عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
شعار محوری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام این بود که اگر می خواهید ذلیلانه زندگی کنید بدانید که مردن عزتمندانه باارزش تر از زندگی ذلیلانه است؛ در حکومت کریمه امام مهدی (عج) نیز همین آرمان دنبال می شود.
عقیق:مهدی افراسیابی، پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت حوزه  در رابطه با موضوع «تبیین اشتراکات قیام حسینی و انقلاب مهدوی» تصریح کرد: در بخش اول این گفتار اشاره کردیم که اشتراکات فراوانی میان این دو قیام وجود دارد که بنا به اختصار تنها به چند مورد اشاره می کنیم و در همین راستا بیان شد که یکی از این اهداف مشترک مسئله ی «بیداری امت» است. یعنی بیداری مردم و نجات آنها از جهالت و ضلالت از جمله اهداف حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود که فرازهایی از زیارت اربعین را برای اثبات این موضوع ذکر کردیم.
 
 مدرس مباحث مهدوی اظهار کرد: پیش از این گفتیم که بر اساس شواهد تاریخی امام حسین علیه السلام اولین جایی که بعد از خروج از مدینه انتخاب می کنند، مکه است. یعنی شهری که مورد توجه مردم و جامعه اسلامی آن روز است و آن هم در ایام حج که ایام اجتماع باشکوه همه مسلمانان از سراسر جهان است. یعنی حضرت (ع) این زمان و این مکان را برای شروع قیام خود انتخاب می کنند و در همان ایام حج نیز در مکه و منا خطبه می خوانند. خواص و بزرگان شهرها را جمع می کنند و برای آنها خطبه خوانده و اهداف خود را بیان می کنند و همین روال در طول مسیر و در منزل های متعدد نیز ادامه دارد که خطبه های متعدد امام (ع) در روز عاشورا نیز در همین راستا است.
 
 افراسیابی افزود: در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز همین هدف قابل مشاهده است. در روایات و توصیفاتی که از دوران حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه وجود دارد و همچنین در نوع تاریخی و مسیری که برای حرکت حضرت (ع) گفته شده می توان این نمونه ها را مشاهده کرد. در بحث تاریخی باید توجه داشت که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه اولا قیام و انقلاب خود را از مکه آغاز کرده و در زمان اعلام ظهور خطبه خوانی می کنند و همه مردم دنیا را خطاب قرار می دهند. اولین خطبه ای که برای آن حضرت (عج) پس از ظهور نقل شده این است که می فرمایند: «یا ایها الناس هر کس می خواهد حضرت آدم را ببیند مرا ببیند، کسی که می خواهد موسی علی نبینا وآله و علیه السلام را ببیند مرا ببیند و ...» و یکایک انبیای اولوالعزم را نام می برند. پس بحث بیدارگری و آگاهی بخشی به مردم بسیار قابل اهمیت است.
 
 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام مهدی علیه السلام در واقع در اوایل ظهور یک دوره را صرف اتمام حجت با مردم می کنند، که اگر کسی عذر و بهانه ای دارد، برطرف شود. جالب است که در روایات داریم که حتی نسبت به پیروان سایر ادیان نیز این آگاهی بخشی و اتمام حجت وجود دارد. اینکه گفته شده حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام از آسمان نزول کرده و پشت سر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نماز می خوانند و به ایشان اقتداء می کنند در واقع در راستای همان اتمام حجت نسبت به پیروان مسیحیت و رساندن این پیام به آنها است که اگر شما به دنبال موعود و منجی نهایی هستید و عیسی را منجی خود می دانید ببینید که آن منجی، امروز در نماز خود به مهدی آل محمد صل الله علیه وآله اقتدا می کند. همچنین، در روایات داریم که امام زمان (عج) کتاب تورات اصیل و غیرمنحرف و انجیل اصیل را آورده و با سایر ادیان نیز از طریق کتاب های خودشان اتمام حجت می کنند.
 
