کد خبر : ۷۶۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
آیت الله العظمی سبحانی:

حفظ آثار باستانی دلیل قرآنی دارد

آیت الله العظمی سبحانی به بررسی علت های قرآنی حفظ آثار تاریخی پرداخته و گفتند: غربی ها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.
عقیق:آیت الله سبحانی در ادامه سلسله جلسات «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» با اشاره به اینکه همه عقلای عالم آثار گذشته خود را به عنوان علتی برای داشتن تمدن حفظ می کنند، ابراز کردند: غربی ها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.
 
ایشان از بین نبردن آثار تاریخی اسلام را مهم ارزیابی کرده و گفتند: نباید مانند یک کودک دبستانی که در پایان سال کتاب مدرسه اش را پاره می کند، آثار گذشتگان را از بین ببریم تا اینکه آیندگان نسبت به اسلام شکاک نشوند.
 
معظم له با ابرز تاسف از ۹۰ سال حکومت سعودی و از بین بردن آثار اسلام به بهانه شرک، اظهار کردند: مولد النبی تنها مکان باقی مانده بود که در حال حاضر کتابخانه مکه شده است.
 
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه  توسعه حرم در مکه و مدینه وسیله ای برای از بین بردن آثار تاریخی اسلام شده است، گفتند: نگهداری هم به عنوان احترام و هم برای تردید نکردن آیندگان در وجود اسلام است نه اینکه شرک محسوب شود.
 
ایشان در تبیین اهمیت حفظ آثار به ادله قرآنی پرداخته و با اشاره به آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع»، گفتند: بیوت جمع بیت و به معنای جای استراحت است و به همین عنوان نمی توان آن را مسجد نامید و از طرفی مسجد سقف ندارد ولی خانه و بیت سقف می خواهد و خود پیامبر(ص) نیز منظور آن را خانه های انبیاء دانسته اند و منزل امیرمومنان(ع) را از برترین خانه ها عنوان کرده اند.
 
معظم له به نکته دیگر لغوی این آیه اشاره و خاطر نشان کردند: «رفع» گاهی تکوینی یا معنوی است و به همین علت در آیه مذکور یا به معنای امر به آبادی و نگهداری و یا به معنای تمیز کردن آن از آلودگی است.
این مرجع تقلید گفتند: بنابراین، خانه های پیامبران و امامان معصوم(ع) که عبادت خدا در آن شده، مشمول این آیه است و باید حفظ شود.
 
ایشان این پرسش را از سعودی ها مطرح کردند که چرا منازل معصومان(ع) که عبادت کرده و در آنجا به خاک سپرده شده اند، تخریب کرده اید در حالی که مشمول آیه مذکور است؟
 
معظم له، علت دوم بر حفظ آثار تاریخی را با اشاره به آیه ۲۴ توبه، توضیح دادند: محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.
 
این استادسطح خارج حوزه  سومین علت در زمینه لزوم حفظ آثار تاریخی اسلام را آیه  «وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا» (الکهف، 21)» دانسته و گفتند: از این آیه نتیجه می گیریم که حفاظت از قبور اولیا الهی و حتی ساختن مسجد در کنار آن مطلوب بوده است.
 
ایشان به دلیل دیگری یعنی تابوت(صندق) عهد اشاره و خاطر نشان کردند: این صندوق در آیه ۲۴۸ بقره اشاره می شود که مقدس و اثرگذار است و ملائکه آن را برداشتند. بنابریان اگر حفظ آثار، شرک است، چرا خداوند آثار موسی را مقدس می داند؟
 
ایشان تصریح کردند: علت های ما بسیار قوی است ولی پول نفت، دانشمندان و عقیده ها را می خرد و علیه شیعه تبلیغ می کنند و گوش شنوا کم دارند.
 
معظم له افزودند: انسان های پاکدامن و عالمان بزرگوار و نویسنده در جامعه اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی هستند که از وهابی ها پولی دریافت نمی کنند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین