عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
مراسم چهلمین روز درگذشت حاج فرج الله سلحشور در آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و حمیده خاتون باغ فیض تهران
ایشان می خواستند فرمایش امام که گفتند من با سینما مخالف نیستم من با فحشا مخالف هستم را محقق کنند و کردند. این کیفیت عمل را مشخص می کند. ادب و اعتقاد به اینکه باید از فرمایش بزرگان پیروی کرد.

گزارش تصویری /بخش اول


گزارش تصویری /بخش دوم


عقیق: مراسم چهلمین روز درگذشت هنرمند انقلابی مرحوم حاج فرج الله سلحشور با حضور جمعی از مسئولین لشکری و کشوری ، ذاکرین اهل بیت(ع) و چهره های فرهنگی در آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و حمیده خاتون باغ فیض تهران برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان آیت الله قرهی در این راسم را بخوانید:

بعضی عمرها به ظاهر طولانی است. کمیت دارد اما کیفیت ندارد. اما یک عمر صورت ظاهرش کم است اما کیفیت دارد. یک نکته بسیار عالی را ملاصدرا بیان می فرماید: بقای هر شئی به این است که وجودش همیشگی است. نه اینکه کثرتی داشته باشد و نه اینکه بخواهد طولانی داشته باشد. ما در باب عمرها همین حالت را داریم.

بعضی ها عمر طولانی دارند اما ثمره ای ندارد. اما برخی ها عمرشان کم است اما بسیار پرثمره است. آنچه که راجع به این مرد عظیم الشان و مرد الهی مرحوم حاج فرج الله سلحشور که انصافا از سابقون از سابقون بودند می شود بیان کرد این است که عمر ایشان توام با کیفیت بود نه کمیت. عمر ایشان عمری بود که یک نمونه اش همان سریال یوسف پیامبر است که هرچه انسان می بیند کهنه نمی شود. مشخصه دیگر ایشان این بود  که باور داشت به فرمایش بزرگان.  بنده چنان حاج فرج الله را دوستش داشتم، حتی موقعی که مراسم تجلیلی برایش گذاشتند وقتی به من گفتند گفتم من با اشتیاق می آیم. ادب ایشان را من دیده بودم. ایشان می خواستند فرمایش امام که گفتند من با سینما مخالف نیستم من با فحشا مخالف هستم را محقق کنند و کردند. این کیفیت عمل را مشخص می کند. ادب و اعتقاد به اینکه باید از فرمایش بزرگان پیروی کرد. و جالب این است که ایشان در غالب همین هنر پیشرفت داشت. از بازیگری تا کارگردانی را نگاه کنید که روز به روز رو به پیشرفت داشت. می دانست در هنر باید جلو رفت.

 ای کاش سیاست مداران ما هم می دانستند که باید در سیاست هم جلو بروند. این برای این است که ایشان مطیع ولایت بودند. ایشان معتقد بود  هنر باید در طهارت و اخلاق باشد. می گفت: کسی که نقش حضرت یوسف را دارد باید کسی باشد که تا به حال بازی نکرده باشد و کسی باشد که بتواند جلوه حضرت را واقعا نشان بدهد.

آیت الله شاه آبادی می گفتند نباید به سیاست بگویم سیاست باز، این کلمه باید قداست خود را حفظ کنیم، اما ما اینها را نفهمیدیم، ما در همه جا حتی به نیروهای مومنمان از این کلمه استفاده می کنیم. قداست هنر هم باید در کلام حفظ شود. در حقیقت اولین هنرمند خود حضرت پرودگار است. هنرمندان باید تمسک به حضرت پرودگار داشته باشد. علت ماندگاری فیلم حضرت یوسف هم همین است که اصرار داشتند در طهارت امور . امثال شهید آوینی و یا بزرگان دیگر بودند که هنر را زنده کرده اند.

مساله دیگر که ایشان خیلی اعتقاد داشت، این بود که مبانی دینی را به تصویر کشیده بود. اینکه قصص انبیا را به تصویر کشید و جاودانه کرد . شما ممکن است اینها را بخوانید اما آنطور که در تصویرسازی در ذهن می ماند در گوش دادن و خواندن در ذهن نمی ماند. این خیلی نکته مهمی است و ایشان توانست این کار را انجام بدهد و چقدر نگران بود که چرا نمی توانم موسی کلیم الله را بسازم. می خواست در فیلم حضرت موسی(ع) هم افکار پلید یهود را به خوبی نشان بدهد .

بنده وقتی در لبنان بودم اثر سریال یوسف پیامبر را در بین اهل سنت آنجا به خوبی دیدم. وقتی دشمن دارد از سلاح تبلیغات استفاده می کند ایشان  هم به خوبی از این سلاح بر علیه آنها استفاده کرد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین