عقیق:پرسش: چرا ولادت امام علی(ع) در داخل کعبه تحقق یافت و به عنوان کرامت اختصاصی آن حضرت مشهور گردید؟ پاسخ: حقیقت آن است که کرامت در دو امر وجود دارد: یکی مربوط به خود کرامت و دیگری مربوط به صاحب کرامت است. اما
اول: کرامت باید به نحوی باشد که ارزش و اثرش در اجتماع حفظ شود؛ از این
رو اگر زیاد اتفاق بیفتد و افرادی که آن عمل را انجام دادهاند زیاد باشند،
از ارزش آن کرامت کاسته شده و آن مسئله امر عادی تلقی خواهد شد و دیگر آن
اثر اول را نخواهد داشت. امر دوم: زمانی که کرامت از کسی صادر میشود
چنین چیزی در حقیقت از بهره مندی صاحب آن از توانایی الهی، جایگاه بلند
ایمانی، از ایمانی که در آینده در انتظار او است و از مقدار مسئولیتی که در
زمینه دین و دنیا بر عهده اش است خبر میدهد؛ از این رو میفهمیم که چرا
خداوند باری تعالی علی (ع) را به این کرامت اختصاص داد تا اینکه از جهتی آن
کرامت بر تأثیرش باقی باشد. و از جهتی دیگر از جایگاه ویژه علی(ع) در بین
امامان(ع) خبر دهد. بر این اساس میبینیم عدهای برای اینکه از منزلت
ولادت امام علی(ع) در خانه کعبه بکاهند گفتند: این از مختصّات و ویژگیهای
امام(ع) نبوده است، بلکه دیگران؛ مثل حکیم بن حزام بن خویلد نیز در این امر
با او(ع) شریک هستند به نحوی که مادرش وارد کعبه شد و پسرش در داخل آن به
دنیا آمد. (الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج 1، ص 106) بدیهی است این قضیه
– اگر هم درست باشد- به هیچ وجه کرامت شمرده نمیشود؛ زیرا با توجه به
منابعی که از کیفیت تولد حضرت علی(ع) به ما خبر میدهند فرق بین این حادثه
بر فرض صحت و ولادت حضرت در کعبه واضح است. ابن شاذان میگوید: ابراهیم
بن علی به اسنادش از ابی عبدالله جعفر بن محمد از پدرانش نقل میکند که
فرمودند: عباس بن عبد المطلب و یزید بن قعنب بین گروهی از بنی هاشم و عبد
العزّی در کنار خانه خدا نشسته بودند، در این هنگام فاطمه بنت اسد مادر
امیرالمؤمنین که در ماه نهم حاملگی بود و زمان وضع حملش فرارسیده بود وارد
شد و گوشه پرده خانه را گرفت و بالا انداخت و عرض کرد: خداوندا من به تو و
به چیزی که فرستاده ات آورده و به همه پیامبران و همه کتابهایی که فرستادی
و به سخنان جدّم ابراهیم که خانه عتیق را بنا نهاد، ایمان دارم، پس به حق
این خانه و کسی که آن را بنا نهاد و به حق این فرزندی که در شکم دارم که با
من حرف میزند و با صحبت هایش همدم شدم و من ایمان دارم که او یکی از
نشانهها و حجتهای تو است، از تو میخواهم که این زایمان را بر من آسان
گردانی. عباس بن عبد المطلب و یزید بن قعنب گفتند: زمانی که فاطمه این
گونه سخن گفت و دعا نمود خانه خدارا دیدیم که از پشت باز شد و فاطمه به
درون رفت و از چشم ما ناپدید شد دوباره آن جا به هم آمد و بسته شد، ما
خواستیم که در را باز کنیم که برخی از زنان وارد شوند نتوانستیم دانستیم که
این امر خداوند است. فاطمه سه روز در آن جا ماند و اهل مکه و زنانشان همه
از این سخن میگفتند بعد از سه روز خانه از همان محل که وارد شده بود
دوباره باز شد و فاطمه در حالی که علی را در بغل داشت خارج شد. (فضائل
امیرالمؤمنین، جواد کاظم منشد، ص 161) این کجا و وارد شدن شخصی بطور طبیعی (از در آن) و زایمان کردن آن کجا؟ بنابراین
خدای متعال خواست که این کرامت ویژه امام علی(ع) باشد، و این اعجاز ولادت
علی(ع) را هم منابع اهل سنت و هم شیعیان بدون تردید و اجماعا نقل
کردهاند، و به قولی سند اعجاز ولادت امیرالمؤمنین شکافی است که در خانه
خدا بر رکن یمانی ایجاد شده و همچنان اثر آن باقی مانده است.