عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۴۴۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
احکام اعتکاف؛
مدت اعتکاف حداقل سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست ، این سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است; بنابراین اگر بعد از طلوع فجر، گرچه چند دقیقه با تاخیر به مسجد برسد، آن روز جزو اعتکاف به حساب نمی آید و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتکاف را قطع کند، افزون بر آنکه کار حرامی کرده اعتکاف نیز باطل است .
عقیق: به مناسبت فرارسیدن ایام اعتکاف درماه رجب، پاسخ مراجع عظام تقلید به یک سوال درخصوص قضای روزه بانوان صاحب عذر را در حین اعتکاف منتشر می کند.

*اگر خانمي روز سوم ايام اعتکاف، حيض شود و از مسجد خارج شود بايد بعدا اين اعتکاف را قضا کند یا فقط روزه آن روز کافي است يا وظيفه اي ندارد ؟ اگر بخاطر مريضي روز سوم را بخورد چه وظيفه اي دارد ؟

*  آیت الله العظمی خامنه ای:‌ قضا كردن روزه و اعتكاف به خودى خود لازم نیست.

 *  آیت الله العظمی مکارم: اگر نذر نکرده چيزي بر او نيست و اگر نذر کرده بايد مجددا معتکف شود.

* آیت الله العظمی سیستانی:‌ اگر زنی که معتکف شده است بعد از‌ اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد  خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم می‌باشد، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) کرده باشد

* آیت الله العظمی فاضل:‌ اگر روز سوم حیض شود، اعتکاف باطل می‌شود هرچند ثواب روزهایی را که اعتکاف بوده خداوند می‌دهد ولی اعتکاف باطل می‌شود و باید فوراً مسجد را ترک کند  و چون بطلان اعتکاف اختیاری نبوده، در صورتی که از اول با نیت اعتکاف استحبابی معتکف شده باشد و نذر یا عهد با صیغه شرعی برای اعتکاف نکرده باشد، قضای آن لازم نیست.

 البته اگر کسی عمداً روز سوم اعتکاف را باطل کند هم قضا دارد و هم کفاره، اما بطلان اعتکاف در روز سوم با عذر شرعی ، قضا و کفاره ندارد.

منبع:جام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین