عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
قرآن ارزشمند و فاخر متعلق به ابراهیم سلطان پسر دوم گوهرشاد آغا و شاهرخ تیموری که در سال 829 هجری قمری نگارش شده و به دست ابراهیم سلطان وقف حرم رضوی شده است در اوایل ماه مبارک رمضان یا نیمه دوم سال جاری رونمایی می شود.

عقیق: دومین جلد کتاب «دوسالانه نیایش» امروز با حضور علی ثابت نیا مدیر عامل موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی، علی هاشمی شهرکی مدیر عامل انجمن فرهنگی هنری تصویرگران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در غرفه آستان قدس رضوی مورد رونمایی قرار گرفت.

ثابت نیا: رونمایی از یکی از نفیس ترین قرآن های جهان در ماه مبارک رمضان

در ابتدای این مراسم علی ثابت نیا، مدیر عامل موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی، بیان داشت: این موسسه 3 جلد از مجموعه کتاب های شاهکارهای هنری خود را در سال گذشته و یک جلد از آن را در سال جاری منتشر کرد.

وی اضافه کرد: حرم رضوی یک موزه زنده است که بیش از یک هزار سال قدمت دارد که علاقمندان به امام رضا (ع) از دوران سلجوقی، صفوی، قاجار تاکنون در آرایه های معماری آثاری به صورت کاشی کاری به این حرم وقف کرده اند.

ثابت نیا ادامه داد: موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی تلاش دارد تا حلقه اتصالی میان هنرهای سنتی و مدرن باشد به همین منظور به تولید فیلم های مستند، فایل های تصویری، آوایی، انیمیشن و دیگر رشته های هنری اهتمام بسیار دارد، همچنین امسال رونمایی از یکی از نفیس ترین قرآن های جهان  اثری را برای علاقمندان هنرهای اسلامی ایرانی خواهیم داشت که با همکاری کتابخانه مرکزی آستانه و موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی این اثر به چاپ خواهد رسید.

وی بیان کرد: این قرآن ارزشمند و فاخر متعلق به ابراهیم سلطان پسر دوم گوهرشاد آغا و شاهرخ تیموری است که سال 829 هجری قمری نگارش شده و به دست ابراهیم سلطان وقف حرم رضوی شده است که به احتمال زیاد رونمایی از این قرآن ارزشمند در اوایل ماه مبارک رمضان یا نیمه دوم سال جاری اتفاق خواهد افتاد.

به گفته این مقام مسئول، این قرآن نفیس حدود 600 سال در گنجینه آستان قدس رضوی مورد حافظت و نگهداری قرار گرفته است که شامل 12 سوره از قرآن کریم و در 10 رنگ به چاپ خواهد رسید.

 هاشمی شهرکی: متقاضیان زیادی علاقه مند به برپایی جشنواره نیایش هستند

در ادامه این مراسم علی هاشمی شهرکی، مدیر عامل انجمن فرهنگی هنری تصویرگران اظهار داشت: انجمن تصویرگران در گذشته تلاش کرد تا جشنواره ای برای تصویرگری مذهبی کشور تأسیس کند اما پشتوانه مالی برای انجام این کار نداشت به همین منظور با تعاملی که میان این انجمن و آستان قدس رضوی انجام شد، مقرر شد هر دو سال یک بار، برای این موضوع جشنواره ای برپا شود.

وی اضافه کرد: تصویرگری مذهبی قبل و بعد از انقلاب به صورت حرفه ای انجام نمی شد به نوعی که ما در این زمینه دچار تکرار فرم ها و نمادها شده بودیم و جشنواره هایی با عنوان مذهبی برگزار می شد که بیشتر به این معنا توجه داشت نه به طرح و فرم مذهبی اما جشنواره نیایش تصمیم گرفت با جدیت خاصی در این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حرفه ای این فعالیت را پیش برد.

هاشمی شهرکی ادامه داد: در دوره نخست آثاری به دست داوران جشنواره رسید که تا حدودی قابل قبول بود اما در دوره بعد آثار ارسالی به لحاظ کمیت و کیفیت به هیچ عنوان با آثار قبلی قابل قیاس نبود و هم اکنون متقاضیان فراوانی برای برگزاری جشنواره سوم اعلام آمادگی کرده اند.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از دومین جلد از کتاب «دوسالانه نیایش» رونمایی شد.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین