عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
آیت الله جاودان:
آیت الله جاودان در جلسه این هفته اخلاق خود به بررسی مفهمو حیات طیبه و نایج آن پرداخت و از ذکر و یاد دائم خداوند به عنوان مهمترین ثمره حیات طیبه یاد کرد.

عقیق:  آیت الله جاودان در جلسه هفتگی اخلاق خود با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: اگر دوست یک قدم بیشتر از مراقبت های آن قدم بردارد و بهای بیشتر نسبت به هدایت عمومی بپردازد به سوی حیات طیبه قدم نهاده است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) افزود: انسانهای گمراه و کافر به کفر خود عادت کرده و به کفر خود زینت می دهند.

آیت الله جاودان همچنین تاکید کرد: هدایت گرانقیمت است و برای به دست آوردن آن باید زحمت کشید و لذا به هر کسی آن را نمی دهند.

وی پیرامون صفات حی و موت که در قرآن کریم و بسیاری از روایات اشاره شده است، افزود: انسانی که از خدای خود خوف دارد زنده است و کسی که از خالق خود نمی ترسد همانند سایر اشیا بی جان و مرده است.

آیت الله جاودان در ادامه افزودند: آدمی که به سوی خوبی ها می رود در همه اعمال روزمره خود مانند معاشرتها، رفتارها و معاملات و غیره طبق ترس از خدا عمل می کند.

وی همچنین از فهم به عنوان نشانه حیات یاد کرد و افزود: فهم و شعوری عنصری است که اشیا ندارند ولی خداوند آن را در وجود انسان قرار داده است.

آیت الله جاودان پیرامون رابطه حی و فهم و شعور ادمی تصریح کرد: اگر انسان زنده شود شعوری پیدا می کند که دیگران ندارد به تعبیری دیگر انسان اگر به حیات طیبه برسد به یک درجه بالاتر از حیات معمولی رسیده است.

وی راحتی و آسودگی خاطر در زندگی را به نداشتن تکبر بخل و حسادت و امثال ان تعبیر کرد و افزود: حسادت یک رذیلت اخلاقی می باشد که زندگی را به انسان تلخ می کند.

آیت الله جاودان در پاسخ به این سوال که چه کنیم صفات زشتی همچون حسادت، تکبر، بخل و غیره را از خود دور کنیم، گفت: انسان باید اول سعی کند چشم و گوش و زبان خود را کنترل کند و از انها به درستی استفاده کند تا به گناه نیفتد.

آیت الله جاودان با اشاره به حدیثی از امام صادق افزود: ایمان در دل انسان پیچیده و مبهم است و هنگامی این ابهام و از هم پیچیدگی بازمی شود که انسان عمل صالح انجام دهد.

وی همچنین افزودند: در یاد کردن خداوند متعال باید دقت داشته باشیم که از کار نباید لغلغه زبان شود.

آیت الله جاودان تاکید کرد: در خیلی از موارد وقتی ذکر تسبیحات اربعه در نماز گفته می شود معنای این عبارت در دل انسان نیست.

وی حقیقت مرگ را یادآور شد و گفت: انسان زمانی که چشم از جهان می گشاید درهای حقیقت به او باز می شود و از حقایق اعمال خود مطلع می شود که البته این مهم در دنیا هم با حیات طیبه امکانپذیر می باشد.

این استاد اخلاق مهمترین ثمره حیات طیبه را یادآور شد و افزود: در حیات طیبه یک چیز تازه به دست می آوریم و آن ذکر و یاد دائم خداوند متعال است و این مهمترین نتیجه حیات طیبه می باشد.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین