کد خبر : ۷۶۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
حاج عبدالباقی مطرح کرد

چرا قرآن از دختران شعیب(ع) تجلیل می‌کند

یک پژوهشگر علوم قرآنی گفت: دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیاورزانه راه می‌روند؛ یعنی ناز و عشوه‌گری در رفتار و منش آن‌ها با نامحرم جایی ندارد، بنابراین معیار قرآن در سوره «قصص» برای زن پاکدامن، رفتار حیاورزانه است.
عقیق:نشست «حجاب تاج سروری زن مسلمان» با حضور چهره‌های فرهنگی و مذهبی و به همت فرهنگسرای امام(ره) در فرهنگسرای اندیشه روز گذشته(26 تیرماه) برگزار شد، در این نشست محبوبه حاج عبدالباقی ضمن اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در قرآن کریم ابراز داشت: تفسیر قرآن در زمینه حجاب به دو طریق قابل طرح و بررسی است، نخست اینکه قرآن را از سوره حمد تا ناس-از ابتدا به انتها- بخوانیم و آیات مربوط به حجاب را انتخاب کرده و در کنار هم تعبیر و تفسیر کنیم.


وی ادامه داد: رویکرد دوم در تفسیر قرآن توسط «محمد عزه دروزه» نویسنده کتاب «التفسیر الحدیث» دنبال شده است و هدف این تفسیر آن است که سوره‏‌ها را بر اساس ترتیب نزول وحی تنظیم و تأویل کند، در این شیوه تفسیری به سیره نبوى توجه زیادی شده است، رویکردی که من در زمینه تفسیر حجاب دنبال می‌کنم شبیه رویکرد محمد عزه دروزه است.

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره حرمت شرب خمر در قرآن بیان داشت: حرمت و زشتی شراب در قرآن به تدریج و با گسترش اسلام ممنوع اعلام شد، در ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) قرآن کریم شراب را رزق حسن ندانست، اما آن را هم ممنوع نکرد، در انتهای بعثت رسول اسلام(ص) و در سال دهم هجرت آیات حرمت شراب نازل شد و در قرآن آمده است که شراب رجس و ناپاک است و مؤمنان نباید آن را بنوشند.

حاج عبدالباقی سوره «قصص» را اولین سوره‌ای دانست که در آن به موضوع عفت توجه شده است و گفت: در این سوره قرآن برای امتی که قرار است تحت تعلیمات اسلام پرورش پیدا کنند داستان موسی(ع) و دختران حضرت شعیب(ع) را نقل می‌کند، قرآن از دختران شعیب به دلیل عدم برخورد و اختلاط با نامحرم تجلیل می‌کند.

وی افزود: دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیاورزانه راه می‌روند؛ یعنی ناز و عشوه‌گری در رفتار و منش آن‌ها با نامحرم جایی ندارد، بنابراین معیار قرآن در سوره «قصص» برای زن پاکدامن، رفتار حیاورزانه است و در همین سوره مرد مؤمن حمایتگر و امین معرفی می‌شود.

نویسنده مقاله «فلسفه پوشش در اسلام» اظهار داشت: با تأسیس حکومت اسلامی در مدینه پیامبر در سوره «احزاب» زنان پیامبر را دعوت به عفت می‌کند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که درارتباط با نامحرم نرم سخن بگویند.

وی ادامه داد: در آیات 33 و 34 سوره احزاب «وَ قَرْنَ فی بیوتکنَ وَ لا تَبَرَجْنَ تَبَرُجَ الجاهلیة» به ویژگی‌های شایسته یک زن مسلمان اشاره شده است و عمل به این دو آیه برای سعادت دنیوی و اخروی هر زنی کافی است، در این آیات داریم که «قرار بگیرید در خانه‌هایتان و تّبرج یا خودنمایی جاهلی نداشته باشید» یعنی جلوه‌گری نکنید، نماز بخوانید، زکات بدهید و خدا و رسول را اطلاعت کنید، معلوم می‌شود زن می‌تواند استقلال مالی داشته باشد تا بتواند زکات مال خود را بپردازد و با نماز با خدا ارتباط برقرار کند؛ اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه در آیه 34 ذکر می‌شود که: «متذکر آیاتی باشید که در خانه‌هایتان تلاوت می‌شود»، من این توصیه قرآن را سفارش به تلاش زنان برای رشد فرهنگی و ارتقای علمی آن‌ها می‌دانم.

حاج عبدالباقی با اشاره به آخرین سوره‌ای که در قرآن به موضوع حجاب و عفاف پرداخته شده است، گفت: در سوره «نور» به مسأله وظایف جنسی و مجازات زناکاران و تهمت‌زنندگان توجه شده است، در این سوره اهمیت کنترل نگاه مورد تأکید قرار گرفته و به مردان و زنان توصیه شده است که چشم‌هایشان را نگه دارند و پاکدامن باشند.

وی در پایان اشاره کرد: امام علی(ع) سه صفت منفی را برای زنان شایسته و مثبت می‌داند، این صفات عبارت از بخل، غرور و ترس از نامحرم است.



منبع:فارس

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین