عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
در گردهمایی مسئولین دبیرخانه های کانون های مساجد عنوان شد
حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم بر لزوم حفظ تقوا گفت:آنچه که سرمایه اصلی انسان در سرای آخرت به شمار می آید، تقوا است.
عقیق: اولین گردهمایی مسئولان ستادی و استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال 95  در ستاد عالی کانون های مساجد برگزار شد.

در این گردهمایی، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور یکی از امتیازات نشست امروز را تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت دانست و گفت: ماه شریف رجب، نقطه شروع برای پرواز و بهره گیری از فیوضات این ماه و ماه شریف شعبان و رسیدن به ماه مبارک رمضان است.

وی بیان کرد: آنچه که در ماه رجب مورد سفارش نبی مکرم اسلام(ص) بوده، موضوع استغفار و توبه به درگاه الهی و روزه داری است.

وی با بیان اینکه محصول استغفار و روزه داری گوهر گرانبهای تقوا است، گفت: هر انسان موحد و مومنی وظیفه دارد برای آماده شدن به سفر آخرت نگاه به گذشته داشته باشد و از معاصی گذشته توبه و استغفار کند و با روحی پاک و قلبی سلیم از دنیا برود. همچنین روزه داری در ماه رجب تمرینی برای روزه داری واجب در ماه مبارک رمضان است. فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان رسیدن به تقوا و قله اوج است؛ در قرآن کریم هم به این مسئله تاکید شده است.

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور با اشاره به تاکیدات قرآن کریم بر لزوم حفظ تقوا خاطرنشان کرد: بنابر فرموده قرآن کریم، آنچه که سرمایه اصلی انسان در سرای آخرت به شمار می آید، تقوا است و خداوند در جای دیگر می فرماید: «بهترین لباسی که می تواند موجب سرافرازی شما شود، لباس تقوا و خداترسی است.»  در سوره «مدثر» خداوند ویژگی  خودش را اهل مغفرت و تقوا برشمرده  است. در سوره مبارکه شمس هم یکی از نکاتی که خداوند بیان کرده است این است که تقوا را در مقابل فجور قرار داده است.

وی افزود: سوالی که مطرح این است که اساسا تقوا به چه کار و عملی گفته می شود که باید گفت از نگاه قرآن هر عملی که از روی اخلاص باشد و از ایمان و پاکی نیت سرچشمه گرفته شود، تقوا است. خداوند مسجد دارای تقوا را با چنین ویژگی بیان می کند.«مَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ.».عده ای در مقابل مسجد قبا، مسجد ضرار را ساختند و خداوند وقتی می خواهد فرق بین این دو مسجد را بیان کند بر این موضوع تاکید دارد که مسجد قبا بر اساس تقوا بنا شده است و مسجد ضرار بر اساس فتنه، چرا که اختلاف و تفرقه بین مومنین  بنا شد.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: تقوا به معنای نگهداری روح و جان انسان از هرگونه زشتی و حرکت به سوی نیکی، عدالت و پاکی، احساس مسئولیت و تعهد است که از ایمان راسخ انسان سرچشمه می گیرد و موجب می شود انسان از گناه، شرک و فسق و فجور فاصله بگیرد.

وی با اشاره به آثار تقوا در قرآن کریم اظهار کرد: اولین اثری که انسان های اهل تقوا دارا هستند، این است که خداوند قدرت تشخیص حق از باطل را به آنها عنایت می کند. هر کدام از ما آرمان و هدفی را دنبال می کنیم و برای رسیدن به قله پیروزی باید از مسیری عبور کنیم و در این مسیر پرتگاه هایی است زمانی می توانیم به قله موفقیت دست یابیم که راه را از پرتگاه تشخیص دهیم، برخی انسان ها از این قدرت تشخیص محروم هستند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «تنها چیزی که این قدرت تشخیص را به انسان عنایت می کند تقوا و خداترسی است.»

وی ادامه داد: خداوند در آیه 29  سوره «انفال» در این زمینه توضیح می دهد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم ۗ وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ»،«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌آمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است!»

وی اظهار کرد: کسانی که اهل تقوا هستند قدرت ویژه ای دارند به تعبیری قلب ما به عنوان آینه است و حضرت حق به عنوان آفتاب عالم تاب، اگر دل ما زنگار بگیرد و دچار زشتی و پلیدی باشد نورالهی را نمی تواند منعکس کند و نمی تواند حق و باطل را تشخیص دهد زیرا در سایه این نور است که حق و باطل را تشخیص می دهد.

حجت الاسلام سلیمانی عنوان کرد: مومن با نور الهی در حال حرکت است خداوند به او نور عنایت کرده است. ماه های رجب، شعبان و رمضان برای تغییر حال درونی انسان است و مردان خدا با همین نور، دشمن شناسی می کنند. زمانی که امام خمینی (ره) می فرمودند: اسراییل باید از بین برود بسیاری این مسئله را متوجه نمی شدند که امام (ره) درباره چه مسئله ای صحبت می کنند و در زمانی که امام (ره) فرمودند: شیطان بزرگ آمریکا است متوجه نبودند و می گفتند که شوروی دشمن بزرگ است. از اینرو باید گفت، مردان خدا به خاطر قدرت تشخیصی که دارند موفق می شوند که از پشت هزاران پرده فریبنده دست خطرناک دشمن را ببینند و کسانی که از این نور برخوردار نیستند بین دوست و دشمن دچار اشتباه می شوند.

مشاور وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی به دیگر آیات قرآن کریم که در مورد تقوا است، اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در سوره 282 بقره می فرماید: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ»، «و خدا به شما می آموزد و خدا به همه چیز داناست.» خداوند به انسان های متقی، نوعی آگاهی و دانش خاص عنایت می کند.  همان گونه  که به کربلایی کاظم این آگاهی و دانش را عنایت کرد یعنی  با وجود آنکه دانشگاه و حوزه نرفته بود، ولی علم خواندن و فهم قرآن داشت.

وی افزود: رزق  بی گمان است، قرآن کریم می فرماید: کسانی که اهل تقوا هستند، به ایشان رزق و روزی عنایت می کنیم که به دیگران این رزق را نمی دهم . این موضوع در آیه دوم سوره طلاق این گونه آمده است: «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً»،«هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او قرار می‌دهد،و او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد،و هر کس بر خدا توکل نماید، خدا او را کفایت می‌کند،و خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، همانا خدا برای هر چیزی اندازه‌ای داده است»

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به دیگر محورهای قرآنی اثر تقوا، اذعان کرد: از نگاه  قرآن در پذیرش عمل، دو نوع احضار داریم یکی عمل و دیگری خود انسان است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: فردی که اهل تقوا باشد، عملش مقبول است، اگر عمل شما برای خدا باشد این عمل دستگیر شما می شود، بنابراین در هر کاری خدا را در نظر بگیرید، این موضوع در آیه 27 سوره مائده این گونه بیان می شود:«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ»،«و داستان دو پسر آدم ( هابیل و قابیل ) را به حق و درستی بر آنها بخوان ، آن گاه که آن دو کار تقرب آوری انجام دادند ( هابیل شتر نحر کرد و قابیل اندکی گندم پیش آورد ) پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. ( قابیل ) گفت: حتما تو را خواهم کشت.»

وی با اشاره به آیه76  سوره آل عمران گفت: دوستی خدا، خالص و باعث عزت دنیا و آخرت است. نکته دیگر در مورد اثر تقوا اینکه، تقوا موجب معیت خدا است اگر انسان اهل تقوا باشید خداوند با انسان خواهد بود و این موضوع در آیه 194 سوره بقره این گونه آمده است:«اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ»،«و بیش از آنها ستم نکنید و نسبت به این عمل از خدا بترسید و بدانید که خداوند با مردم با تقوی است».

وی با اشاره به  نورانیت فکر که در آیه 28 سوره حدید به آن اشاره شده است، گفت: یکی از آثار تقوا این است که فکرتان نورانی می شود. نکته بعد این است که انسان دارای تقوا از سوی خدا دارای نوری می شود که با این نور حرکت و به رستگاری دست می یابد.

حجه الاسلام سلیمانی تصریح کرد: یکی دیگر از آثار تقوا، سعادت ابدی است، انبیای الهی با همه قربشان عمرشان به پایان رسید، اگر انسان، سعادت ابدی می خواهد این سعادت ابدی در سایه تقوا محقق می شود در آیه 34 سوره قلم به این موضوع اشاره شده است: «إِنَّ لِلْمُتَّقينَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعيمِ» و در سوره 72 سوره مریم خداوند می فرماید: «شما انسان ها وارد جهنم می شوید، مگر آنهایی که اهل تقوا هستید که از آتش جهنم نجات می یابند و فقط اهل متقین اهل نجات هستند.»

وی در ادامه گفت: کسی که اهل تقوا باشد حیله، حیله گران بر او تاثیر ندارد. قرآن کریم می فرماید: حیله، حیله گران بر شما اثر نمی کند و راهش این است که شما اهل تقوا باشید. طوفان شن در شکست آمریکایی ها در طبس مصداق بارز در مورد این آیه است در سوره آل عمران آیه 120  آمده  است: اگر می خواهید در مصاف با دشمن موفق باشید، باید اهل تقوا باشیم. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر اساس این محورها برنامه ریزی می کردند و مقام معظم رهبری در فرصت های مختلف ما را به تقویت معنویت در کشور تشویق می کنند.

وی خطاب به مسئولان دبیرخانه های کانون های مساجد کشور افزود: به عنوان مدیران و پرچمداران مساجد به این نکات قرآنی توجه دهیم و گوهر تقوا را تجربه کنیم و اگر می خواهیم به مقصد الهی برسیم از این راه روشن حرکت کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد با اشاره به خطبه 230 نهج البلاغه  خاطر نشان کرد: حضرت امیر(ع) فرمودند: «ترس از خدا کلید هر در بسته ای است و ذخیره قیامت، تقوا است و تقوا عامل آزادگی از هر بردگی است و تقوا نجات از هرگونه هلاکت است و در سایه پرهیزکاری تلاشگران به پیروزی می رسند و آنهایی که پروا از گناه دارند، در سایه تقوا به رستگاری می رسند و کسانی که اهل تقوا هستند به آرزویشان می رسند.»

وی با اشاره به اینکه سلامت روح و روان در موفقیت و کار بزرگ ما تعیین کننده است،  گفت: فرق مسجد قبا و ضرار این است پایه گذاران مسجد قبا پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و اهل ایمان بودند و پایه گذاران مسجد ضرار منافقین بودند و امروز از مسجد ضرار خبری نیست.

وی  ابراز کرد: امروز بنیانگذاران ساخت مسجد ضرار نتیجه کارشان به هدر رفته است و تا اسلام و تاریخ زنده است، مسجد قبا می درخشد بنابراین کسانی که کارشان را در راه خدا و برای خدا انجام می دهند کارشان نورانیت و استمرار می یابد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین