عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
جلسه درس اخلاق استاد جاودان
اگر انسان رو به قبله بايستد و نماز اقامه كند و همان طور كه خدا خواسته عمل نمايد در نهايت به گنجي مي رسد كه از طلا و نقره نيست بلكه نعمت حكمت الهي بوده و انسان از وجود خداوندي به ارث مي برد.
عقیق: آیت الله محمد علی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود با اشاره به برخی از مسائل شرعی پیرامون اقامه نماز گفت: انجام دستورات و احکام الهی برای صحت نماز مانند کسی است که می خواهد به گنج برسد و نباید ذره ای از راه خود را به خطا و اشتباه برود.
 
وی افزود: فرض کنید شخصی نقشه ی گنج دارد و طبق آن عمل می کند یعنی دقیقا تعداد قدم ها و راه های خود را بر اساس دستورات نقشه جلو می برد و اگر چنین نکند گنجی را یافت نمی کند. لذا وقتی خداوند متعال دستوراتی را به انسان می دهد برای رسیدن به گنج حقیقی که ثروت حکمت است، لازم است.
اگر انسان رو به قبله بایستد و نماز اقامه کند و همان طور که خدا خواسته عمل نماید در نهایت به گنجی می رسد که از طلا و نقره نیست بلکه نعمت حکمت الهی بوده و انسان از وجود خداوندی به ارث می برد.
 
آیت الله جاودان ادامه داد: انسانی که به قدرت حکمت می رسد علت تمام باید ها ونباید های دین را می فهمد و متوجه می شود سخت گیری خداوند در برخی گناهان برای اثرات شوم و پلید آن بوده و نیز اگر خداوند انسان را به کار نیکی رهنمود می کند چه برکاتی در اعمال و رفتار آدم باقی می گذارد همچون اولیاء و پیامبران که به حکمت دستورات خداوند علم داشتند.

عزم انسانی فراتر از عزم حیوانی است

وی با اشاره به مراتب و درجات عزم و اراده انسانی و نوع خاص آن در وجود آدمی خاطرنشان کرد: عزم و اراده جوهر انسانی بوده و اصلا نمی توان آدم بدون عزم واراده را تصور کرد.
 
آیت الله جاودان عنوان کرد: اگر موجود ذی شعور، مانند گربه از خطر جان خود به آتش نزدیک نمی شود یا در پی غذا می رود از عزم های حیوانی بوده و اراده ای که انسان، در مقابل خود می ایستد جوهر آدمی بوده و او را به کمال می رساند.
وی تصریح کرد:عزم و اراده انسانی یعنی ایستادگی در برابر هوا و هوس، شهوات و گناهان و این اراده هرچه قوی تر باشد آدم به انسانیت والاتر می رسد و انسان کامل کسی است که صاحب عزم کامل شود.
 
آیت الله جاودان با اشاره به کسب مراتب بهشتی در سایه عزم و اراده انسان و اعمال وی در دنیا اظهار کرد: عزم در مقابل نباید ها در زندگی اخروی بسیار کارآمد بوده و میزان و مراتب کسب درجات بهشت همین قدرت عزم انسانی است.
انسانی که هر روز در برابر گناه زانو می زند به بهشت راه ندارد؛ همچنین در روایات آمده خداوند در آخرت نامه ای به بهشتیان می دهد که چنین گفته شده است: ای انسان این نامه از زنده ی جاودان بوده کسی که در او مرگ راه ندارد و هر آنچه را که بگویم شود، می شود.
وی ادامه داد: انسان وقتی به مراتب بالای انسانی می رسد همچون قدرت لایزال الهی هر آنچه که نیست را موجود می کند که این مقام، از تمام درجات بهشتی و نعمات اخروی بالاتر است.
 
آیت الله جاودان با اشاره به جایگاه ابرار به عنوان درجه دوم مقربان الهی در جهان اخروی خاطرنشان کرد: ابرار از جامی می نوشند که همه آن کافور بوده که خود بندگان الهی این چشمه ها را می جوشانند و چه نیکو اراده ای است که مظهر عزم الهی می شود.
وی عنوان کرد: کسی که از 100 اراده روزانه اش 90 تای آن حیوانی است ونگاه،حرکت و فکرش تابع شهواتش است رستگار نمی شود.
 
آیت الله جاودان با اشاره به خاطره ای در خصوص عزم و اراده انسانی تصریح کرد: خاطرم است که در سفر حج تمتع خادمی که دو ماه زحمت و تلاش فراوان کشیده بود به خاطر نارضایتی زائری از غذا آتش خشم در چهره اش فوران کرد ولی لحظه ای تحمل نمود و سر خود را پایین انداخت زیرا متوجه شد که با همین کار تمام اجر دو ماهه گذشته اش به باد می رود.
همچنین روزی آیت الله محمد زاهد وقتی کسی به او گفت برو منبر و روی دست مداح قبلی روضه بخوان برای مبارزه با نفس خود در روز عاشورا ذکر مصیبت امام رضا(ع) را خواند.
 
وی با بیان این مطلب که دنیا مزرعه آخرت است عنوان کرد: هیچ کار خداوند گزاف و بیهوده نیست و تمام امور عالم بر اساس دقت و حساب بنا شده است.اگر انسان در دنیا عزم واراده مقابل شهوات، غضب و هوا هوس نداشته باشد در آخرت از درختی که میوه هایش شیطانی است نصیبش می شود.
 
جلسه درس اخلاق استاد آیت الله جاودان روز های پنج شنبه هر هفته از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 22 و 30 دقیقه در مدرسه موسوی واقع در خیابان 17 شهریور برگزار می شود.

منبع: شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین