۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۶ : ۰۳
وی با اشاره به ضرورت شرعی وحدت، گفت: ضرورت
وحدت از دیدگاه شرع مباحث گوناگونی دارد که در اینجا فقط به ضرورت وحدت از
دیدگاه علم الاجتماع اسلامی یا جامعه شناسی اسلامی می پردازیم.
آیت الله اراکی با بیان اینکه جامعه شناسی اسلامی یکی از رشته های علوم
انسانی اسلامی است، اظهار داشت: یکی از اصول جامعه شناسی اسلامی این است که
جوامع چگونه تبدیل به یک جامعه واحد می شود؟ یا اینکه ملاک شکل گیری یک
جامعه چیست؟ یا مبنای شکل گیری جامعه واحد اسلامی چیست.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: بنابر آنچه در منابع اسلامی آمده، «هویت
واحد»، ملاک وحدت جوامع است. یعنی جامعه ای واحد است که از هویت واحد
برخوردار باشد.
وی افزود: جوامع همانند انسان دارای یک جان و پیکر هستند که جان و روح این
پیکر را هدایت و اداره می کنند و پیکر ابزاری در دست روح و جان است و وقتی
جان از این پیکر جدا شود پیکر تبدیل به یک ماده جامد و بی تحرک می شود.
آیت الله اراکی اظهار داشت: آنچه جامعه را یکی می کند هویت واحد آن جامعه
است و آنچه این هویت را ایجاد می کند، اراده جمعی جامعه است و آنچه اراده
جمعی را تولید می کند فرمانروا یا رهبر است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه شریفه «ان الذین فرقوا دینهم و
کانوا شیعا لست منهم فی شی»، اظهار داشت: اگر ما جامعه واحد اسلامی داشته
باشیم روح و جان این جامعه واحد اسلامی، فرمان رسوالله است.
وی افزود: اگر جامعه ای داشته باشیم که اراده جمعی آن جامعه بر مبنای اطاعت
رسول الله شکل گرفته باشد اینجا ما یک جامعه اسلامی واحدی داریم که دارای
اراده جمعی واحدی است و آنچه این اراده واحد را شکل می دهد رسول الله است.
آیت الله اراکی تأکید کرد: بر اساس منابع دینی، هویت هر جامعه ای به وسیله
رهبرانی که آن جامعه بر می گزینند و فرمان رهبران را بر خود نافذ می دانند
شکل می گیرد. پس هویت این جامعه با فرمان رهبران شکل می گیرد و فرمان
رهبران نیز از هویتشان بر می خیزد. اگر رهبر جامعه هویتش عبد اللهی باشد
این جامعه یک جامعه الهی می شود و اما اگر رهبر جامعه هویتش عبدالهوایی
باشد یک جامعه غیر الهی شکل می گیرد. بنابراین اگر جامعه ای دارای رهبر
الهی نبود این جامعه، جامعه ای موحد نخواهد بود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با بیان اینکه ما امروز مورد تهاجم جدی
دشمن قرار گرفته ایم، اظهار داشت: از بین بردن هویت جامعه اسلامی هدف اصلی
این تهاجم دشمن است.
وی افزود: دشمن در این تهاجم از چهار ابزار مهم بهره می گیرد که اولین
ابزار، ایجاد دین های دیگر در متن جامعه اسلامی است، دومین ابزار ایجاد
مذاهب دیگر نظیر وهابیت است، سومین ابزار ایجاد مدعیان دروغین مهدویت است و
ابزار چهارم نیز مرجع سازی دروغین است که در هر چهار ابزار پای انگلیس در
میان است.