۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۸ : ۲۲
عقیق:حجتالاسلام عباسیان، رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران در گفتوگویی، با اشاره به خصلت اشرافیگری که امروزه نمود زیادی در جامعۀ اسلامی یافته است، گفت: اشرافیگری و زیادهخواهی از خطاها و خبطهایی است که نه تنها در بین مسلمانان و دین اسلام پذیرفته نیست، بلکه در سایر ادیان نیز مذموم و زشت است؛ البته برخی مسیحیان با قبول سیستم پادشاهی، قدرت مادی هم برای پادشاهانشان قائل هستند که اینها استثناست؛ اما در هر صورت قبح این خوی حیوانی برای تمام ادیان عیان است.
شباهت شرایط کنونی اقتصادی با دوران امیرالمؤمنین (ع)
وی با بیان اینکه جامعۀ فعلی ما از جهت برخی تجملگرایان و حرامخواران به
دوران امیرالمؤمنین علیهالسلام خیلی شباهت دارد، اظهار کرد: جامعۀ فعلی
ما از جهاتی به دوران امیرالمؤمنین علیهالسلام خیلی شباهت دارد، و آن
زمانی است که امرا و صحابۀ بزرگ اسلام به سمت تجملگرایی کشیده شدند و
جامعه را نسبت به حکومت بدبین کردند که ذکر نمونههایی از آن داستانها
خالی از لطف نیست، امید که یادآوری این قضایای تاریخی بر قلوب برخی از
مسئولان مؤثر واقع شود.
عباسیان به عنوان اولین نمونه، به ذکر ماجرای شریح قاضی پرداخت و گفت: شریح قاضی در زمان امیرالمؤمنین علیهالسلام خانهاى به مبلغ 80 دینار خرید که خبرش به حضرت رسید. امیرالمؤمنین علیهالسلام او را احضار کرد و فرمود: به من خبر رسیده خانهاى به قیمت 80 دینار خریده و برایش سند نوشته و بر آن گواهانى گرفتهاى، گفت: بله اى امیر مؤمنان، همین طور است. حضرت خشم آلود به او نگاه کرد، سپس فرمود: به زودى کسى به نزدت مىآید (ملک الموت) که به سند خانه نظر نمىکند و از گواه آن نمىپرسد، تا آنکه تو را از آن خانه بیرون و تنها تسلیم خانه قبر مىکند. اى شریح، مواظب باش که این خانه را از غیر مال خود نخریده، یا قیمت آن را از غیر مال حلال نداده باشى که در این صورت دچار خسارت دنیا و آخرت شدهاى.
بنابراین عدم تعارف حضرت با قاضی شهر در مسائلی مثل وسعت منزل و ... و انذار دادن او نشان میدهد که اسلام چقدر نسبت به مسئولان حکومت اسلامی حساسیت دارد.
بیتالمال را هرکجا بیابم، به صاحبان اصلیاش باز میگردانم
وی به ذکر نمونه دیگری از در تاریخ حکومت امیرالمؤمنین علیهالسلام پرداخت و بیان داشت: مورد بعدی، در زمان بیعت مردم با امیرالمؤمنین علیهالسلام برای حکومت مدینه بود. حضرت بعد از بیعت مردم با ایشان خطبهای خواندند و خطاب به غارتگران بیتالمال فرمود: به خدا سوگند، بیتالمالِ تاراج شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلى آن باز مىگردانم، گر چه با آن ازدواج کرده یا کنیزانى خریده باشند، زیرا در عدالت، گشایش براى عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمّل ستم براى او سختتر است.
مصادره اموال ویژهخواران، قاعدهای فقهی است
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با اشاره به قاعده عطف به
ما سبق نشدن قانون در فقه اسلامی، تأکید کرد: این را بدانید که در فقه
اسلامی در مسأله احقاق حق مسلمین و بیتالمال و غصب اموال مسلمین، اینطور
نیست که گفته شود قانون، عطف به ما سبق نمیشود؛ یعنی گذشته غارتگران و
متجاوزان را نادیده گرفتن صحیح نیست بلکه قانون باید اموال آنها را مصادره
کند و دست آنها را از بیتالمال جدا کند.
برخورد شدید امیرالمؤمنین (ع) درباره بیتالمال نسبت به نزدیکان
عباسیان ضمن اشاره به حساسیت امیرالمؤمنین علیهالسلام نسبت به بیتالمال
مسلمین، به ذکر نمونهای تاریخی پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین علیهالسلام
نسبت به بیتالمال مسلمین با آشنا و غریبه به صورت یکسان برخورد میکرد؛
از جمله موارد، ماجرای گردنبدی است که ام کلثوم (س) به واسطۀ علی بن رافع
به صورت امانت از بیتالمال دریافت کردند.
وی در این باره افزود:
جریان اینطور بود که على بن ابى رافع مىگوید: من نگهبان خزینه بیتالمال
حضرت على بن ابى طالب (ع) بودم؛ درمیان بیتالمال، گردنبند مروارید
گرانقیمتى وجود داشت که در جنگ بصره به غنیمت گرفته شده بود؛ دختر
امیرالمؤمنین کسى را نزد من فرستاد و پیغام داد که شنیدهام در بیتالمال
گردن بند مرواریدى هست؛ من میل دارم آن را به عنوان امانت چند روزى به من
بدهى تا در روز عید قربان، خود را با آن آرایش دهم و پس از آن بازگردانم.
من (ابی رافع) پیغام دادم به صورت «مضمونه» (ضمانتی) که در صورت تلف، به
عهده گیرنده باشد، مىتوانم به او بدهم و دختر آن حضرت پذیرفت.
عباسیان با بیان اینکه ابی رافع با شرط عاریه «مضمونه» به مدت سه روز گردنبند را به آن بانوى گرامى داد، افزود: پس از اینکه حضرت متوجه شد، علی بن رافع را طلبید و به او فرمود: « أَتَخُونُ الْمُسْلِمِینَ یَا ابْنَ أَبِی رَافِع؛ اى پسر ابى رافع! آیا به مسلمانان خیانت مىکنى؟» که در ادامه به ابی رافع فرمودند: همین امروز باید آن را پس گرفته و به جاى خود بگذارى و اگر بعد از این چنین کارى از تو دیده شود کیفر سختى خواهى دید. سپس فرمود: اگر دختر من این گردنبند را به عاریه مضمونه نمىگرفت، نخستین زن هاشمیهاى بود که دست او را به عنوان دزد مىبریدم.
وی با اشاره به اینکه برخورد سخت حضرت حتی با نزدیکان خودشان نسبت به بیتالمال مسلمین در این دست روایات نمایان است، خاطرنشان کرد: با ذکر این مطالب متوجه میشویم نگاه اسلام در قبال اموال بیتالمال، مبارزه با ویژهخواری، رانتخواری و مبارزه با مال حرام است. مثلاً فرد میگوید پول را به من دادند؛ خب باید گفت تو چرا گرفتی؟ در این دوران که ما این قدر جوان بیکار و مشکلات مالی و اقتصادی داریم، آیا حقوقها و برداشتهای چند صد میلیونی با عقل و انصاف و وجدان سازگاری دارد؟
برخورد حضرت مهدی (عج) با متجاوزان به بیتالمال
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با بیان اینکه یکی از
مصادیق تجاوز و تعدی، تجاوز به بیتالمال است، افزود: ما در دعای ندبه
دربارۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه میخوانیم « أَیْنَ قَاصِمُ شَوْکَةِ الْمُعْتَدِینَ؛
کجاست آن شکنندۀ ابهت و عظمتِ تجاوزکاران؟» میتوان گفت یکی از تجاوزها،
تجاوز به بیتالمال مسلمین است. یا اگر این حرامخواران به سخن امام حسین
علیهالسلام توجه میکردند که در کربلا به کوفیان فرمودند: من هر حرفی به
شما بزنم، هیچ تأثیری ندارد و این به دلیل لقمههای حرامی است که در
شکمتان است، تنشان باید بلرزد.
ایستادگی مقابل حجت خدا از تبعات حرامخواری است
عباسیان با اشاره به اینکه از تبعات منفی حرامخواری در جامعۀ اسلامی، ایستادن در مقابل حجت خداست، تأکید کرد: طبق نمونهای که در ماجرای عاشورای حسینی داشتیم، میتوان ادعا کرد، یکی از مسائل مهمی که باعث میشود انسان روبروی حجت خداوند بایستد و حتی قیام به قتل او کند، حرامخواری است. در حال حاضر که انقلاب اسلامی را خداوند به عنوان یک نعمت بزرگ در کنار ولایت فقیه به مردم هدیه داده است و با وجود خونهای زیادی که در این راه ریخته شده است، این حرامخواران و تجملگرایان، به مثابه غدههای سرطانی نظام اسلامی هستند که باید هرچه سریعتر از بدنه انقلاب اسلامی جدا شوند. بنابراین امام زمان (عج) شوکت ظاهری آنها را از بین میبرد. البته باید اشاره کنیم که دین اسلام با وسعت مالی موافق است، ولی نسبت به کسی که از راه غیرشرعی و رانتخواری و تعدی به بیتالمال بخواهد این وسع مالی را کسب کند، به شدت برخورد دارد.
رفتار منافقانۀ متجاوزان بیتالمال
وی خطاب به کسانی که ظاهر اسلامی را رعایت میکنند اما منافقانه رفتار میکنند، تصریح کرد: در ادامۀ دعا میفرمایند « أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَةِ الشِّرْکِ وَ النِّفَاق؛کجاست کسی که بناهای شرک و نفاق را منهدم میکند؟» ابنیۀ نفاق یعنی من ظاهر اسلامی را حفظ کنم، اما در عمل به گونهای عمل میکنم که مقابل امام زمان (عج) قرار میگیرم.
شاخص فعالیتهای فرهنگی اقتصادی، حکومت حضرت مهدی (عج) باشد
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با ذکر این موضوع که باید
برنامهریزی اقتصادی و اجتماعی ما متناسب با دوران ظهور امام زمان (عج)
باشد، گفت: ما در ماه مبارک رمضان میخوانیم «اللَّهُمَ أَغْنِ کُلَ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَان؛
خدایا هر فقیر را غنی کن، هر گرسنهای را سیر کن، هر عریانی را بپوشان».
میبینیم که امام علیهالسلام برخی وجوه جامعۀ آرمانی مهدوی را در قالب این
دعا بیان فرمودند؛ به این صورت که در آن جامعۀ مهدوی، فقر و گرسنگی و
بیماری و ... وجود ندارد، اما اکنون میبینیم اینگونه نیست و در زمان حکومت
انبیایی همچون داود و سلیمان (ع) و حتی در زمان حکومت امیرالمؤمنین
علیهالسلام، در جامعه ناجوری وجود داشت؛ حال ضمن اینکه با این مسائل باید
مبارزه کرد و ظالمان را به سزای اعمالشان رساند و حق فقراء و ضعفاء را
پرداخت کرد؛ باید طوری برنامهریزی کرد که به آن جامعۀ آرمانی مهدوی نزدیک
شویم؛ در واقع مهندسی معکوس داشته باشیم. بنابراین شاخص ما جامعۀ دوران
ظهور است.
عباسیان با اشاره به اینکه لزوم اصلاح امورات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، تصویر کردن آرمانشهر مهدوی است، خاطرنشان کرد: بنابراین برنامههای کلان ما اینطور باشد که دورنما و آرمانشهر واقعی خودمان را تصویر کنیم و به آن سمت حرکت کنیم و دستگاههای اثرگذار کشور، همچون صدا و سیما و مؤسسات و مجموعههای فرهنگی مذهبی باید در زمینۀ آگاهیبخشی و فرهنگسازی این موارد کوشش کنند.
منبع:تسنیم