عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
سیدعلی سادات رضوی با بیان اینکه برخی افراد برای کسب مادیات و شهرت وارد مداحی می شوند، از برنامه ریزی دشمنان برای انحراف در این عرصه خبر داد.
عقیق:سیدعلی سادات رضوی گفت: مراکز و موسسات مختلفی عهده دار عرصه مداحی هستند و کارهای موازی نیز انجام می شود که باید به این عرصه انسجام بخشید.

وی ادامه داد: انسجام میان برنامه ها و سیاست های مداحی در جامعه فقط با دستور رهبر معظم انقلاب ایجاد می شود و اگر مسئولیت این کار به یکی از این مراکز واگذار شود و همه نهادها از یک مرکز پیروی کند، مشکلی نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی تاکید کرد: مداحان اهل بیت(ع) خود را پیرو ولایت می دانند و زمانی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه حکم کنند، همه مداحان حکم رهبر را حجت دانسته و خود را ملتزم به پیروی از این دستور می دانند و اگر کسی رعایت نکرد، باید در اعتقاد و ارادت آن مداح شک کرد.

سادات رضوی افزود: اکنون چنین پایگاه و مرکزی وجود ندارد و هر موسسه و مرکزی گوشه ای از کار را برعهده دارد. یعنی بنیاد دعبل، کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی، خانه مداحان، بسیج مداحان و هیات مداحان در کنار هم و به موازات هم حرکت می کنند از این کار به خوبی پیش نمی رود.

این مداح اهل بیت(ع) همچنین گفت:‌ البته یک شورای مشورتی با حضور نمایندگانی از مراکز مورد نظر تقریبا ماهی یک جلسه برگزار کرده و به تبادل نظر می پردازند اما هنوز نتیجه ای در این زمینه دیده نشده است.


* اقبال بی سابقه مردم از مداحی

سادات رضوی گفت: با توجه به اسناد و مدارک تاریخی، در هیچ دوره ای از تاریخ ایران ستایشگری و مداحی اهل بیت(ع) به این اندازه با استقبال مردم روبرو نبوده است.
وی آغاز دوره مداحی در ایران را از زمان آل بویه دانست که مناقب خوان ها بوجود آمدند و در دوره صفویه نیز با اقبال مردم روبرو بود.

این مداح اهل بیت(ع) افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در اوایل انقلاب مداحان همانند سایر اقشار از یک استاد پیروی می کردند و خود را شاگرد آن استاد می دانستند تا مسیر خود را گم نکنند و مباحث اعتقادی در این زمینه برای آنان بسیار مهم بود.

نایب رئیس خانه مداحان افزود: پس از پیروزی انقلاب مردم از مداحی و هیات های مذهبی بسیار استقبال کردند و هر روز این اقبال گسترش می یابد اما در برخی موارد دیده می شود که کار از مسیر اصلی خود تا حدودی خارج شده است.

وی ادامه داد:‌ معتقدم این انحراف در مداحی به صورت برنامه ریزی شده و به قطع و یقین با نقشه دشمنان اسلام صورت گرفته تا ضوابط و قانونمندی گذشته رعایت نشود.
سادات رضوی گفت: در سال های گذشته هر کسی وارد حوزه مداحی می شد، با انگیزه اعتقادی و عشق و علاقه بود اما اکنون دیده می شود که برخی برای مادیات و شهرت وارد مداحی می شوند و عده ای نیز می خواهند کمبودها و خلاءهای شخصیتی خود را از این طریق پر کنند.

وی یکی از مشکلات را بی توجهی برخی مداحان به بزرگترها دانست و افزود:‌ مداحان قبل از انقلاب به عنوان پایگاه و مرکز جامعه بودند. یعنی تشکلی به نام جامعه مداح در تهران وجود داشت و بزرگترها با هم تعامل داشتند و کوچکترها با احترام به راهنمایی های آنان توجه می کردند.


* برخی دوستان ناآگاهانه خواسته های دشمن را برآورده می کنند

این نوکر امام حسین(ع) تاکید کرد: البته دشمن در این زمینه فعال است و برخی دوستان نیز ناآگاهانه خواسته های دشمن را برآورده می کنند، از این رو کار در این حوزه مقداری افسار گسیخته شده و به همین علت رهبر معظم انقلاب هر سال در دیدار با جامعه مداحان ارشادتی دارد.
وی افزود: بنیاد دعبل نیز که در این زمینه فعال است، منشور ستایشگری رهبری را برای مداحان تنظیم کرد اما برخی افراد هنوز متوجه نیستند و به عنوان نمونه یک مداح برای یک دهه مراسم در شهر قم چندین میلیون تومان دریافت می کند اما می دانیم هیچ فرد هیاتی یا متدین و بازاری چنین پولی نمی دهد، از این رو باید منشا این پول را پیدا کرد.
عضو هیات علمی بنیاد دعبل ادامه داد: شاید گفته شود برخی برای پرداخت چنین مبالغی به عنوان بانی پیشقدم می شوند اما اسنادی به دست آمده که نشان می دهد گروه های مختلف خارجی در این زمینه نقش داشته و برنامه ریزی کرده اند.


* برخی بی اطلاع از رسالت مداحی، عهده دار مسئولیت شده اند

وی از مداحی به عنوان یک هنر بسیار ارزشمند و والا یاد کرد و گفت: برخی افرادی که هیچ اطلاعاتی درباره هنر و منصب و رسالت مداحی ندارند، عهده دار این کار شده اند و حتی افرادی بی صلاحیت، موسساتی راه اندازی کرده و مدعی آموزش مداحی در ۱۲ جلسه شده اند.
سادات رضوی بر ضرورت وجود استاد و راهنما برای مداحان تاکید کرد و گفت: برخی مسائل علمی توسط مراکزی همچون موسسه «قدیم الاحسان» برای مداحان بیان می شود اما اساتیدی همچون مرحوم آهی و بزرگان این حوزه نمونه ای برای مداحان هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

منبع:ایرناعقیق:عقیق:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین