عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
آیت‌الله اراکی در همایش بررسی ماهیت «تشیع انگلیسی»:
دبیر مجمع جهانی تقریب در همایش بررسی ماهیت تشیع انگلیسی گفت:هویت شیعی ظلم ستیز است واگر این را از شیعه بگیریم چیزی جز تشیع اموی از آن باقی نمی ماند. تشیع انگلیسی تلاش دارد با این هویت بجنگد.
عقیق:روز گذشته همایش تشیع انگلیسی با حضور آیت الله اراکی، آیت الله غروی و رحیم پورازغدی در تالار همایش های حوزه هنری برگزار شد.

تشیع انگلیسی از اسلام آمریکایی خطرناک تر است

آیت الله اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی چالش بزرگ دوره جدید مبارزات فکری جامعه اسلامی است، گفت: هم اسلام آمریکایی و هم تشیع انگلیسی اهداف جهان استکبار را دنبال می کند و هر دو خطرناک هستند اما تشیع انگلیسی از اسلام آمریکایی خطرناک تر است چرا که از ابزارهای نرم بهره می گیرد.

وی افزود: منبع اصلی اسلام آمریکایی دولت عربستان سعودی است و وهابیت مادر فکری این جریان است. مهمترین ابزاری که اسلام آمریکایی برای ایجاد بحران به کار می گیرد ابزار تفرقه است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه جریان اصیل شیعه در مقابل اسلام آمریکایی می ایستد، گفت: آنچه در برابر اسلام آمریکایی می تواند مقاومت کند جریان اسلام اصیلی است که پرچمدار آن علمای جهان تشیع هستند. لذا برنامه دیگری که بعد از جنگ تحمیلی و به خصوص سقوط صدام از سوی دشمن طراحی شد این بود که جریان تشیع انگلیسی در عراق به شدت اوج گرفت که یکی از هدف های آن نفوذ در دو جامعه ایران و عراق بود. اگر این دو جامعه به هم بپیوندند سرنوشت جهان اسلام و منطقه تغییر می کند. دشمن برای مقابله با چنین پدیده ای نسبت به تقویت جریانی مثل تشیع انگلیسی سرمایه گذاری عظیمی کرده است.

اکتفا به امور قشری و بی توجهی به محتوا؛ استراتژی تشیع انگلیسی

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان یکی از مهمترین استراتژی های جریان تشیع انگلیسی ادامه داد: این جریان سعی دارد تشیع را در امور قشری نگهدارد و محتوای تشیع را تهی کند.

وی با اشاره به اینکه ماهیت جریان علوی، ماهیت ظلم ستیز و عدالت خواه است، تصریح کرد: تقابل امیر المومنین(ع) با معاویه تقابل با جاهلیت جدید بود که تحت پوشش اسلام به وجود آمده و همه آنچه که در جاهلیت قدیم وجود داشت در قالب حکومت بنی امیه و بنی عباس پوشش اسلامی به خود گرفت.

آیت الله اراکی گفت: ماهیت تشیع، استکبارستیزی و مقابله با سیطره ظالمان بر مظلومان است ولی این در حالی است که در رسانه های جریان تشیع انگلیسی بر علیه آمریکا و انگلیس سخنی گفته نمی شود.

وی با اشاره به شایعاتی که جریان تشیع انگلیسی در خصوص مردم غزه ایجاد کرد، گفت: در شبکه ای به نام شبکه امام حسین(ع) در همان روزهایی که به غزه حمله می شد گفتگویی پخش شد که در آن گفتند ایران با یک هواپیما کیسه خون به غزه فرستاده ولی اهالی غزه این خون ها را پس داده اند چرا که اینها خون شیعه است! این دروغ را برای تحریک عواطف مردم ایران گفتند تا جریان نه غزه و نه لبنان را شکل بدهند.

نظر آیت الله وحید در مورد دفاع اهل سنت

آیت الله اراکی ادامه داد: در دیدارهایی که با آیت الله وحید خراسانی داشتم، ایشان چند بار تکرار کردند اگر به یک بدوی از اهل سنت در نقطه ای از دنیا ظلم شود، همان اندازه که وظیفه دفاع از یک مرجع شیعه را داریم وظیفه دفاع از یک بدوی مسلمان سنی را نیز داریم. لذا وظیفه ما دفاع از هر مسلمانی در هر هر نقطه از جهان است.

دبیرمجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: مهمترین شاخصه تشیع انگلیسی این است که سعی می کنند وجود استکبار و ماهیت اسرائیل مشروع شده و نبرد علیه آنها نامشروع قلمداد شود. این یعنی هویت تشیع را از شیعه گرفتن. هویت شیعی ما ظلم ستیز و استکبارستیز است و اگر این را از شیعه بگیریم چیزی جز تشیع اموی از آن باقی نمی ماند. تشیع انگلیسی تلاش دارد با این هویت حقیقی علوی بجنگد.

افراط در مسائل فرعی و تحت الشعاع قرار دادن مسائل اصلی

وی شاخص دوم تشیع انگلیسی را افراط در مسائل فرعی و تحت شعاع قرار دادن مسائل اصلی دین خواند و گفت: ماهیت قیام حسینی و هویت آن چیست؟ آیا امام حسین به شهادت رسید تا ما صرفا گریه کنیم و سینه بزنیم؟ و تنها این امر موضوعیت دارد؟ اگر این طور باشد قیام سیدالشهدا از منظر عقلی قابل توجیه نیست قیام امام حسین اوج شکل گیری اسلام حقیقی است.

آیت الله اراکی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) گفت: اگر کسی سلطان جائری ببیند و در برابر آن نایستد خدای متعال او را همراه آن مستکبر قرار می دهد، این محتوای قیام حسینی است اگر شعائر حسینی به حرکاتی که هیچ اثری از این محتوا در آن وجود نداشته باشد تبدیل شود، فایده ای ندارد. جریان تشیع انگلیسی بدنبال عاطفه بدون فکر و محتوا هستند.

وی ادامه داد: من قبول دارم که قطره ای اشک و گریه خالصانه انسان را بهشتی می کند، حقیقتا این طور است و حضور در مجالس سید الشهدا(ع) واقعا انسان را به بهشت می برد اما کدام مجالس؟ آیا سید الشهدا(ع) را درست معرفی می کنند؟ اشکال ما به ابوموسی اشعری همین است که نماد کسانی است که ظاهر خیلی آراسته اما محتوای او صد درصد ضد اسلام ناب است. مشکل ما در جهان اسلام با همین گونه شخصیت ها است.

آیت الله اراکی گفت: تشیع تئوریک را رسول الله(ص) بنا نهاد و نماد کامل آن در رفتارهای امیرالمومنین(ع) جلوه کرد و شارح این تشیع به لحاظ عملی و نظری امیرالمومنین(ع) است، اما کسی که این اعتقاد را تبدیل به جریان اجتماعی کرد سیدالشهدا(ع) بود.

دبیرمجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: اگر قیام حسینی نبود این اسلام ناب حتی در ساحت تئوری هم باقی نمی ماند. آنچه جریان اسلام ناب را به یک جریان اجتماعی یا اثربخش تبدیل می کند قیام امام حسین(ع) و شعائر حسینی است. لذا انقلاب اسلامی نیز زاده همین هیئات حسینی و شعائر حسینی است.

مبارزه با وحدت در جهان اسلام توسط جریان تشیع انگلیسی

آیت الله اراکی شاخص سوم جریان تشیع انگلیسی را مبارزه با وحدت جهان اسلام خواند و گفت: در قرآن ماهیت جامعه اسلامی جامعه واحده تعریف شده است. قرآن خطاب به رسول خدا می فرماید: آنهایی که تفرقه گرایی می کنند امت تو نیستند و در جای دیگر می فرماید اگر بخواهیم قومی را عذاب کنیم آنها را پراکنده کرده و به گروه هایی تبدیل می کنیم که با یکدیگر در حال نزاع هستند که این علامت عذاب الهی است.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: یکی از مهمترین مسائل علم الاجتماع اسلامی این است که چگونه می شود یک جامعه بشری به یک جامعه واحده تبدیل شود؟ هر انسان ممکن است سلیقه و تمایل خاصی داشته باشد اما می توان انتظار داشت جامعه بشری یکی شود و تنها راه آن پیروی از رهبران الهی است. قدرتی که می تواند انسانهای پراکنده را تبدیل به انسان واحد کند، ایمان و اطاعت از رهبری الهی است.

وی ادامه داد: هر مقدار که ما بتوانیم جامعه اسلامی را به هم نزدیک کنیم و قدرت اقتصادی، علمی، فکری و ... یکپارچه شود و این جغرافیای وسیع به هم بپیوندد به نفع جامعه اسلامی و به ضرر دشمنان اسلام است. اگر کسی دین هم نداشته باشد ولی عقل داشته باشد می فهمد که این وحدت به نفع جوامع اسلامی است. وحدت به این معنا نیست که سنی شیعه شود یا شیعه، سنی گردد؛ این وحدت به معنی همکاری و پشتیبانی در عرصه های مختلف است. تشیع انگلیسی رسما اعلام می کند که با وحدت سر ستیز دارد.

آیت الله اراکی در پایان سخنان خود اظهار داشت: کویت بدترین برخورد را با علمای وحدت گرای این کشور می کند. به این بهانه که آنها به دنبال اختلاف افکنی هستند چون بعضی از آنها با حزب الله لبنان در ارتباط هستند. کویت این علما را محاکمه می کند اما پسر سردمدار تشیع انگلیسی در آنجا منبر می رود و صراحتا می گوید سنی ها را بکشید. او آزادانه در کویت فعالیت می کند. کتاب های آنها در کویت آزادانه ترویج می شود. این دوگانگی در برخورد با علمای اهل وحدت و سردمداران تفرقه در کشورهای منطقه جای تامل است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین