۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۵ : ۰۱
اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ
لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً
غرض از «عید» نه آن است که از باب جلال/جامه ناز بپوشند
به الطاف مزید
ای خوش آن عید، کز آن شاه و گدا خوش باشند/که چنین «عید
سعید» است و جز این نیست سعید
در روز «عید فطر» همه مسلمانان در سراسر جهان، غرق احساس
افتخار بوده و سربلند و سرافرازند که ماه مبارک رمضان را با توفیق به پایان رسانده
و از برکات معنوی و تربیتی آن مستفیض شدهاند.
*اتمام یک ماه تحصیل در دانشگاه تربیتی اسلام
خدا را شکر مینمایند که یکی از بزرگترین کلاسهای تربیتی اسلام را در طی یک ماه گذرانده و از درسهایی که
در آنها داده شده، به اندازه استعداد و آمادگی خود
استفاده کرده و با روح و جان خود آمیزش داده و بر الواح دلها و ضمایر
خود ثبت کردهاند.
*روزهداران، پیروزمردان جهاد با نفس
در این روز، مسلمانان از یک جهاد حساس و خطرناک ـ که پهلوانان،
قهرمانان و شیرافکنان جهان در آن میدان به خاک هلاکت افتاده و مغلوب شدهاند ـ فاتحانه و پیروزمندانه باز میگردند.
این جهاد، جهاد با نفس، جهاد با امیال و غرایز حیوانی و
لذایذ نفسانی است. بازداشتن نفس از کامگیریهای شهوانی، نگهداری نفس از خوردن غذاهای لذیذ و نوشیدنیهای شیرین و خوشگوار، خودداری از چشمچرانی و هوسهای
شیطانی، از دروغ، غیبت، خشم و غضب، بدخویی و ترشرویی،
تکبر و جاهطلبی و دوری از هر معصیت و گناه دیگر در این میدان جهاد،
فتح و پیروزی است.
همه اینها جهاد است
و همان «جهاد اکبر» است که پیامبر
بزرگ اسلام به گروهی از صحابه که به جهاد رفته بودند و با دشمن با شمشیر و اسلحه
دست و پنجه نرم کرده و زور بازو نشان داده بودند، فرمود: «مَرحَباً بِقَومٍ قَضُوا
الجِهادَ الاَصغَر وَ بَقِی عَلَیهِمُ الجِهادُ الاَکبرَ»
«جهاد اکبر» که جز افراد با ایمان و مردان و زنان تربیت
شده در دامان اسلام، هیچ شخص دیگری نمیتواند در
صحنه آن عرض اندام کند و در میدان رزم آن، افتخاری کسب نماید.
میدانی که در آن پیلتنهای قوی پنجه و عشاق مال و مقام دنیا، شهوت پرستان، جلادان خونخوار، فاتحان
جاهطلب کشورها، جوانان مغرور، خشمگینان پلنگآسا، ستمگران بیرحم، آدمکشان و قصابان تاریخ، زنان هوسباز، دوشیزگان ناپاک و
پرستندگان مظاهر مادی به خاک هلاکت افتاده و از اینکه بتوانند افتخاری کسب و در
مسابقات آن شرکت نمایند عاجز و ناتواناند.
میدانی که مردان و بانوان با ایمان، خداپرست، فروتن،
پاکدل، پرهیزکار، شکیبا و بیاعتنا به زر
و زیور دنیا در آن لباس رزم پوشیده، با اراده محکم و همت بلند حریف را شکست میدهند و در مسابقه با افتخار به پیروزی دست مییابند.
*آسان ولی دشوار
آری! نبرد با هوای نفس
در عین آسانی، دشوار است، آسان است، برای اینکه وجدان پاک و فطرت آدمی و عقل و
خرد، مصلحت و لزوم آن را درک مینماید و اگر
انسان در این میدان قدم نهاد، هر چه پیش رود موفقتر میشود تا سرانجام نفس سرکش و جنود اهریمنی را مغلوب و ذلیل خود کند و قوای
ملکوتی و عقلانی و وجدانی را در کشور بدن، حاکم و کارفرما سازد.
از سوی دیگر این کار دشوار است؛ برای اینکه جهاد با نفس،
ایستادگی در برابر غرایز گوناگون و تلاش و کوشش برای کنترل و انضباط آنها است و شناخت دامهای
شیطان و هواهای پنهانی کار هر شخصی نیست و رامکردن نفس اماره و چشم پوشی از لذایذ
و کامگیریهای نفسانی و خواستههای هزارگونه نفس وسیع و سرکش، به این زودیها میسر
نخواهد بود و این دشمن خانگی با غرایزی که انسان را در دفع دشمن خارجی یارو یاور و
محرک و مشوق هستند، آشنایی و ارتباط برقرار میکند و از
آنها کمک و یاری میگیرد.
از این جهات، مبارزه با نفس کاری بس دشوار است و رستگار،
کسی است که بتواند نفس را تعدیل کرده، و به نظم و ترتیب صحیح وادار سازد.
*عید آمد
ماه مبارک رمضان، ماه مبارزه با نفس و مدرسه تعدیل و
اصلاح غرایز و خواستهها و نمایش
قوت اراده و توان روان، سپری شده و اینک فرصت برگزاری مراسم عیدی بزرگ و پرفضیلت
است. این عید، عید اسلامی فطر است که عید همگان و عید عموم طبقات و افراد است.
عیدی که خدا آن را برای همه مسلمانان قرار داده و همه را
در آن شریک فرموده است، عیدی که در آن مساجد و مجامع اسلامی و در گستره جهان
اسلام، شکوه عبادت و بندگی خدا دیده میشود.
مراسم این عید اختصاص به توانگران، کارفرمایان، رجال و
زمامداران و طبقات به اصطلاح ممتاز ندارد.
تشریفات مادی، تقدیم هدایا و تحفههای گرانبها ـ چنانچه پیش از اسلام در اعیاد رسم بود ـ در
این عید مرسوم نیست.
زیردستان موظف به دیدار زمامداران نیستند و کارگر و
کارفرما، افسر و سرباز، فقیر و غنی، شاه و گدا و همه اقشار و طبقات باید در صف
بندگی خدا و دعا و عبادت برادرانه بایستند. چنانچه میدانیم مراسم عمده و حساس این عید «نماز» و «زکات» است.
*نماز و زکات
چنانچه بیان شد در مراسم نماز، همه اصناف شرکت میکنند، و مساوات و برادری اسلامی آنها آشکار میشود.
در ضمن ادای نماز و خواندن دعایی که در قنوت است، در دو
خطبه و سخنرانی پس از نماز، عالیترین دروس
به همگان آموخته میشود، و مطالب لازم و مورد
حاجت به عموم گوشزد میگردد، و از همه دعوت میشود تا در پیش بردن مقاصد اسلام و تعظیم شعایر و تعمیم علم و دانش و امر
به معروف و نهی از منکر، مجاهدانه کوشش کنند.
کسانی که دارای مخارج سال خود هستند و یا دارای کار و پیشهای میباشند که درآمد آنها وافی به مخارج سال آنهاست، در اعطای زکات و کمک به مستمندان شرکت میکنند. هیچگونه مراسم کمرشکن و مصارف رقابت انگیز و مخارج بیهوده در این
جشن اسلامی وجود ندارد.
*زنده باد اسلام
زنده باد اسلام که تربیت و بهبود روح و روان جامعه را در
سرلوحه برنامههای خود قرار داده و از هر
فرصت برای ترقی فکر و قوت اراده بشر استفاده کرده است.
این عید فطر هم برای تمام مفاهیم ارزنده و عالی انسانی
تذکار بوده و به سوی هر عمل نیک و انسانی هدایتگر است.
«اَن تُدخِلَنِی فِی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فِیهِ
مُحَمَّداً وآلَ مُحَمَّد، وَاَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ اَخرَجتَ مِنهُ
مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد»
این عید، عید خدا و موسم دعا و نماز و احسان و نیکی به بندگان
خدا و دیدارهای پاک و منزه است. نزدیک به چهارده قرن است که این عید برگزار میشود؛ تاکنون شنیده نشده که برای تهیه وسایل این عید
و شرکت در مراسم آن یک نفر خودکشی کرده و یا پای یک زن و شوهر به دادگاه کشیده شده
باشد.
این عیدی است که در آن به جای تفریحات ناسالم، همه به
سوی مساجد و مراکز اقامه نماز عید میروند و خدا
آن را ذخیره خیر و نشان شرف و کرامت پیامبر اسلام و سبب ارتقای افتخارات اسلامی
قرار داده است.
منبع:فارس