 این پژوهشگر موضوعات مهدوی ابراز کرد: نوع دیگر بیدارگری و آگاهی بخشی در حکومت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه موضوع تکامل عقل و علم بشری است که در آن دوران وجود دارد. بر اساس روایات عقل و فهم انسان ها در عصر ظهور کامل می شود و انسان ها با آگاهی و بصیرت درونی به امام (ع) می پیوندند. یعنی مسئله رشد عقلی و آگاهی مردم در یاری امام (ع) نیز اهمیت دارد.
 
 از دیگر اهداف مشترک میان قیام عاشورا و انقلاب حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه که این پژوهشگر مهدوی به آن اشاره کرد، بازگرداندن عزت مسلمانان است. یکی از شعارهای محوری حضرت ابا عبدالله علیه السلام در عاشورا این بود که «انسان های فرومایه می خواهند مرا میان شمشیر و ذلت مخیر کنند و هیهات منا الذله»؛ این شعار محوری است که حضرت (ع) بارها نیز به آن اشاره داشته اند که اگر شما می خواهید ذلیلانه زندگی کنید بدانید که مردن عزتمندانه باارزش تر از زندگی ذلیلانه است. در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز همین روند وجود دارد.
 
 وی تصریح کرد: ما در دعای افتتاح دولت عصر ظهور را به عنوان دولت کریمه مورد خطاب قرار می دهیم؛«انّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ ...» بنابراین، عزت بخشی یکی از ویژگی ها و اهداف این دولت است. همچنین در ادعیه و زیارات متعدد یکی از القاب امام زمان علیه السلام را «معزالاولیاء» ذکر کرده اند.
 
 افراسیابی در ادامه افزود: هدف چهارمی که به عنوان یک هدف مشترک می توان به آن اشاره کرد مسئله اصلاح گری است. همچنان که امام حسین علیه السلام در نامه ی خود به برادرش محمد حنفیه فرمودند: «من خارج نشدم مگر برای اصلاح امت جدم» همین اصلاح گری در حکومت حضرت مهدی علیه السلام نیز وجود دارد و ما ایشان را به عنوان مصلح کل می شناسیم. در روایات تعابیری از این دست فراوان داریم که یکی از کارهای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه این است که حکومت ها و مردم را اصلاح می کنند. یکی از نمونه های اصلاح گری امام مهدی (عج) این است که حضرت (ع) هر گونه بدعتی را در اسلام ایجاد شده از بین می برند و هر سنت فراموش شده ای را احیاء می کنند.
 
 وی تاکید کرد: مبارزه با ظلم و ظالم و طغیانگری نیز یکی از اهداف است چه افراد ظالم و چه حاکمان ظالم. هر چند در زمان حضرت سیدالشهداء (ع) این روند بیشتر در رابطه با حاکم ظالم بود اما در حکومت امام زمان (عج) این دایره گسترش بیشتری دارد و هر گونه ظلم اجتماعی را شامل می شود. شیخ صدوق در کتاب «کمال الدین» آورده است که شخصی روایت می کند که به نزد امام باقر علیه السلام رفتم و می خواستم از قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه سوال کنم؛ اما پیش از آنکه من سوالی بپرسم امام (ع) خود ابتدائا شروع به سخن کردند و فرمودند: «در قیام کننده ی ما، پنج شباهت نسبت به پنج پیامبر وجود دارد...»  و آنها را به ترتیب عنوان کردند. سپس درباره شباهت ایشان نسبت به پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «همچنان که رسول الله (ص) با طاغوتیان زمان خود جنگید او نیز با جباران زمان خویش نبرد می کند.»
 
 افراسیابی همچنین به آیات پایانی سوره طارق و تفسیر آن اشاره و خاطرنشان کرد: برخی در ذیل آیات پایانی سوره طارق «فَمَهِّلِ الْکَافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْدًا ؛ كافران را (فقط) اندكى مهلت ده تا عاقبت كار خويش را ببينند» چنین آورده اند که مهلتی به کافران داده شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) است و در آن زمان حضرت (ع)‌ دیگر به آنها مهلت نداده بلکه با آنها می جنگند.
 
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین