عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
پیش از آغاز سال 92 فراخوانی تهیه و به استان‌ها ارسال شد. شورای برنامه‌ریزی هم با مدیریت رئیس منطقه آزاد قشم تشکیل شده و کارها در حال برگزاری است.
 عقیق:  نشست کارگروه سینمایی یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور «جواد شمقدری» معاون سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و «سیدجواد جعفری» دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد.

وصول 345 اثر سینمایی توسط دبیرخانه جشنواره دهم امام رضا(ع)

جعفری در ابتدای این نشست، آماری از فعالیت‌های سمعی بصری جشنواره در دوره پیشین ارائه کرد و گفت: سال گذشته 345 اثر اعم از فیلم کوتاه، فیلمنامه، نماهنگ، انیمیشن و ... به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود.

وی، تجربه چهار ساله استان‌های گلستان و لرستان را در برگزاری جشنواره‌های پویانمایی و نماهنگ رضوی ستود و برای استان یزد که نخستین میزبانی خود در جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی را تجربه می‌کند، آرزوی موفقیت کرد.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) همچنین از اضافه‌شدن بخش تولیدات رادیو تلویزیونی رضوی به جشنواره یازدهم خبر داد و متولی برگزاری آن را اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم معرفی کرد.

 کاهش بودجه می‌تواند بر جشنواره امام رضا(ع) اثر منفی بگذارد

در ادامه این جلسه، جواد شمقدری ضمن اشاره به شعار سال 1392 گفت: با توجه به فرمایش رهبر انقلاب باید نمود عرصه‌های سیاسی و حماسی را در عرصه فرهنگ هم شاهد باشیم چرا که «حماسه» ماهیتی فرهنگی دارد و پیشینه درازی در تاریخ ایران داشته است.

معاون سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سابقه 10 ساله جشنواره امام رضا (ع) را یادآور شد و افزود: این جشنواره از قدمت و ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم در بخش سینمایی که برعهده ماست شامل ارتقای کیفی آن باشیم، هرچند کمبود بودجه و عدم تزریق بودجه جدید ممکن است به جشنواره امام رضا(ع) لطمه بزند. بنابراین باید از طرق مختلف و رایزنی با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تأمین بودجه اقدام کنیم.

وی در ادامه به اهمیت تولید آثار معنوی در ساحت سینما اشاره کرد و گفت: برای تولید آثار متنوع با موضوع امام رضا(ع) باید بانک جامع و متقنی از وقایع تاریخی، معجزات، احادیث و رهنمودهای ایشان تهیه شود تا دست هنرمندان برای نگارش فیلمنامه باز باشد.

این مقام ارشد سینمایی کشور افزود: باید تولید یک فیلم فاخر را به لحاظ محتوایی و نیمه فاخر به لحاظ بودجه‌ای -یعنی تا سقف 2 میلیارد تومان- در دستور کار قرار دهیم اما ابتدا باید فیلمنامه مناسبی برای این کار تهیه شود. ضمن اینکه اثری درباره جوادالائمه(ع) نیز در دستور کار ما قرار دارد.

شمقدری پیشنهاد کرد تندیس متحد الشکلی برای جشنواره‌های سمعی بصری امام رضا(ع) تهیه شود تا این تندیس به عنوان یک برند و با نشان جشنواره امام رضا(ع) جای خود را میان اهالی سینما باز کند.

 فیلمی با موضع امام رضا(ع) در ابوموسی در حال ساخت است

«شفیع آقامحمدیان» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی رضوی گفت: از یک ماه پیش اعلام فراخوان کردیم و 16 میلیون تومان جایزه نقدی برای برگزیدگان در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه سال آینده دو بخش فیلم داستانی و سینمایی را برای جشنواره در نظر گرفته‌اند، افزود: هم‌اکنون در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم سینمایی «نفر آخر» به کارگردانی جواد نوروز بیگی در جزیره ابوموسی کلید خورده است که داستانی کودکانه و مرتبط با امام رضا(ع) دارد.

«حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و دبیر جشنواره نماهنگ رضوی ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های دبیرخانه متبوع خود گفت: فراخوان جشنواره منتشر شده و از کسانی که در 4 دوره قبل شرکت داشتند به صورت ویژه درخواست کردیم مجدد شرکت کنند.

وی حضور داوران سرشناس را باعث افزایش انگیزه‌ شرکت‌کنندگان دانست و به رئیس سازمان سینمایی کشور پیشنهاد کرد: جشنواره نماهنگ رضوی رویکرد ویژه‌ای به بخش بین‌الملل و شیعیان علوی داشته باشد و حتی به هنرمندان کشورهای اسلامی سفارش کار دهد.


 فیلمی با موضع امام رضا(ع) در ابوموسی در حال ساخت است

«بهرام عبدالحسینی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و دبیر جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی نیز اظهار داشت: بعد از اینکه 10 سال جشنواره خوشنویسی رضوی را برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که کار جدیدی را انجام دهیم و پس از رایزنی‌‌‌های بسیار، مسئولان استانی متقاعد شدند جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی را با 33 میلیون تومان جایزه نقدی کلید بزنیم.

وی افزود: اعلام فراخوان کرده‌ایم و 3 روز پیش نخستین اثر را از استان کرمانشاه دریافت کردیم. ضمن اینکه با توجه به بودجه اندکی که داریم توانستیم 2 کار هم سفارش دادیم. امیدواریم جشنواره‌ قابل قبولی را برگزار کنیم.

«غلامرضا منتظری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دبیر جشنواره پویانمایی رضوی از دیگر حاضران در جلسه گفت: خوشبختانه هم‌اکنون در گلستان مرکز آموزش تخصصی پویانمایی داریم، یک مرکز تخصصی انیمیشن را هم سپاه استان راه‌اندازی کرده است که جرقه‌اش از همین جشنواره امام رضا(ع) زده شد. ضمن اینکه قرار است دانشگاه جامع علمی کاربردی مختص پویانمایی هم تأسیس شود.

وی ضمن تقاضا از معاون سینمایی وزارت ارشاد برای حضور در اختتامیه جشنواره‌‌ افزود: در آیین اختتامیه آثار برتر سینمایی، نماهنگ‌ها و انیمیشن‌های برگزیده نمایش داده شود تا نمادی از تلاش و کوشش حوزه سینمایی را شاهد باشیم.

«حجت‌الاسلام علی ملانوری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم و دبیر نخستین جشنواره تولیدات رادیو تلویزیونی رضوی نیز در ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نخستین دوره جشنواره اظهار داشت: پیش از آغاز سال 92 فراخوانی تهیه و به استان‌ها ارسال شد. شورای برنامه‌ریزی هم با مدیریت رئیس منطقه آزاد قشم تشکیل شده و کارها در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه جزیره قشم همانند جزیره کیش از مرکز مستقل صداوسیما برخوردار نیست، افزود:‌ قشم خط مرزی فرهنگی ماست و تلاش داریم رویکرد تقریب مذاهبی هم داشته باشیم، چرا که بیشتر اهالی جزیره را برادران و خواهران اهل تسنن تشکیل می‌دهند و ما باید روی مباحث وحدت‌آفرین تأکید کنیم.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان برای شرکت در هر یک از این جشنواره‌ها می‌توانند تا مردادماه به سایت شمس طوس به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند.

منبع:بنیاد علمی فرهنگی امام رضا(ع)
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین