عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
قائم مقام موسسه امام خمینی(ره)
مدافعان حرم در حال به جای آوردن دستور دین اسلام و عمل به فرمایش پیامبر(ص) و سیره امیرمومنان و دیگر اهل بیت علیهم السلام هستند؛ آن هایی که در این باره إن قلت و تشکیک و شبهه وارد می کنند باید در مسلمانی خود تشکیک کنند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که آنچه مدافعان حرم در سوریه برای دفاع از مال و جان و ناموس مسلمانان انجام می دهند را آیا می توان عمل به مهندسی فرهنگی در سیره و گفتار امیرمومنان علی (ع) دانست، اظهار کرد: بحث مدافعان حرم از چهار جهت قابل بررسی است.

وی ادامه داد: نخست آنکه این عمل آنها حمایت از مسلمانان بی دفاع بوده و دوم دفاع از نظام اسلامی، سوم دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام و چهارم دفاع از انسان های بی گناه حتی غیرمسلمان، چرا که داعش متشکل از جنایتکارانی است که به هیچ فردی اعم از مسلمان و غیرمسلمان رحم نمی کنند و بشریت را هدف قرار داده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تاکید بر این که بنابراین عمل مدافعان حرم دفاع از حقوق بشر تلقی می شود، تصریح کرد: در حقیقت حضرت علی (ع) نیز بر اساس تعالیم دین اسلام و آن چه که خداوند به ایشان عنایت فرموده بود و پیامبر اکرم (ص) نیز بیان کرده بودند، این نوع دفاع را دفاع از حق می دانند که باید در نهایت توان و قوا به آن پرداخت همان طور که آن حضرت (ع) خود در زمان حیات پیامبر (ص) در صحنه جنگ و دفاع از اسلام و نظام اسلامی و ولایت و حفظ و صیانت از جان رسول اکرم (ص) از سنین کودکی این رویکرد و رویه و شیوه را اتخاذ کرده بودند و مطابق دین بود.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اضافه کرد: از سوی دیگر در سیره آن حضرت (ع) این حساسیت و دفاع از حقوق بشر را به صورت واضح مشاهده می کنیم؛ برای مثال می بینیم وقتی حضرت علی (ع) به حکومت می رسند و اصحاب معاویه به یک زن یهودی حمله کرده و خلخال از پای او برمی کنند، حضرت (ع) بیان می کنند اگر فردی از شنیدن این اتفاق دق کند، جا دارد. در حقیقت حضرت امیر (ع) نسبت به یک زن یهودی که در سرزمین اسلامی نیز زندگی می کرد، اهمیت قائل بوده و حقوق بشر را در نظر می گرفتند و فردی را که در پناه نظام اسلامی زندگی می کند را دارای حق دفاع از او می دانند و حتی ضایع کردن او را در حد کشیدن یک خلخال از پا برنمی تابند.

حجت الاسلام رجبی تاکید کرد: در واقع این نهایت ارزشمندی دفاع از افرادی است که در نظام اسلامی زندگی می کنند و دفاع از اصل نظام اسلام نیز تا حدی مهم است که آن حضرت (ع) برای صیانت از نظام، 23 سال سکوت و انواع رنج های فکری و معنوی را تحمل می کنند.

وی اذعان کرد: بنابراین، مدافعان حرم در حال انجام و عمل به مهندسی فکری و فرهنگی و اندیشه ای حضرت علی (ع) هستند و در این راستا نقش اساسی و جدی ایفا می کنند و در حقیقت بخشی از مهندسی فکری سیره آن حضرت (ع) را محقق می کنند و برای دفاع از اسلام و انسان ها و بشریت و مسلمان ها، کیلومترها آن طرف تر از مرزهای کشور به دفاع می پردازند و از جان خود می گذرند و این مایه مباهات مسلمان ها و انسان های آزاده و آزادی خواه و عدالت خواه است.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که برخی عمل مدافعان حرم را زیر سوال برده و در اصل این حرکت ایجاد تشکیک می کنند، آیا می توان این رد و انکار را به لحاظ دینی صحیح دانست و وجهی برای رد آن قائل شد، به شبستان گفت: بدون شک این ادعا بر خلاف منطق اسلام است؛ ما روایات بسیاری در اسلام داریم که بی تفاوت بودن در برابر ریختن خون و جان و مال مسلمانان و حتی غیرمسلمان ها را جایز نمی دانند.

وی در ادامه به برخی از این روایات اشاره کرد و افزود: برای مثال پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: »مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.»( کافى، ج 2، ص 164، ح 5).

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابراین مدافعان حرم نیز در حال به جای آوردن دستور دین اسلام و عمل به فرمایش پیامبر (ص) و سیره حضرت علی (ع) و اهل بیت علیهم السلام هستند و آن هایی که این در این موضوع إن قلت و تشکیک و شبهه وارد می کنند باید در مسلمانی خود تشکیک کنند و بدانند مطابق با آموزه ها و سفارشات دین اسلام، اگر در برابر فریاد مظلومی سکوت کردند، مسلمان نیستند.

حجت الاسلام رجبی در پایان یاد آور شد: بنابر این، بر هر مسلمانی واجب است به کمک مظلومان و ستمدیدگان برسد و جای سوال دارد که چگونه برخی می توانند نسبت به ظلم و کشته شدن انسان های دیگر بی تفاوت بوده و این تعرض را طاقت بیاورند؟!


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین