عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
سنگری گفت: پژوهشگران با تحقیق و مطالعه در راستای تدوین منابع مقاتل قابل استناد می‌توانند گام های موثری در جهت پیشبرد اهداف ادبیات آیینی بردارند.
عقیق:محمد رضا سنگری، هیئت علمی دانشگاه و عاشورا پژوه در گفتگویی با اشاره به مقاتل قابل استناد اظهار کرد: «مقاتل متقدم» که نگارش آنها به  قرن ششم و هفتم باز می‌گردد قابل اعتماد و اعتنا بوده و می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی افزود: البته پژوهشگر به صرف متقدم بودن یک مقتل نباید بر آن تکیه کند بلکه باید پژوهش، مطالعه و تطبیق برمبنای معیارها و ضوابط موجود را در نظر داشته باشد.

سنگری عنوان کرد: دسته دیگر مقاتل به بعد از قرن هفتم و هشتم و دوره صفویه باز می‌گردند که در این دست مقاتل تحریف ها و داستان های ساختگی بسیاری وجود دارد، بنابراین کسی که بخواهد از این مقاتل استفاده کند باید دارای اطلاعات دقیق بوده و با مبانی پژوهش و تحقیق آشنا باشد تا بتواند این تحریف‌ها را تشخیص دهد.

وی در رابطه با مقاتل مرجع خاطر نشان کرد: دانشنامه امام حسین(ع) نوشته آیت‌ا‌لله محمد محمدی ری شهری و کتاب دو جلدی مهدی پیشوایی به نام تاریخ قیام و مقتل سید الشهدا(ع) از آثار بسیار ارزنده مرجع برای مقتل‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)است.

سنگری در رابطه با کم توجهی مداحان به مقتل‌خوانی گفت: مقتل‌خوانی به تدریج در بین مادحین در حال شکل‌گیری بوده و ارتباط با مقاتل و منابع معتبردر حال برقراری است، اما اکثر مداحان و ذاکران ما به شنیده‌ها اکتفا کرده و به اعتبار مشهور بودن نقلی به آن اعتماد می‌کنند.

این عاشورا پژوه بیان کرد: بسیاری از افراد به صرف رسانه‌ای بودن یک مداح، هر آنچه را که او در محافل و مجالس ذکر کند به عنوان مطالب قطعی و صحیح تصور می‌کنند که این عمل یکی از اشتباهات بسیار خطرناک است.

سنگری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه روز ولادت حضرت زهرا(س) به پژوهش در حوزه مداحی دعوت کردند وبه همین سبب ما در بنیاد دعبل خزاعی بحث پژوهش در حوزه عاشورا را مطرح کردیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین