عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
آیت‌الله اراکی در جمع روحانیان کانون‌های مساجد:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جامعه اسلامی یا همان جامعه ایمانی و آسمانی یک پیکر واحد است و تمدن اسلامی نیز یک جامعه واحد از بشر به وجود می‌آورد.
عقیق:آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر جمعه(24 اردیبهشت) در همایش سفیران آسمانی که با حضور روحانیان کانون‌های مساجد کشور در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با بیان این‌که امام(ع) سالار تمدن اسلامی است،گفت: منظور از تمدن اسلامی در حقیقت جامعه همراه با عدل است.

وی افزود: جامعه اسلامی یا همان جامعه ایمانی و آسمانی یک پیکر واحد است و تمدن اسلامی نیز یک جامعه واحد از بشر به وجود می‌آورد. جامعه ایمانی سبب ایجاد پیوند حقیقی میان افراد می‌شود. جامعه اسلامی جامعه به هم پیوسته همراه با عدل است که افراد آن عادل هستند. نظم الهی چنین جامعه‌ای را بهم پیوند زده و سبب می‌شود افراد حقوق یک‌دیگر را رعایت کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: تمدن اسلامی سبب ایجاد جامعه به هم پیوسته که نظم عادلانه و پیروی از امام عادل و یا حاکمیت عادل در آن باشد،‌ می‌شود. چنین جامعه‌ای اساس تمدن اسلامی بوده و در آن تجاوز به حقوق دیگران صورت نمی‌گیرد.

منتخب مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری، محور ایجاد جامعه اسلامی را مساجد و نمازهای جماعت با امامت یک امام عادل دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع)می‌فرمایند: «علامت عادل بودن فرد این است که در نماز جماعت حاضر می‌شود».

وی افزود: روایت می‌فرماید: «در هر محله‌ای باید مسجدی باشد که از هر طرف چهل خانه همسایه آن باشند. این افراد باید در مسجد نماز بخوانند.» این روایت را باید فرهنگ‌ سازی کرد. ادامه روایت نیز تصریح می‌کند که باید هر محله‌ و بازاری یک مسجد داشته و افراد در آن جمع شوند و هر شهری نیز یک مسجد جامع داشته باشد تا مردم هفتگی در آن جمع شوند.

آیت‌الله اراکی، مسجد اعظم(جامع) را عبادتگاه مرکزی هر شهری عنوان کرد و بیان داشت: این مسجد باید گنجایش تمام افرادی که در مساجد محله‌ها و بازار نماز می‌خوانند را داشته باشد. امروز از مسجد اعظم به مصلی یاد می‌شود، ولی معلوم نیست چنین اسمی از کجا اتخاذ شده است. در مسجد جامع اعتکاف اسلامی که غیر از اعتکاف رهبانیت است، برگزار می‌شود.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب، پایبندی به نظم عادلانه را از برکات حضور مردم در مساجد بیان کرد و گفت: وقتی مردم هر روز سه نوبت در وقت معینی در مسجد حاضر می‌شوند، این خود سبب ایجاد نظم می‌شود. البته اصل نماز جماعت عادل پروری است، از این‌رو امامان جماعت باید به رفتار خود بسیار توجه داشته باشند.

وی افزود: طلاب و روحانیان در برابر جامعه مسئولیت دارند. اگر در جامعه‌ای مشکلی پیش آید، باید نخست به خود بازگردیم تا ببینیم ما چه کوتاهی کرده‌ایم که چنین مشکلی پیش آمده است. قرآن نیز در هنگام گمراهی جامعه از رهبران آن می‌پرسد: چرا انحراف در جامعه تو به وجود آمد. نباید انحرافی که در جامعه ایجاد می‌شود به دلیل کوتاهی ما باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با انتقاد از بی‌توجهی برخی مدیران فرهنگی کشور به تمدن اسلامی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چندین سال است که نسبت به تمدن اسلامی تأکید می‌کنند. یعنی نباید به شعار و احکام جزئی اکتفا کرد، بلکه باید به سمت الگوی تمدن اسلامی حرکت کرد.

آیت‌الله اراکی در بخش پایانی سخنان خود نسبت به برخی اظهار نظرها و انتشار مطالب خلاف واقع مبنی بر مخالفت آیت‌الله وحید خراسانی با بحث تقریب واکنش نشان داد و افزود: ما(مسئولان تقریب) تاکنون دوبار خدمت ایشان رسیده‌ایم و آیت‌الله وحید ضمن استقبال گرم فرموده‌اند: «کار شما کار مرضی الهی و امام زمان(عج) است. خانه ما خانه شما است. بنده مخالف نیستم».

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین