عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹
در گفت‌وگو با رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) مطرح شد
در دعای ندبه دربارۀ امام زمان عجل ‌الله تعالی فرجه می‎خوانیم « أَیْنَ‏ قَاصِمُ‏ شَوْکَةِ الْمُعْتَدِینَ؛ کجاست آن شکنندۀ ابهت و عظمتِ تجاوزکاران؟» می‎توان گفت یکی از تجاوزها، تجاوز به بیت‎المال مسلمین است.

عقیق:حجت‌الاسلام عباسیان، رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران در گفت‌وگویی، با اشاره به خصلت اشرافی‏‌گری که امروزه نمود زیادی در جامعۀ اسلامی یافته است، گفت: اشرافی‌گری و زیاده‎خواهی از خطاها و خبط‎هایی است که نه تنها در بین مسلمانان و دین اسلام پذیرفته نیست، بلکه در سایر ادیان نیز مذموم و زشت است؛ البته برخی مسیحیان با قبول سیستم پادشاهی، قدرت مادی هم برای پادشاهان‎شان قائل هستند که اینها استثناست؛ اما در هر صورت قبح این خوی حیوانی برای تمام ادیان عیان است.

شباهت شرایط کنونی اقتصادی با دوران امیرالمؤمنین (ع)
وی با بیان اینکه جامعۀ فعلی ما از جهت برخی تجمل‎گرایان و حرام‎خواران به دوران امیرالمؤمنین علیه‌السلام خیلی شباهت دارد، اظهار کرد: جامعۀ فعلی ما از جهاتی به دوران امیرالمؤمنین علیه‌السلام خیلی شباهت دارد، و آن زمانی است که امرا و صحابۀ بزرگ اسلام به سمت تجمل‏‌‌گرایی کشیده شدند و جامعه را نسبت به حکومت بدبین کردند که ذکر نمونه‌‏هایی از آن داستانها خالی از لطف نیست،‌ امید که یادآوری این قضایای تاریخی بر قلوب برخی از مسئولان مؤثر واقع شود.

عباسیان به عنوان اولین نمونه، به ذکر ماجرای شریح قاضی پرداخت و گفت: شریح قاضی در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام خانه‌‏اى به مبلغ 80 دینار خرید که خبرش به حضرت رسید. امیرالمؤمنین علیه‌السلام او را احضار کرد و فرمود: به من خبر رسیده خانه‎اى به قیمت 80 دینار خریده و برایش سند نوشته و بر آن گواهانى گرفته‌‏اى، گفت: بله اى امیر مؤمنان، همین طور است. حضرت خشم آلود به او نگاه کرد، سپس فرمود: به زودى کسى به نزدت مى‌‏آید (ملک الموت) که به سند خانه نظر نمى‏‌کند و از گواه آن نمى‌‏پرسد، تا آنکه تو را از آن خانه بیرون و تنها تسلیم خانه قبر مى‌‏کند. اى شریح، مواظب باش که‏ این خانه را از غیر مال خود نخریده، یا قیمت آن را از غیر مال حلال نداده باشى که در این صورت دچار خسارت دنیا و آخرت شده‌‏اى.

بنابراین عدم تعارف حضرت با قاضی شهر در مسائلی مثل وسعت منزل و ... و انذار دادن او نشان می‎دهد که اسلام چقدر نسبت به مسئولان حکومت اسلامی حساسیت دارد. 

بیت‎المال را هرکجا بیابم، به صاحبان اصلی‎اش باز می‎گردانم

وی به ذکر نمونه دیگری از در تاریخ حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرداخت و بیان داشت: مورد بعدی، در زمان بیعت مردم با امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای حکومت مدینه بود. حضرت بعد از بیعت مردم با ایشان خطبه‎ای خواندند و خطاب به غارتگران بیت‎المال فرمود: به خدا سوگند، بیت‌المالِ تاراج شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلى آن باز مى‌‏گردانم، گر چه با آن ازدواج کرده یا کنیزانى خریده باشند، زیرا در عدالت، گشایش براى عموم است‏ و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمّل ستم براى او سخت‏‌تر است.

مصادره اموال ویژه‎خواران، قاعده‎ای فقهی است
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با اشاره به قاعده‌ عطف به ما سبق نشدن قانون در فقه اسلامی، تأکید کرد: این را بدانید که در فقه اسلامی در مسأله احقاق حق مسلمین و بیت‎المال و غصب اموال مسلمین، اینطور نیست که گفته شود قانون، عطف به ما سبق نمی‎شود؛ یعنی گذشته غارتگران و متجاوزان را نادیده گرفتن صحیح نیست بلکه قانون باید اموال آنها را مصادره کند و دست آنها را از بیت‎المال جدا کند.

برخورد شدید امیرالمؤمنین (ع) درباره بیت‎المال نسبت به نزدیکان
عباسیان ضمن اشاره به حساسیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نسبت به بیت‎المال مسلمین، به ذکر نمونه‎ای تاریخی پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام نسبت به بیت‎المال مسلمین با آشنا و غریبه به صورت یکسان برخورد می‏‌کرد؛ از جمله موارد، ماجرای گردنبدی است که ام کلثوم (س) به واسطۀ علی بن رافع به صورت امانت از بیت‎المال دریافت کردند.

وی در این باره افزود: جریان اینطور بود که على بن ابى رافع مى‌گوید: من نگهبان خزینه بیت‌المال حضرت على بن ابى طالب (ع) بودم؛ درمیان بیت‌المال، گردن‌بند مروارید گران‌قیمتى وجود داشت که در جنگ بصره به غنیمت گرفته شده بود؛ دختر امیرالمؤمنین کسى را نزد من فرستاد و پیغام داد که شنیده‌ام در بیت‌المال گردن بند مرواریدى هست؛ من میل دارم آن را به عنوان امانت چند روزى به من بدهى تا در روز عید قربان، خود را با آن آرایش دهم و پس از آن بازگردانم. من (ابی رافع) پیغام دادم به صورت «مضمونه» (ضمانتی) که در صورت تلف، به عهده گیرنده باشد، مى‌توانم به او بدهم و دختر آن حضرت پذیرفت.

عباسیان با بیان اینکه ابی رافع با شرط عاریه «مضمونه» به مدت سه روز گردن‌بند را به آن بانوى گرامى داد، افزود: پس از اینکه حضرت متوجه شد، علی بن رافع را طلبید و به او فرمود: « أَتَخُونُ‏ الْمُسْلِمِینَ‏ یَا ابْنَ أَبِی رَافِع‏؛ اى پسر ابى رافع! آیا به مسلمانان خیانت مى‌کنى؟» که در ادامه به ابی رافع فرمودند: همین امروز باید آن را پس گرفته و به جاى خود بگذارى و اگر بعد از این چنین کارى از تو دیده شود کیفر سختى خواهى دید. سپس فرمود: اگر دختر من این گردنبند را به عاریه مضمونه نمى‌گرفت، نخستین زن هاشمیه‌اى بود که دست او را به عنوان دزد مى‌بریدم.

وی با اشاره به اینکه برخورد سخت حضرت حتی با نزدیکان خودشان نسبت به بیت‎المال مسلمین در این دست روایات نمایان است، خاطرنشان کرد: با ذکر این مطالب متوجه می‌شویم نگاه اسلام در قبال اموال بیت‎المال،‌ مبارزه با ویژه‎خواری، رانت‎خواری و مبارزه با مال حرام است. مثلاً فرد می‎گوید پول را به من دادند؛ خب باید گفت تو چرا گرفتی؟ در این دوران که ما این قدر جوان بیکار و مشکلات مالی و اقتصادی داریم، آیا حقوقها و برداشتهای چند صد میلیونی با عقل و انصاف و وجدان سازگاری دارد؟

برخورد حضرت مهدی (عج) با متجاوزان به بیت‎المال
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با بیان اینکه یکی از مصادیق تجاوز و تعدی، تجاوز به بیت‎المال است، افزود: ما در دعای ندبه دربارۀ امام زمان عجل ‌الله تعالی فرجه می‎خوانیم « أَیْنَ‏ قَاصِمُ‏ شَوْکَةِ الْمُعْتَدِینَ؛ کجاست آن شکنندۀ ابهت و عظمتِ تجاوزکاران؟» می‎توان گفت یکی از تجاوزها، تجاوز به بیت‎المال مسلمین است. یا اگر این حرام‏خواران به سخن امام حسین علیه‌السلام توجه می‌کردند که در کربلا به کوفیان فرمودند: من هر حرفی به شما بزنم، هیچ تأثیری ندارد و این به دلیل لقمه‎های حرامی است که در شکم‎تان است،‌ تن‎شان باید بلرزد.

ایستادگی مقابل حجت خدا از تبعات حرامخواری است

عباسیان با اشاره به اینکه از تبعات منفی حرام‎خواری در جامعۀ اسلامی، ایستادن در مقابل حجت خداست، تأکید کرد: طبق نمونه‎ای که در ماجرای عاشورای حسینی داشتیم، می‎توان ادعا کرد، یکی از مسائل مهمی که باعث می‎شود انسان روبروی حجت خداوند بایستد و حتی قیام به قتل او کند، حرام‎خواری است. در حال حاضر که انقلاب اسلامی را خداوند به عنوان یک نعمت بزرگ در کنار ولایت فقیه به مردم هدیه داده است و با وجود خونهای زیادی که در این راه ریخته شده است، این حرام‎خواران و تجمل‎گرایان، به مثابه غده‎های سرطانی نظام اسلامی هستند که باید هرچه سریع‎تر از بدنه انقلاب اسلامی جدا شوند. بنابراین امام زمان (عج) شوکت ظاهری آنها را از بین می‎برد. البته باید اشاره کنیم که دین اسلام با وسعت مالی موافق است، ولی نسبت به کسی که از راه غیرشرعی و رانت‏خواری و تعدی به بیت‎المال بخواهد این وسع مالی را کسب کند، به شدت برخورد دارد.

رفتار منافقانۀ متجاوزان بیت‎المال

وی خطاب به کسانی که ظاهر اسلامی را رعایت می‎کنند اما منافقانه رفتار می‎کنند، تصریح کرد: در ادامۀ دعا می‎فرمایند « أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَةِ الشِّرْکِ وَ النِّفَاق‏؛کجاست کسی که بناهای شرک و نفاق را منهدم می‎کند؟» ابنیۀ نفاق یعنی من ظاهر اسلامی را حفظ کنم، اما در عمل به گونه‎ای عمل می‎کنم که مقابل امام زمان (عج) قرار می‎گیرم.

شاخص فعالیتهای فرهنگی اقتصادی، حکومت حضرت مهدی (عج) باشد
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران با ذکر این موضوع که باید برنامه‎ریزی اقتصادی و اجتماعی ما متناسب با دوران ظهور امام زمان (عج) باشد، گفت: ما در ماه مبارک رمضان می‎خوانیم «اللَّهُمَ‏ أَغْنِ‏ کُلَ‏ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَان‏؛ خدایا هر فقیر را غنی کن، هر گرسنه‎ای را سیر کن، هر عریانی را بپوشان». می‎بینیم که امام علیه‌السلام برخی وجوه جامعۀ آرمانی مهدوی را در قالب این دعا بیان فرمودند؛ به این صورت که در آن جامعۀ مهدوی، فقر و گرسنگی و بیماری و ... وجود ندارد، اما اکنون می‎بینیم اینگونه نیست و در زمان حکومت انبیایی همچون داود و سلیمان (ع) و حتی در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، در جامعه ناجوری وجود داشت؛ حال ضمن اینکه با این مسائل باید مبارزه کرد و ظالمان را به سزای اعمال‎شان رساند و حق فقراء ‌و ضعفاء را پرداخت کرد؛ باید طوری برنامه‎ریزی کرد که به آن جامعۀ آرمانی مهدوی نزدیک شویم؛ در واقع مهندسی معکوس داشته باشیم. بنابراین شاخص ما جامعۀ دوران ظهور است.

عباسیان با اشاره به اینکه لزوم اصلاح امورات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، تصویر کردن آرمان‎شهر مهدوی است، خاطرنشان کرد: بنابراین برنامه‎های کلان ما اینطور باشد که دورنما و آرمان‎شهر واقعی خودمان را تصویر کنیم و به آن سمت حرکت کنیم و دستگاه‎های اثرگذار کشور،‌ همچون صدا و سیما و مؤسسات و مجموعه‎های فرهنگی مذهبی باید در زمینۀ آگاهی‎بخشی و فرهنگ‎سازی این موارد کوشش کنند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین