عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
نگاهی به کتاب «آموزه‌های طبی امام رضا(ع)»
یکی از کتاب‌های خوب نشر سفیر اردهال که همه می‌توانند از آن بهره‌های فراوان ببرند، کتاب «آموزه‌های طبی امام رضا(ع)» است.
عقیق:این روزها توجه به طب ایرانی و اسلامی، بسیار بیشتر از گذشته شده و مردم علاقه بسیاری به یافتن کتاب‌هایی دارند که با زبان ساده راهکاری برای درمان بیماری‌هایشان بدهد و جدای از آن به سبک زندگی اسلامی در حوزه بهداشت بدن به خصوص در حوزه خوراکی‌ها به آنها کمک کند. انتشارات سفیر اردهال یک نشر تخصصی در حوزه انتشار کتاب‌های طب اسلامی است و یکی از کتاب‌های خوب این نشر که همه می‌توانند از آن بهره‌های فراوان ببرند کتاب «آموزه‌های طبی امام رضا(ع)» است که دکتر محمد دریایی متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، بر طب الرضا با استفاده از طب نوین تحلیل‌های علمی نوشته و به زبان همه فهم آنها را در این کتاب منتشر کرده است. نویسنده در مقدمه کتاب درباره رساله ذهبیه که یکی از مهم‌ترین یادگارهای امام رضا(ع) در حوزه سلامتی است، این چنین نوشته:


«
شاید شهرت این رساله میان دانشمندان و اجماع آنها درباره ی نسبت آن به امام رضا در دورانهای مختلف و عدم ورود خدشه ای از جانب احدی بر این انتساب از جمله اسبابی است که به پژوهشگر اطمینانی نزدیک به یقین می بخشد که این رساله از عطایای شخص امام رضا است. این رساله ی بلیغ علمی از نفیس ترین و گرانبهاترین مواریث اسلامی، در زمینهای دانش پزشکی است و به طور مختصر مشتمل بر رشته‌هایی از علوم پزشکی مانند علم تشریح، زیست شناسی، وظایف الاعضا و علم الامراض و بهداشت و جز آن می‌باشد و بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز بیان فرموده است و نیز شامل دانش شیمی و تغذیه و بسیاری از گرایشهای علمی و دانش بشری است.

امام رضا به این رساله ی گرانبها را در حدود سال 201 (ه) برای مأمون خلیفه ی عباسی فرستاد و تأکید فرموده تا همه ی مسلمین آن را مورد عمل و آزمون قرار دهند.

امام در این رساله ی مهم بهداشتی بر نحوه ی مصرف مواد غذایی سنتی و اصیل نیز تأکید فراوان دارد. این رساله در ظاهر ساده و هماهنگ با درک مردم آن زمان، ولی در باطن عمیق و پیچیده است و نیازمند به بررسی‌های علمی و آزمون و مفاهمات طولانی است، تا نکات و اسرار آن مکشوف و با حقایق جدید علمی سنجیده و تطبیق شود...»



بخشی از این کتاب به تحلیل‌های طب نوین در خصوص حجامت و شیوه‌های درمانی، رژیم‌های غذایی، فرهنگ صحیح تغذیه، نقش اثرگذار مصرف سبزیها و میوه‌ها و آبهای آشامیدنی و معدنی و سود و زیان آبهای آشامیدنی، تقویت امور جنسی مردان و زنان و آداب صحیح زناشویی و بهره گیری از خوراکیهای مفید در راستای تامین سلامت و تضمین بهداشت و تقویت عمومی بدن، تأثیر قانونمند نور ماه بر هنجار رفتاری انسان، ارتباط جزر و مد و تأثیر نور و امواج الکترو مغناطیسی ماه بر سیستمهای عصبی، قلبی - عروقی و سیستم هورمونی و دوران قاعدگی زنان، اثرات نور ماه بر جرایم بشری، تعدیل و تعادل قوای نفسانی و اعتدال مزاج انسان و نیز بحث مبسوطی در خصوص خواصی خوراکی‌ها از دیدگاه تیزبین امام هشتم شیعه و نیز تعریف از مفهوم غذایی سویق از نظر دین و دانش و اثر آن در تقویت ساختارهای فیزیولوژیک آدمی و سرانجام چای‌های گیاهی مورد تأیید ائمه معصومین و دانشوران فرهنگی و طب ایرانی مانند؛ ابوعلی سینا، سید اسماعیل جرجانی، محمد مومن حکیم، محمد زکریای رازی را مورد بحث و نقد و بررسی قرار می‌دهد. و در پایان بخشی اول این مجموعه ، خلاصه ای از زندگی پر برکت امام رضا به زبان انگلیسی برای آنان که علاقمند معرفی حضرتش به جهانیان هستند به رشته ی تحریر در آمده است.

در بخش دوم این مجموعه مفردات گیاهی، حیوانی و معدنی طب الرضا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است که نکات جذاب علمی و پژوهشی در موارد مفردات نوشته شده است.

در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم:

میزان تغذیه ی مفید

برای پیشگیری از زیانهای پرخوری و بهره گیری از منافع کم خوری، پیشوایان اسلام سفارش کرده اند که انسان، پیش از آن هنگام که اشتها دارد، چیزی نخورد و قبل از آن که اشتهایش کاملا از بین رفته، از خوردن، دست بکشد.

برترین تغذیه و بهترین سفره

از نگاه روایات اسلامی، برترین غذاها، غذایی است که دارای چند ویژگی باشد:

اوّل: از دست رنج خود فرد، تهیه شده باشد؛

دوم: خانواده ی او آن را دوست داشته باشند؛

سوم: بوی آن، موجب آزار دیگران نباشد.

بهترین سفره‌ها نیز پاکیزه ترین، حلال ترین و ساده ترین آنهاست.

انتشارات سفیر اردهال این کتاب ارزشمند را در 768 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر کرده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 02188313898 و 02188319342 تماس بگیرند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین