عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
در مالزي با کمتر از 100 دلار در ايران تقريبا هرگز؛
اين خانواده موظف است که هر ماه مبلغ بسيار اندکي (معادل تقريبا 1000 تومان) به اين حساب بريزد تا هنگامي که فرزند آنان به سن 18 سال رسيد،‌ بتواند به حج برود.
عقیق: به نظر مي رسد هر شهروند ايراني اين روزها از افتضاحي که سازمان حج جمهوري اسلامي ايران به بار آورده،‌ با خبر است.

از پول گرفتن مردم حدود 10 تا 15 سال پيش، تا ماست مالي اعزام حجاج و در نهايت هم فرافکني از طريق سخن گفتن در مورد خريد و فروش فيش هاي حج، همه و همه پيدا و پنهان اين رسوايي را نشان مي دهد که بدون شک موجب خواهد شد بسياري از شهروندانمان از اداي مناسک حج حتي براي يک بار هم که شده در طول عمرشان محروم شوند.

اما در اين ميان نگاهي کوتاه و گذرا به چگونگي اعزام شهروندان مالزيايي به حج، مي تواند نکات جالبي را عايد ما کند. دليل اينکه کشور مالزي براي مقايسه با جمهوري اسلامي ايران در نظر گرفته شده اين است که مالزي نيز مانند ايران هر ساله بيش از 300 هزار شهروند خود را به حج اعزام مي کند و يکي از بيشترين کشورهاي اسلامي است که هر ساله حاجي دارد.

در مالزي از سال ها پيش قانوني تصويب شد که به موجب آن هر کودک مسلماني که متولد مي شود، بلافاصله خانواده اش براي وي حسابي در بانک افتتاح مي کنند. اين خانواده موظف است که هر ماه مبلغ بسيار اندکي (معادل تقريبا 1000 تومان) به اين حساب بريزد تا هنگامي که فرزند آنان به سن 18 سال رسيد،‌ بتواند به حج برود.

از مزاياي اين شيوه آن است که اولا هر خانواده مالزيايي اگر هر ماه فقط 1000 تومان در حساب فرزندشان پول بريزند،‌ تا زماني که او 18 ساله مي شود در مجموع فقط 216 هزار تومان (کمتر از 100 دلار) هزينه براي آنان در بر داشته و او مي تواند با مبلغ کمتر از 100 دلار آن هم به صورت اقساط به حج برود.

مزيت دوم اين شيوه اين است که به دليل اينکه مبلغ از سوي خانواده مالزيايي در طول 18 سال واريز مي شود،‌ نه تنها هيچ گونه فشاري به آنان وارد نمي کند بلکه هيچ گاه هم آنها را از رفتن به حج محروم نمي کند.

ناگفته نماند در طول مدت 18 سال، مبالغي که هر ماه به اين حساب ها واريز مي شود،‌ توسط دولت مالزي در گردش قرار گرفته و از سود آن که حاصل مي شود،‌ براي تأمين باقيمانده هزينه حج رفتن يک جوان 18 ساله مالزيايي، پرداخت مي شود.

اما مي توان گفت که مزيت سوم شيوه اعمال شده در کشور مالزي اين است که مسلمانان مالزي مي توانند در سن جواني به حج بروند و از لذت معنوي اعمال حج بهره مند شوند و نه اينکه مانند بيشتر حجاج ايراني که به دليل مشکلات مالي و اداري که بر سر راهشان است،‌ هنگامي که سنشان از 70 و گاهي هم بيشتر مي گذرد،‌ تازه به حج مي روند.

بدون شک هنگامي که انسان در سن بالا است به دليل بيماري هايي که به آن مبتلا است،‌ نمي تواند به راحتي رفت و آمد و تحرک کند و همه اعمال حج و مستحبات آن را به جا آورد.

نکته اي که در پايان جا دارد به آن اشاره شود اين است که چند سالي است حجاج قبل از اعزام به حج بايد توسط پزشکان مخصوص معاينه شوند تا از برخي بيماري ها دور باشند اين در حالي است که به دليل سن بالاي حجاج، بسياري از آنان به فشار خون، چربي و غيره مبتلا هستند از همين رو اين مسأله هم مانع ديگري بر سر راه آنان براي رفتن به حج – آن هم در آخر عمر – تبديل شده است.

منبع:شیعه آنلاین
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین