمان و عمل، که اینها همان مقربان درگاه الهی هستند و در بهشت پر نعمت جاي دارند.
بعد می‌فرماید: که اینها گروه زیادي از پیشینیان و گروه اندکی از امت‌هاي بعدي خواهند بود.

بنـابراین آیـات شـریفه در مقـام ایـن است که مـا را به سه گروه تقسـیم کنـد یـک گروه بهشـتی و یـک گروه جهنمی و گروه سـوم پیشـگامان در ایمان و عمل هسـتند که انـدکی از آنها، از امت‌هاي بعـدي مثل امت اسـلام می‌باشـد و بسـیاري از آنها از امت‌هاي پیشین هستند.

این مروري بود بر آیات، حال در تفسـیر این آیات باید ملاحظه شود که مقصود از این پیشگامان، که گروه اندکی از آنها، از امت پیغمبر اسلام هستند چه کسانی هستند؟
تفسیر اول:

در برخی از روایات آمده که «سابقین» هابیل- مومن آل فرعون - حبیب نجار - و امیرالمؤمنین علی(ع) هستند که از پیشگامان امت‌ها در ایمان آوردن به پیامبران الهی بودند.در این روایت می‌بینیم سه نفر از سابقین از امت‌هاي قبلی هسـتند و یکی از آنها از امت اسـلام، که حضـرت امیر(ع) است، اگر اینگونه روایات و اینگونه تفسـیر ملاك باشد افرادي که سابقه در نیکی و ایمان دارند یعنی آن اصحاب خاص مثل امیرالمؤمنین علی(ع) در امت اسلام اندك بودند، و در امت‌هاي پیشین زیادتر بودند.  چرا پیشگامان ایمان در امت‌هاي پیشین زیادتر بودند؟ چون تعداد پیامبران قبلی زیادتر بوده پیغمبر اسـلام یک نفر است و یک صـحابی خاص مثل امیرالمؤمنین علی(ع) دارد یا تعداد اندکی صحابه پیشگام مثل امیرالمؤمنین علی(ع) دارد، اما امت‌هاي پیشین، تعدادشان فراوان است، پیامبرانشان زیاد است و اصحاب سابقین آنها، به صورت طبیعی نسبت به امت اسلام، زیادتر خواهد بود.

تفسیر دوم:
در روایت دیگري حکـایت شـده که از پیغمبر(ص) سوال شـد: «مقصود از این سابقین چه کسانی هسـتند؟ حضـرت پاسخ فرمودند: «علی(ع) و پیروان او سابقون هستند!»بنـابراین مطلب که امیرالمومنین علی(ع) و پیروان او سـابقین باشـند معنـا چنین می‌شود گروه زیادي پیشـینیان شـیعه و گروه اندکی از پیشینیان شیعه که از مقربین هستند. این دو تفسیري بود که در مورد این آیات مطرح است ولی آنچه که در پرسش آمده بود آیا واقعا عده کمی از مردم آخرالزمان به بهشت می‌رونـد این بـا هر دو تفسـیر آیه ناسازگـار است! زیرا معناي آیه این است که یک عـده‌اي از سابقین در امت‌هاي پیشـین نسبت به امت اسلام زیادتر بودند، یا در صدر اسلام نسبت به آخرالزمان زیادتر بودند؛ اما این بدین معنا نیست که افراد کمی از امت آخر الزمان به بهشت می‌روند بلکه بدین معنا است که در آخر الزمان، افرادي که جزء سابقین باشـند، یا در امت اسـلام، افرادي که جزء سابقین باشـند و به بهشت برونـد کم خواهنـد بود، ولی می‌تواننـد از اصـحاب یمین باشـند و به بهشت برونـد زیرا دو گروه به بهشت می‌رونـد: یکی «اصـحاب المیمنه»، یکی «السابقون السابقون».

منبع:کیهان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین