عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
از سوی مسجد مقدس جمکران؛
بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران به منظور توسعه و احیای مرکز اسناد مهدویت، فراخوان جمع آوری اسناد، اشیاء و هر نشانه ای مرتبط با امام عصر(عج) و فرهنگ انتظار را اعلام کرد.
عقیق:به نقل از روابط عمومی مسجد مقس جمکران، برای توسعه و احیای مرکز اسناد مهدویت که امروزه یکی از نیازهای اساسی تحقیقات و پژوهش‌های پایدار در موضوعات مختلف است و با توجه به سابقه مسجد مقدس جمکران در حفظ و ارائه خدمات اسنادی به محققان علوم دینی و به ویژه موضوعات مهدوی، فراخوانی از سوی این مکان مقدس ارائه شده است.

بنابر این گزارش، در این فراخوان از همه مردم که همواره اداره و تامین کننده نیازهای مسجد مقدس جمکران و نهادهای مذهبی در طول تاریخ و جامعه تشیع بودند دعوت شده تا اگر اسنادی مشتمل بر اسناد خطی، تصویری، صوتی و حتی اشیاء، نمادها و نشانه‌هایی مرتبط با فرهنگ انتظار و مهدویت دارند در قالب اهداء، وقف و ارائه در اختیار مرکز اسناد تخصصی این مکان مقدس قرار دهند.

برای مثال دست نوشته‌ها، پوسترهای دستی، اعلامیه‌ها و گرافیک‌های قدیمی جذاب که برای جشن‌های نیمه شعبان در طول دهه‌های گذشته از سوی هیئات مذهبی و گروه‌های مردمی تهیه و توزیع می‌شد بیانگر بخش مهمی از تاریخ شفاهی و سنت‌های فرهنگی جامعه در خصوص مهدویت و فرهنگ انتظار است که می‌تواند از طریق این فراخوان به مرکز اسناد تخصصی مسجد مقدس جمکران اهداء، وقف یا ارائه شود.

منظور از اسناد و نسخ‌های خطی و قدیمی در این فراخوان تنها کتب و آثار علمی نیست؛ بلکه هرگونه آثاری که بتواند گویای فرهنگ انتظار در طول دوران گذشته ایران اسلامی باشد جزء موضوعات این فراخوان محسوب می‌شود.

طبقه‌بندی، تجمیع و استفاده هدفمند از این گنجینه اسناد، اشیاء و آثار قدیمی در قالب توسعه موزه مسجد مقدس جمکران که در معاونت فرهنگی این مکان مقدس است می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی این مکان شریف نیز که در بنیاد پژوهش و نشر تعبیه شده سعی دارد چنین گنجینه‌ای را تثبیت کند تا در آرشیو دیجیتال یا غیر دیجیتال خود قرار دهد و محققین در حوزه‌های مختلف بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

کتب و نسخ خطی پیرامون مهدویت بخش مهمی از میراث فرهنگی است که در حوزه مهدویت و فرهنگ انتظار از آن بهره‌برداری خواهد شد و ارائه، وقف و هبه آنها به مسجد مقدس جمکران می‌تواند صدقه جاریه محسوب شود.

این گزارش می افزاید: یکی از محورهای فرهنگی و بسیار مهم که نذر و وقف فرهنگی است، اهداء و اختصاص نسخ خطی مهدوی موجود در خانه‌های مردم خواهد بود که گاها نسل به نسل منتقل می‌شود و در صورتی که این خانواده‌ها به دنبال توسعه مباحث مهدوی باشند، می‌توانند آثارشان را به مرکز اسناد این مکان مقدس اهداء، وقف یا ارائه دهند تا از آن نگهداری شده و حتی در موزه مسجد مقدس جمکران که در حال تاسیس است در معرض بازدید عموم عاشقان حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه) قرار گیرد.

همچنین، در این فراخوان از افرادی که این نسخ خطی یا کتب را دارند درخواست شده در صورت عدم اهداء، وقف یا ارائه آثارشان، اجازه دهند تصویر، رونوشت یا توضیحاتی از آن سند به صورت رونوشت و فهرست‌نویسی در اختیار بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران قرار گیرد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین