عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به جایگاه برجسته حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: با ورود حضرت به قم بافت فرهنگی ایران به طور کلی دگرگون شد.

عقیق:  حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی، در مراسم افتتاحیه سومین المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف اسلامی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: انس با قرآن باعث می گیرد که شخص قاری و مفسر و حافظ، جلوه و ملکوت قرآنی بیابد و به همین دلیل است که وقتی عالم و علم و معلوم با یکدیگر متحد می شوند، چنین ترکیب مبارکی شکل می گیرد.

وی با ذکر این مطلب که قرآن غذای روح بشر است، ادامه داد: اگر انساند غذای جسم را مصرف نکند، چند روز بعد از شدت ضعف خواهد مرد و درست این حقیقت محض در باره قرآن نیز که غذای روح و قلب انسان است، مصداق می یابد و انسانی که خود را از رزق سعادت بخشش محروم کرد، بی شک خواهد مرد.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به این مطلب که سوره یاسین به خاطر آیه آخرش قلب قرآن نامیده میشود، عنوان کرد: خداوند در این آیه همه چیز را دارای ملکوت نهایی می داند و به بشر اعلام می کند که هر کسی با آن فعلی که انجام می دهد محشور خواهد شد و اگر کسی با قرآن مانوس شود، بی شک با ملکوت قرآن در قیامت محشور خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی تاکید کرد: حافظان و مفسران و قاریان قرآن باید الگوی مردم و جوانان در سطح جامعه باشند و با نورانیت محض خود جامعه را نیز نورانی کنند؛ زیرا قرآن مانع آسیب رسیدن به مردم در فتنه ها و حوادث ها خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت فاطمه معصومه(س) در فرهنگ دینی، گفت: ایشان با ورود به قم بافت فرهنگی این شهر و به جرات می توان گفت ایران را به طور کلی دگرگون کردند؛ ایشان زمانی به قم تشریف آوردند که معبد آناهیتا هنوز در این شهر وجود داشت و مسیحیان و زردشتیان در این شهر زندگی میکردند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: وقتی حضرت به قم تشریف فرما شدند جمعی از سادات و بزرگان و علمای کوفه به قم آمدند و بزرگان این شهر برای استقبال از ایشان بهترین خانه ها را به ایشان پیشنهاد کردند و باغ ها و املاک بسیاری وقف ایشان شد؛ بعدها علما و بزرگان بسیاری در این شهر حضور یافتند که جمع آنان به 200 هزار محدث می رسد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مدفون بودن پنج دختر امام معصوم در ضریح مطهر حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: یک دختر از فرزندن امام جواد(ع)، دو دختر از فرزندان امام هادی(ع) و  یک دختر از فرزندان امام حسن عسکری (ع)، در کنار مضجع شریف حضرت معصومه(س)آرمیده اند که بیانگر جایگاه والای این مرقد مطهر است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مدفون بودن پنج دختر امام معصوم در ضریح مطهره حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: یک دختر از فرزندن امام جواد(ع)، دو دختر از فرزندان امام هادی(ع) و یک دختر از فرزندان امام حسن عسکری(ع)، در کنار مضجع شریف حضرت معصومه(س) آرمیده اند که بیانگر جایگاه والای این مرقد مطهر است

حجتالاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به این که در جوار حضرت معصومه(س) صدها عالم که هرکدام مشعل بزرگی برای هدایتند، مدفون شده اند، یادآورشد: وجود 200 هزار محدث در اطراف ضریح حضرت فاطمه معصومه(س) از جمله علی بن ابراهیم قمی و زکریابن آدم و... باعث درخشان تر شدن این شهر شده است، عنوان کرد: وقتی سید بحرالعلوم به قم مشرف می شدند از چهارراه بازار به سمت حرم، پابرهنه میشد که مبادا به قبور این بزرگان در مسیر راه بیحرمتی نشده باشد؛ نظیر چنین کاری را نیز ملاصدرا انجام می داد.

وی ادامه داد: مرحوم صاحب جواهر، نقل کرده است که اگر میتوانستم قبر علی بن ابراهیم قمی در قم را به شکل گنبد طلایی میساختم؛ زیرا ایشان 9 هزار روایت از پیامبر(ص) و ادمه(ع) نقل کرده است.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که بزرگی انسان به اندازه روایاتی است که نقل کرده است؛ این درحالی است که علی بن ابراهیم قمی 9هزار روایت را نقل کرده در حالی که حضرت عبدالعظیم با آن همه کرامات تنها 108 روایت را نقل کرده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با نقل برخی از کرامات حضرت معصومه(س) از بزرگان دین، نظیر امام راحل و مراجع عظام، عنوان کرد: امام راحل تمام سرمایه خود را مدیون نماز شب و زیارت حضرت معصومه(س) دانسته است؛ آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی 50 سال روزی سه مرتبه به مزار این بانوی بزرگ جهان اسلام مشرف میشدند و الهام می گرفتند و در همین راستا مراجع بزرگ دیگر نیز چنین روشی داشتند؛ نظیر آیت اللهالعظمی گلپایگانی که هر روز صبح ابتدا به مرقد حضرت مشرف میشدند و سپس برای قرائت فاتحه به قبرستان شیخان مشرف میشدند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در پایان با اشاره به دفن بزرگان دین و شریعت در قبرستان شیخان قم، اظهارداشت: در این قبرستان، بزرگانی چون زکریابن آدم مدفون هستند که در روایت آمده است که وجود ایشان در قم همچون وجود امام هفتم در بغداد بوده است.


منبع: حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین