عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸


عقیق: در پي هتک حرمت و نبش قبر صحابي جليل القدر "حجر بن عدي" توسط تروريست هاي جنايتکار و وهابي در سوريه،‌ برخي از علمای اهل سنت در پیام هایی جداگانه،‌ نسبت به اين اقدام وحشيانه و ضد بشري موضع گيري کرده اند.


شیخ عبدالناصر جبری:

دست‌های پشت پرده در تعرض به مزار حجر بن عدی

شیخ عبدالناصر جبری دبیرکل جنبش الامة لبنان و از علمای اهل سنت این کشور، اقدام تروریستها در تعدی به مزار شریف صحابی جلیل القدر، حجر بن عدی را محکوم کرد
تعرض به ضریح ها و مقامات شریف در سوریه و جاهای دیگر، شرعا و عقلا حرام است.

 

وی چنین اقداماتی را تعدی به تاریخ یک امت و علما و صالحینش دانست و خاطر نشان کرد: چنین جنایات و تجاوزگری هایی، با برنامه ریزی دست های پشت پرده انجام می شود که از جهل فرزندان ما سوء استفاده می کنند(1).


شيخ مهدي الصميدعي:

سکوت دیگر جایز نیست!

شيخ مهدي الصميدعي_ مفتي اهل سنت و جماعت عراق_ روز جمعه به شبكه خبري العالم گفت: به طور حتم نبش قبر يا تخريب مزارهاي مقدس جايز نيست چون تعدي به حقوق شرعي است.

الصميدعي افزود: دين اسلام و پيامبر گرامي آن حضرت محمد (ص) حدود شرعي را مشخص فرموده اند، لذا تعدي به قبر ميت مجاز نيست به ويژه مزار شخصي كه با اميرالمومنين امام علي (ع) در يك صف ايستاد و از اهل بهشت است.

وي ادامه داد: تعدي به اين مزار، اقدامي به دور از شئونات اسلامي است و اميدواريم در ميان مسلمانان تكرار نشود به ويژه عده اي كه باطل را در دين الهي، مشروع مي دانند، داراي هواهاي نفساني در چنين اموري هستند.

اين روحاني عراقي يادآور شد: مخالفان يا غيرمخالفان ممكن است در دام فتنه بيفتند لذا بايد تفاوت ميان خواسته هاي دنيوي و حقوق شرعي كه خداوند متعال آن را وضع فرموده است، درك نمايند چه اينكه تعدي از اين قوانين جايز نمي باشد.

الصميدعي گفت: بهاي سكوت سازمانهاي اسلامي را در قبال اينگونه اقدامات، مسلمانان مي پردازند خصوصا كه ممكن است پس از اين حادثه، مساجد، حسينيه ها و عبادتگاهها منفجر شود و عبادت كنندگان در آن كشته شوند، لذا تمام عقلا بايد براي خاموش كردن آتش فتنه و قبل از آنكه مشكلي در صفوف امت اسلامي ايجاد شود، نسبت به اينگونه مسايل واكنش نشان دهند و در رد آن آشكارا سخن بگويند.

گفتنی است وهابیون که مدعی شعار پیروی و احترام به صحابه هستند روز پنجشنبه در اقدامی ضد انسانی قبر حجر بن عدی کندی  صحابی مشهور پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و یار با وفای امیرالمومنین سلام الله علیه را نبش قبر کرده و پیکر وی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

گفته می شود پیکر حجر بن عدی پس از گذشت بیش از 13 قرن تازه و آغشته به خون بوده است.(2)


شیخ "ماهر حمود":

وهابیت حقیقت فقه اسلامی را نمی شناسد

شیخ "ماهر حمود" این اقدام را عاملی برای برانگیختن فتنه شیعه و سنی برشمرد و گفت: این اقدام باعث ایجاد شكاف بیشتر بین مسلمانان می شود.

وی با تاكید بر لزوم مقابله با این گونه اقدامات از سوی تروریستهای سوریه، خاطرنشان كرد: كسانی كه دست به این گونه اقدامات می زنند حقیقت فقه اسلامی را نمی شناسند.

این عالم اهل سنت لبنان با تاكید بر اینكه اولین استفاده كننده از شرایط موجود اسرائیل است، اظهار داشت: برخی جریانهای وابسته به عربستان سعودی در این اقدامات كه برای برانگیختن فتنه مذهبی و دورساختن مردم از وحدت اسلامی صورت می گیرد، دست دارند.

در همین رابطه وزارت اوقاف سوریه نیز حمله گروههای تروریستی مسلح به مقبره حجر بن عدی در عذرا را محکوم کرده و خرابی این محل را تجاوزی آشکار به حرمت مسلمانان دانسته است.

گفتنی است روز گذشته منابع خبری از تازه ترین جنایت تروریستها در سوریه در نبش قبر آرامگاه حجر بن عدی صحابه بزرگوار پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) خبر دادند؛ گروه موسوم به جبهة النصرة مسئولیت تخریب آرامگاه حجربن عدی را درسوریه بر عهده گرفت.(3)


شیخ عبدالکریم محمدی:

تخریب قبور صحابه پیامبر(ص) فتنه‌ جدید دشمنان شیعه و سنی است

شیخ عبدالکریم محمدی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در گفت و گویی با اشاره به احترام ویژه اهل‌سنت به صحابه پیامبر(ص) به ویژه به مزار آن‌ها، در خصوص حوادث هتک حرمت به مزار صحابه در سوریه و اردن، اظهار داشت: این قبیل مسائل که رخ می‌دهد، اسم آن فتنه است، دشمنان در صدد هستند با استفاده از فتنه‌گران، بر این آشوب بیش از بیش دامن بزنند.

وی افزود: در این شرایط باید با آرامش و طمأنینه رفتار کرد تا ارزش‌های منفی جایگزین ارزش‌های مثبت نشود و در سایه آرامش به نتیجه رسید.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ضمن تأکید بر حفظ جایگاه صحابه بزرگوار پیامبر و تکریم آنان میان اهل سنت، مسلمانان واقعی را از انجام این اقدامات مبرا دانست و تأکید کرد چنین اقداماتی از سوی دشمنان مشترک شیعه و سنی هدایت می‌شود.

به گزارش فارس، تروریست‌های تکفیری در تازه‌ترین جنایت خود، قبر نورانی «حجر بن عدی» در منطقه «مرج عذرا» در حومه دمشق را نبش کردند و پیکر وی را به غارت بردند. دو روز پس از این هتاکی، وهابی‌ها آرامگاه «جعفر طیار» فرستاده پیامبر اعظم(ص) به حبشه را در جنوب اردن به آتش کشیدند.

این اقدامات هتاکانه موجی از اعتراض‌ها را در جهان اسلام به دنبال داشته است، چرا که اهل تسنن نیز مانند اهل تشیع احترام ویژه‌ای برای صحابه رسول‌الله(ص) قائلند(4).


مولوی عبدالغنی دهانی:

هتاکان به مزار صحابه پیامبر(ص) به بزرگان اهل سنت هم جسارت کردند

مولوی عبدالغنی دهانی مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان در گفت‌وگویی در خصوص هتک حرمت مزار مطهر صحابه رسول‌الله(ص) در سوریه و اردن، ابراز داشت: مسلماً این افرادی که دست به هتک حرمت به مقام صحابه می‌زنند، جایگاهی در میان مسلمانان ندارند، این افراد از ناحیه غرب وارد سوریه می‌شوند، آن‌ها حتی به بزرگان اهل سنت در سوریه جسارت کردند و مفتی بزرگ سوریه را به شهادت رساند.

وی با اشاره به گلوله‌باران کردن مساجد و کشتن زنان، کودکان و سالخوردگان توسط تروریست‌های سلفی در سوریه افزود: هدف این افراد در راستای خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است، و گرنه صحابه پیامبر(ص) در تمام مذاهب شیعه و سنی محترم هستند و مزار این بزرگواران نیز از جایگاه خاصی برخوردار هستند و کسی نمی‌تواند به صحابه هتک حرمت کند، به عبارتی دیگر این تروریست‌ها بویی از انسانیت نبردند.

مولوی دهانی با  تأکید بر اینکه این اقدام‌های توهین آمیز از سوی مسلمانان انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این فعالیت توهین آمیز از ناحیه غرب، آمریکا، رژیم صهیونیستی و وهابیت حمایت می‌شود،‌ به طوری که پول‌های کلان و دلارهای نفتی برای حمایت از مخالفان حکومت سوریه اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تروریست‌های دلشان برای مردم سوریه و دموکراسی نسوخته است تا پای میز مذاکره بیایند، ادامه داد: آن‌ها تلاش دارند که اسلام و مقاومتی که سال‌ها در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه بوده است را مورد هدف قرار دهند، در حالی که سوریه جبهه خط مقدم مقاومت در منطقه است.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان درباره راهکار پیش‌رو برای مقابله با جریان‌های تکفیری گفت: علمای اسلام باید در این زمینه متحد شوند و در مواجهه با این توهین‌ها محکم بایستند و با ارشاد کسانی که به اشتباه در این مسیر گام برداشته‌اند، صراط مستقیم را به آن‌ها نشان دهند(5).

پینوشت:

1) حوزه

2) جام نیوز

3) تقریب

4) فارس

5) همان


211001

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین