عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
از سوی جشنواره امام رضا(ع)
«کاروان آفتاب»، نخستین نمایشگاه جامع از آثار و تولیدات جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در دهه کرامت برپا می‌شود.

عقیق:نشست مسئولان دبیرخانه‌های بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در استان‌‌ها و سازمان‌ها با حضور سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد برگزار شد.

سیدجواد جعفری در این نشست ضمن ابراز تشکر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که میزبان این نشست بود، گفت: جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی که در کشور آغاز شده، ‌با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال تحقق است، و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: فرصتی طلایی در اختیار ما قرار گرفته تا فرهنگ رضوی را گسترش دهیم، کسانی قبل از ما عهده‌دار این مسئولیت بوده‌اند و ما نیز مشخص نیست تا چه زمانی بتوانیم خدمت‌گزار این عرصه باشیم، بنابراین مهم است که منشأ‌ اثر و خدمت باشیم و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) را گسترش دهیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار کرد: پیامبر(ص)‌ می‌فرمایند کارها در گرو وقت است. اگر کارها در موقع خود انجام شود، به سرانجام نیکو می‌رسد. اکنون وقت برنامه‌ریزی برای مراسم اختتامیه است تا بتوانیم خروجی مطلوب می‌رسد.

جعفری در خصوص راه‌اندازی کمیته‌ای ویژه برای دعوت و تکریم میهمانان پیشنهاد کرد تا زمینه حضور بیش از پیش اقشار مختلف مردم در برنامه‌های جشنواره فراهم شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) درباره پیشنهاد دوم خود توضیح داد: کمیته دوم برای تأمین محتوا تشکیل شود. چون مخاطبانی که در سالن اختتامیه حضور دارند،‌ نیاز به آموختن مطلب جدید دارند. باید برنامه اختتامیه به نحوی باشد که مردم وقتی از سالن خارج می‌شوند، راضی بروند و نکته جدیدی از فرهنگ رضوی بیاموزند. برنامه نیز از روی کنداکتور اجرا شود،‌ نظم داشته باشد و به نحوی نباشد که بدون برنامه و سخنرانان از پیش تعیین‌نشده باشند.

وی ادامه داد: فردی تعیین شود که جست‌وجو کند و یک سخنران اثرگذار برای مراسم شناسایی و دعوت کند. منظور از سخنران اثرگذار صرفاً یک شخصیت دولتی یا کشوری نیست، کسی است که گرمای سخن او مخاطب را به مجلس می‌کشاند. 

دبیر جشنواره امام رضا(ع) در پایان سخنان خود اظهار داشت: برای انجام کارها باید پیگیر بود. مقام معظم رهبری سخنی نقل به این مضمون دارند که نیاز نیست چندین کار بی‌سرانجام انجام دهید،‌ پیگیری کنید یک کار را به سرانجام برسانید.

* تدوین دستورالعمل با 24 شاخص برای ارزیابی برنامه‌های موضوعی جشنواره

سیدحسین سیدی معاون دفتر نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: با توجه به عمق نفوذ و گستردگی جشنواره امام رضا(ع) دیگر نمی‌توان به دید سنتی به آن نگاه کرد و باید از تمام ابزارهای مدیریتی برای اثرگذاری بیشتر آن بهره برد. بنابراین از دوره سیزدهم جشنواره، ‌موضوع آسیب‌شناسی نیز در دستور کار قرار گرفت، البته هدف اصلی از آسیب‌شناسی، بازرسی نیست بلکه ارتقای برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: در اولین اقدام،‌ شیوه‌نامه‌ای تهیه شد و ناظر مقیم،‌ ناظر ستادی و ... مشخص و تکالیف ما و بنیاد نیز تعریف شد. تداخل دیدگاه‌های ناظران مقیم با ناظران تخصصی یکی از مشکلات بود که سعی در رفع آن داشتیم، همچنین ناظرین را از دخالت در امور اجرایی منع کردیم. ضمن اینکه دستورالعملی شامل 24 شاخص تهیه کردیم تا گزارش‌های نظارتی دچار سلیقه‌گرایی نشود. امسال برای دوری از خطاهای احتمالی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم حضور میدانی نیز داشته باشیم و به گزارش ناظر مقیم اکتفا نکنیم.

سیدی تأکید کرد: چند نکته به ذهن می‌رسد، نخست اینکه ناظران مقیم در جریان جلسات و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند. دوم در نظرسنجی یاری شوند. همچنین شأن برنامه‌ها و اهداف والای آن نیز رعایت شود.

* برپایی نخستین نمایشگاه جامع از آثار و تولیدات فرهنگ رضوی در جوار بارگاه رضوی

سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که مسئولیت برپایی نمایشگاه تولیدات منتخب و دستاوردهای جشنواره‌های رضوی را نیز بر عهده دارد، گفت: با توجه به اینکه دهه کرامت نقطه کانونی جشنواره امام رضا(ع) است، تصمیم بر این شد که نمایشگاه تولیدات منتخب جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در این دهه برپا شود و از آنجایی که آیین اختتامیه نیز در مشهدالرضا برگزار می‌شود،‌ این شهر مقدس برای برپایی نمایشگاه مذکور انتخاب شد. ضمن اینکه مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلامی در سال 2017 انتخاب شده است. ان‌شاءالله نمایشگاه «کاروان آفتاب» بازتاب‌دهنده فعالیت‌های همه استان‌ها خواهد بود و در مجموعه نمایشگاهی باب‌الجواد آستان قدس رضوی برپا می‌شود.

ایجاد بستر مناسب اجرایی و عملیاتی برای برگزاری هرچه بهتر و پربارتر نمایشگاه، روشمندی و استانداردسازی نحوه شرکت و ارائه آثار در نمایشگاه و نحوه تعامل با دستگاه‌ها و نهادی مشارکت‌کننده در نمایشگاها از جمله مواردی بود که سرابی به آن‌ها اشاره کرد.

دبیر نمایشگاه کاروان آفتاب اظهار داشت: نمایشگاه ۱۵ بخش را شامل می‌شود که هنر (اعم از هنرهای تجسمی،‌ نمایشی، صنایع دستی و آوایی)، فرهنگی، کودک و نوجوان، استان‌ها،‌ دستگاه‌ها و نهادها، دانشگاهی، بین‌الملل،‌ رسانه‌های دیجیتال،‌ بنیاد امام رضا، آستان قدس رضوی،‌ زیارت، شب‌های فرهنگ رضوی و محافل  و مراسم از جمله آن‌هاست.

نماینده وزارت علوم نیز در این نشست گفت: امسال 29 دانشگاه را درگیر جشنواره کرده‌ایم و در برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه فردوسی مشهد،‌ بخش بین‌المللی نیز اضافه شده است. در دانشگاه‌های تبریز و اصفهان و مشهد و ... نیز بخش هنر را به صورت تخصصی داریم و ان‌شاءالله با تمام قدرت در نمایشگاه «کاروان آفتاب» حضور می‌یابیم.

*انعکاس گسترده برنامه‌های جشنواره در رسانه ملی

زهرا سروآزاد معاون اجرایی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در بخش دیگری از این نشست درباره ملزومات مستندسازی برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) جهت پخش از رسانه ملی گفت: با مساعدت معاون محترم سیما، تیزر جشنواره از همه شبکه‌های سراسری تلویزیون پخش شده و می‌شود. بنابراین آمادگی از سوی صداوسیما وجود دارد و ما باید خوراک آماده برای آن فراهم کنیم. چنانچه سال گذشته ۱۰ برنامه از شبکه یک و ۱۰ برنامه از شبکه سوم سیما پخش شد و در دهه کرامت،‌ هر شب برنامه دو استان از تلویزیون پخش شد. ان‌شاءالله با معرفی مسئول کمیته رسانه به نماینده صداوسیما، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

استفاده از قاریان و مجریان برجسته، حضور چهره‌های استانی و کشوری،‌ پیش‌بینی سالن مناسب و انتخاب و تدارک آیتم‌های جذاب و مرتبط از جمله مواردی بود که سروآزاد در برگزاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه روی آن تأکید کرد.

وی اظهار داشت: ثبت‌نام الکترونیکی نیز یکی از تجربیات جدید جشنواره امام رضا(ع) است تا بتوانیم بانک اطلاعاتی را سریع‌تر تکمیل کنیم. این شیوه اگرچه هنوز نقایصی دارد اما بانک جامع اطلاعات را تکمیل می‌کند. بنابراین از دبیرخانه‌های استانی که به صورت دستی نیز ثبت‌نام داشته‌اند، تقاضا داریم روند ورود اطلاعات را تسریع ببخشند.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان سخنان خود گفت: ضرورت دارد عکسبرداری باکیفیت از آثار هنری، دسته‌بندی و فرآوری آثار مکتوب و ارسال فایل متنی قابل ویرایش برای انعکاس در رسانه‌ها صورت گیرد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین