عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۳۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
نگاهی به کتاب «حال اهل درد»
در بخش‌هایی از کتاب «حال اهل درد» که زندگی‌نامه و خاطرات زنده‌یاد سبزواری است، به ماجرای سرودن شعری از او برای رهبر معظم انقلاب اشاره شده است.
عقیق:مصطفی فیض، تدوینگر کتاب خاطرات استاد حمید سبزواری با عنوان «حال اهل درد» با اشاره به ارادت و علاقه شدید زنده‌یاد حمید سبزواری به مقام معظم رهبری گفت: استاد سبزواری ارادت خاصی به مقام معظم رهبری داشت که یک نمونه‌اش را در شعری که در جریان ترورمقام معظم رهبری سروده بود، می‌بینیم که استاد آن شعر را با این ابیات شروع کردند:

ای جان جراحتی که تو را بر تن آمده 
تنها نه بر تن تو به جان من آمده

نبود شگفت گر ره روشنگران زنند
خفاش خصم صبحگه روشن آمده

وی افزود: علاوه بر این، پس از رحلت امام خمینی(ره) نیز استاد سبزواری شعری تحت عنوان "به جای امام(ره)" برای مقام معظم رهبری سرود.

مؤلف کتاب «حال اهل درد» در ادامه درمورد آشنایی استاد حمید سبزواری با موسیقی نیز گفت: حمید سبزواری با موسیقی آشنا بود و همواره حین سرودن شعر، آن را به شکل سرود و با ضرب و ریتم زمزمه می‌کرد. مثلاً به یاد دارم که استاد سبزواری سرود "دشمن بداند ما..." را خودش اجرا می‌کرد. این نشان دهنده تسلط ایشان بر موسیقی و سرود بود.

فیض در مورد خصوصیات اخلاقی پدر شعر انقلاب گفت: در خانه استاد حمید سبزواری به روی همه باز بود. خانه با صفایی داشت و دائم زنگ این خانه زده می‌شد. جالب این بود که اهل خانه و خود استاد سبزواری حوصله بالایی داشتند و بسیار مهمان‌نواز بودند. خود من اوقات مختلف روز خدمت ایشان می‌رسیدم و ساعت‌ها باحوصله فراوان و بدون خستگی با من صحبت می‌کردند.

وی افزود: یکی از نکات مثبت خصوصیات اخلاقی استاد سبزواری که برای من بسیار جالب بود نحوه برخورد وی با اطرافیان بود. به عنوان مثال در دوران بیماری ایشان مداوای اشتباهی صورت گرفت که باعث کبودی انگشت سبابه او شد و در نهایت به قطع آن انگشت که خصوصا برای نوشتن و قلم به دست گرفتن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد شد. از آن به بعد در دستخط ایشان یک لرزشی به وجود آمد. نکته جالب نحوه برخورد استاد حمید سبزواری با پرستاران و دکترهای آن بیمارستان بود که با تجویز داروی اشتباه موجب قطع انگشت او شده بودند. استاد سبزواری با آنان بسیار مهربانانه و با سعه صدر رفتار کرد و حتی شعری در تقدیر از آنها سروده و به آنان تقدیم کرد. این منش ایشان برای من بسیار جالب بود.

کتاب «حال اهل درد» مروری بر خاطرات و اشعار حمید سبزواری است که به همت مصطفی فیض در سال 1387 در شمارگان 2000جلد و 296 صفحه و با قیمت 25000 ریال منتشر شده است. این اثر زندگی‌نامه و خاطرات حمید سبزواری، یکی از چهره‌های برجسته‌ فرهنگی و چهره‌ ماندگار عرصه‌ ادبیات این مرز و بوم است؛ یادگار عمر شاعری است اهل درد که متاع جان خویش را به لفظ اندک و معنی بسیار در قالب الفاظی جاندار می‌ریخته و همپای ملت خویش با گام‌های استوارِ شعر، راه می‌پیموده است.

این کتاب در چهار فصل «خانواده و محیط اجتماعی»٬ «نخستین تکاپوها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی»، «آشنایی با نهضت حضرت امام و فعالیت در تهران»، و «فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی » گردآوری شده است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین