عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
صبح امروز با حضور شعر و چهره های فرهنگی در حوزه هنری
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب دراین مراسم با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره استاد سبزواری گفت: در این پیام نکات صریح و برجسته ای در وصف این شاعر وجود دارد. به عبارت دیگر باید گفت قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم تشییع پیکر استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب صبح امروز با حضور جمعی از چهره های فرهنگی ، شعرا  و خانواده آن مرحوم در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم تعدای از شعرای انقلاب مانند حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه،عباسعلی براتی‌پور، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی و جمعی از اهالی فرهنگ و مسئولان فرهنگی کشور مثل غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآنی کشور، محمدرضا سرشار، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد و... حضور داشتند.

در ابتدای این مرسم  پیام مقام معظم رهبری توسط حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی قرائت شد.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌شرح زیر است:

با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای حسین آقاممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پرافتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سختکوش و شجاع  در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزلها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پرمضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه دوستداران به‌ویژه همشهریان قدردان سبزواری‌اش تسلیت عرض می‌کنم.

سید علی خامنه‌ای

23 خرداد 1395

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی: سبزواری به ندای ملکوتی امام(ره) لبیک گفت

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب دراین مراسم با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره استاد سبزواری گفت: در این پیام نکات صریح و برجسته ای در وصف این شاعر وجود دارد. به عبارت دیگر باید گفت قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری. شاعری که خدا به او عمر طولانی داد و در این مدت حدود 75 سال سرود و زحمت کشید و قلم زد و سخن گفت و جلسات ادبی را اداره کرد و آنگاه که ندای ملکوتی امام در جهت خیزش انقلاب بلند شد، لبیک گفت و بهترین‌ها را تقدیم نظام و انقلاب کرد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی افزود : آثار سبزواری سرودهای ماندگاری است که با تاریخ انقلاب همراه و همگام است. همه ما از کودکی و نوجوانی این سروده ها را در ذهنمان داریم. شعر «خمینی‌ ای امام» و یا آن سروده ماندگار در رثای شهید مطهری از این شاعر است.گاهی یک بیت نه کار یک مقاله که کار صد مقاله و سخنرانی را انجام می‌دهد. بزرگان دین ما و ائمه اطهار(ع) همه قدردان چنین شاعرانی بودند. شاعرانی مانند فرزدق.

وی ادامه داد : امام(ره) و مقام معظم رهبری قدر ایشان را می‌دانستند. او در ماه مبارک رمضان و در این ساعات که أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ به ملاقات خدا رفت. انشاالله لطف خدا شامل حال این شاعر آزاده خواهد شد. من به جامعه ادبی کشور که در اینجا حضور دارند صمیمانه تسلیت می‌گویم . انشاالله امشب میهمان رسول الله(ص) خواهد بود.

بدرقه پدر شعر انقلاب با نوای «خمینی ای امام»

در ادامه این مراسم، محمد گلریز سرود "این بانگ آزادی" را اجرا کرد و گفت: پیام انقلاب در این سرود گنجانده شده است.

همچنین در ادامه این مراسم سرود ماندگار دیگری از استاد سبزواری با عنوان "خمینی ای امام" را تعدادی از دانش‌آموزان اجرا کردند.

ای خمینی میهمان داری مریدت آمده است

تشیع پیکر استاد حمید سبزواری

حاج سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت (ع)  در این مراسم ضمن ذکر مصیبت اهل بیت، به اجرای قطعه معروف یاد امام و شهدا پرداخت .  همچنین وی در ادامه شعری را تقدیم استاد سبزواری کرد که تعدادی از ابیات آن به این شرح است:

آتشی دارم به جان گویی خدا روز ازل
خلق کرده جای خاک از خون و خاکستر مرا

شعر پاکم پرتوی از شیر پاک مادر است
نور قرآن ریخته در کام جان مادر مرا

دیده مجنونم که در دشت عطش روییده ام
نشکند طوفان و چون هم نشکند سرسر مرا

از تبار نو بهارم سربه دار سبزوارم
هان کفن سازید از نسرین و سوسن بر مرا

همرهم بودید هم ازمنزل اول به صدق
هم صدا باشید هان تا منزل آخر مرا

می‌برندم بال در بال ملایک در بهشت
دسته‌های قدسیان با بانگ یا حیدر مرا

لحظه تلقین زبان ذکر افهم یا حمید
روضه‌ای خوانید از آن سید بی سر مرا

آنقدر شور حسینی هست در جانم که عشق
برده از جای عشق یک پرده بالاتر مرا

سالک راه ولایت بوده‌ام روز نخست
می‌شناسند از بن جان رهرو و رهبر مرا

هم دلیران مهر می‌ورزند بر اشعار من
هم شهیدان یاد می‌آرند در سنگر مرا

ای خمینی میهمان داری مریدت آمده است
نزد پیغمبر شفاعت کرده آن سرور مرا

غیر ذکر یا علی ذکری ندارد بر زبان
دست می‌گیرد علی در عرصه محشر مرا

شاگردان حق استاد را به جا آوردند

محسن ممتحنی فرزند استاد سبزواری نیز در این مراسم با اشاره به پیام مقام معظم رهبری گفت: همیشه الطاف ایشان نسبت به خانواده ما بوده و انشاءالله ادامه خواهد داشت. ما همیشه دعاگوی همه بزرگان هستیم.

در پایان این مراسم نیز پیکر شادروان حمید سبزواری با حضور شاعران و مسئولان فرهنگی بر دستان اهالی فرهنگ به سمت تالار وحدت تشییع شد. امروز شاعران که شاگردان سبزواری بودند حق استاد را به جا آوردند.

قرار است پیکر این شاعر در زادگاهش به خاک سپرده شود و مراسمی نیز به منظور بزرگداشت او روز شنبه در مسجد قبا برگزار خواهد شد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
0
باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
بازم بسیار قدرتمند ظاهر شدید
قطعا یکی از سایت های موفق در آینده نزدیک
خواهید بود...
افتخار مان آشنایی با شماست
امیدواریم روزی باگروه شما همکاری کنیم
http://Agahi90.ir
رسانه آگهی90
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین