عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
نگاهی به کتاب در امتداد نور
کتاب در امتداد نور شامل مجموعه سخنرانیهای حضرت آیت‌الله ناصری درباره آیات تأویل شده به حضرت ولی عصر(عج) و آخر الزمان است که توسط محمود مطهری‌نیا و موسسه فرهنگی دارالهدی گردآوری و تنظیم شده.

 

تأویل آخرالزمانیِ آیات قرآنی

عقیق: در این کتاب می توان در بخش های مختلف و تحت عناوین گوناگون به تأویل و تفسیر آیات قرآن کریم نظر انداخت و از حیث معانی و مضامین تأویلی به جلوه های حضرت ولی عصر(عج) در قرآن کریم توجه و تأمل رواداشت.

در این کتاب بیست و سه آیه از آیات قرآن به همراه شرح و شأن نزول آنها ذیل عناوینی که گویای مفهوم این آیات باشد بیان گردیده و تنظیم شده است.

در این کتاب در هر بخش یکی از سخنرانیهای این استاد اخلاق گردآوری و تنظیم شده است که طی آن ابتدا متن آیه و بعد ترجمه و توضیح و بیان اجمالی و نکات مختصری که در تفسیر آن هست به همراه تأویل آیات به موضوع مهدویت و آخرالزمان و حضرت حجت و قیام آخرالزمانی ایشان بیان شده است.

جلسات در طول ماه مبارک رمضان و برای مخاطبان جوان برگزار می شده است و بارقه های امید و نورانیت و حرکت و سرور در میان آیات و تأویلات به چشم می خورد.

در این کتاب متن سخنرانیها به همان صورت مدرج و با رعایت توالی موضوعات و قالبها به همراه حواشی و پاورقی های لازم در توضیح بیشتر موضوعات و مضامین به مخاطب عرضه شده است.

در واقع این کتاب روایت نوشتاری سلسله جلسات سخنرانی معظم له با پیرامون مراتب ولایت و امامت حضرت بقیه الله الاعظم و نیز مباحث آخرالزمانی دیگر است که از دل آیات متعدد قرآن کریم استخراج و استنباط شده است.

همانطور که گفتیم هریک از این بندهای بیست و پنج گانه با عنوانی زینت‌بخش شده است و این عنوان مطابق و متناسب با مضمون آن آیه و موضوع تأویلی برداشت شده از آن است.

عناوینی همچون میعاد یاران، امتحانات آخر الزمان، هم نشینی با خوبان، همدلی اهل کتاب و...

ترتیب مدرج و تناوب موضوعات هم با عناوین «شأن نزول و ترجمه و توضیح» «تأویل آیه» و «تشرفات به حضور حضرت ولی عصر» همراه و بیان می گردد.

در مطلع کتاب زندگینامه آیت الله ناصری به رشته تحریر درآمده که مخاطب با مطالعه آن با دوران های مختلف حیات طیبه این عالم ربانی و شخصیت معظم له آشنا می شود.

حضرت آيت الله ناصري در سال 1309 ش در دولت آباد اصفهان و در خانواده‌اي اهل زهد و تقوا به دنيا آمد. پدر وي حاج شيخ محمد باقر ناصري که از عالمان زاهد و وارسته بود، براي ادامه تحصيل به شهر مقدس نجف اشرف مي‌رود.

ایشان با همتي عالي در راه تهذيب نفس و نيز تحصيل علوم اهل بيت پيش مي‌رود. برخي از اساتيد اصول عالي حوزوي وي عبارتند از آيت‌الله ميرزا هاشم آملي، آيت الله سيد عبدالهادي شيرازي، امام خميني، آيت الله سيد محمود شاهرودي و آيت الله سيد ابوالقاسم خويي (رضوان الله عليهم). در اخلاق و عرفان نيز در ايام نوجواني از محضر حاج شيخ محمد کوفي و در جواني از حضرت آيت الله سيد محمد رضوي کشميري و نيز حضرت آيت الله سيد جمال الدين گلپايگاني بهره‌ها برد. با حضرت آيت الله حاج شيخ عباس قوچاني، وصي مرحوم علامه قاضي و نيز سيد هاشم حداد مرتبط بود؛ اما سالک دلسوخته‌اي که آيت الله ناصري از ايشان بهره‌هاي بسيار برده و خاطرات شيريني از وي دارد، حاج عبدالزهرا گرعاوي است. حضرت آيت الله ناصري، همراه دوست صميمي و يکدل خود مرحوم آيت الله حاج شيخ حسن صافي اصفهاني به محضر اين مرد وارسته و سوخته اهل بيت مي‌رفته و از محضر وي استفاده مي‌کردند.

اين عالم وارسته، شيفتگي و علاقه شديد نسبت به قطب عالم امکان، حضرت بقيه الله الاعظم دارد. در بيشتر مجالس و صحبت‌ها، سعي ايشان سوق دادن دل‌ها به آن حضرت است و معمولا هنگام نام بردن و ياد آن حضرت بغض و اشک همراه سخنان ايشان مي‌شود. از سفارش‌هاي مکرر ايشان، توسل به آن حضرت در هر حال و هر مشکل است و تاکید می‌کنند:

«در هر حال "يابن الحسن" را فراموش نکنيد.»

کتاب در امتداد نور را انتشارات خلق در 1100 نسخه و به قیمت 6800 توامن منتشر کرده است .

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 02517840700 تماس حاصل نموده و یا با کدپستی 83974/37157 مکاتبه نمایند.


منبع: حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین