عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
درب مصلی قدس قم بعد از ۹ سال که به دلیل عملیات عمرانی و مقاوم سازی بسته شده بود، این هفته به روی مردم باز خواهد شد.
عقیق:مصلی قدس قم یکی از قدیمی ترین مصلی های کشور است که با فضا و وسعت بسیار بزرگی که دارد یک فضای فرهنگی مناسب برای شهر به شمار می رود.

به دلیل مقاوم نبودن ساختمان مصلی و مشکلات پارکینگ و .... طرح توسعه و مقام سازی مصلی قدس در 9 سال پیش به تصویب رسید و با اختصاص بودجه های خاص مقرر شد تا عملیات عمرانی این مصلی در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

در این زمانی که مصلی نیز در حال بهسازی و مقام سازی بود، اقامه نماز جمعه به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) منتقل شد تا این نماز عبادی سیاسی در محل جدید برگزار شود.

موضوع مقام سازی مصلی که قرار بود ظرف مدت یک سال به اتمام برسد، اما با وقفه 9 ساله مواجه شد و در طول این مدت نیز مسئولان بسیاری تلاش کردند تا وضعیت مصلی را ساماندهی کنند اما موفق نشدند.

حال پس از گذشت 9 سال قرار است این هفته درب مصلی قدس که در ابتدای ورودی بلوارامین و در کنار پل قرار دارد، بر روی نمازگزاران باز و اقامه این نماز عبادی سیاسی در این فضا باشد.

حجت الاسلام ولدان مدیر مصلی قدس قم در این خصوص می گوید: مصلی قدس قم به عنوان یک قرارگاه فرهنگی برای شهر است و امیدواریم با تلاش عموم مردم و مسئولان این مجموعه به قطب فرهنگی شهر قم تبدیل شود.

وی ادامه داد: چهار کمیته در ستاد برگزاری نماز جمعه قم تشکیل شده که شامل کمیته عملیاتی و اجرا و امداد، کمیته جذب، کمیته رسانه و کمیته امنیتی است.

مدیر مصلی قدس قم گفت: پیش از این تصمیم بر آن بود که مصلی قدس قم در اواخر سال 94 بازگشایی شود و در این راستا جلسات هماهنگی در سال 94 تشکیل شد اما با موکول شدن زمان بازگشایی به سال جاری جلسات در سال جاری تداوم یافت.

مسئول نهاد نماز جمعه قم اظهار داشت: مصلی قدس قم بعد از 9 سال تعطیلی به علت پروژه مقاوم سازی در روز جمعه (20 فروردین) به بهره برداری می‌رسد و آیین بازگشایی مصلی قدس ساعت 12 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار می‌شود و پس از آن، نماز جمعه به امامت آیت الله سعیدی اقامه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ولدان تصریح کرد: مصلی یکی از واژه‌های زیبای قرآنی است که به معنای محل اقامه نماز است و در آموزه‌های دینی به آن تأکید شده است، در ایران نیز نمازخانه به عنوان محل اقامه نماز و مصلی به عنوان محل اقامه نماز جمعه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تاریخچه مصلی قدس قم یادآور شد: نماز جمعه قم به مدت 19 سال در مصلی قدس برگزار شد، در سال 86، کارشناسان استانداری قم پس از ارزیابی مصلی قدس، عملیات مقاوم سازی مصلی قدس قم در دستور کار قرار گرفت.

مسئول نهاد نماز جمعه قم ادامه داد: متأسفانه مشکلات مالی و حوادث غیرمترقبه در برنامه ریزی‌ها باعث شد که عملیات مقاوم سازی مصلی متوقف شود، اما سال گذشته که سال همدلی و همزبانی بود، ستاد برگزاری نماز جمعه با حضور خیرین و مسئولین استانی تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین ولدان اضافه کرد: به منظور توسعه مصلی قدس، 71 خانه در این طرح تملک شده است و 16 الی 17 باب خانه نیز در آینده به مصلی ملحق می‌شود؛ بنابراین هم اکنون مساحت فعلی مصلی قدس، نزدیک 25 هزار متر مربع است.

وی خاطرنشان کرد: منازل و ملک‌هایی که در این طرح تملک شده است، با رضایت کامل و 15 درصد افزون بر قیمت کارشناسی خریداری شده است، در این طرح، قریب 10 میلیارد تومان هزینه مقاوم سازی مصلی قدس و تملک‌ها شده است.

مسئول نهاد نماز جمعه قم تصریح کرد: هزینه مقاوم سازی مصلی قدس از محل اعتبارات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، استانداری قم و از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین خیرین صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین ولدان با اشاره به این که در سال گذشته ستاد برگزاری نماز جمعه در قم تشکیل شد، گفت: ستاد برگزاری نماز جمعه با حضور 35 دستگاه اجرایی تشکیل شده است، همچنین ستاد مردمی برگزاری نماز جمعه با حضور 200 عضو برادر و 200 عضو خواهر تشکیل شده است که مسئولیت انتظامات مصلی را به عهده دارند.

وی عنوان کرد: در مصلی قدس برنامه‌های متنوعی توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود و این مکان مقدس به صورت حداقل 30 منظوره طراحی شده است، به طوری که در طول هفته و مناسبت‌های ویژه برنامه‌هایی از جمله شب‌های قدر، دعای عرفه، حضور هیئات مذهبی و ... در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ولدان اظهار کرد: با توجه به این که مصلی قدس بزرگترین فضای سرپوشیده است، آمادگی دارد که نگاه قرارگاهی نسبت به این مکان داشته باشد و برنامه‌های متنوعی در این مکان برگزار کند.

وی با بیان این که مصلی قدس قلب فرهنگی شهر است، گفت: مهد آدینه، بازار آدینه، مشاور آدینه، پزشک آدینه و .. از جمله برنامه‌هایی است که از این پس در مصلی قدس برگزار می‌شود.

مسئول نهاد نماز جمعه قم با بیان این که شبستان مصلی قدس گنجایش 25 هزار نمازگزار را دارد، تصریح کرد: بزرگترین طرح مصلی قدس، تکریم نمازگزاران نماز جمعه است و تمام تلاش ما بر این است که تسهیلات فراهم شود و شأن نمازگزاران نماز جمعه حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین ولدان افزود: در مصلی قدس، جهت تسهیلات نمازگزاران 7 پارکینگ از جمله فضای رودخانه در نظر گرفته شده است، همچنین شورای ترافیک استان جلساتی جهت پارک خودروها و وسایل نقلیه برگزار کرده است.

وی با اشاره به این که 5 امام جمعه در قم داریم، عنوان کرد: آیت الله امینی و آیت الله استادی به دلیل کهولت سن و کسالت در اقامه نماز جمعه حضور ندارند، اما در سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه از آنها بهره مند می‌شویم، نماز جمعه قم نیز به امامت آیت الله سعیدی، آیت الله اعرافی و آیت الله حسینی بوشهری به صورت متوالی برگزار می‌شود.

مسئول نهاد نماز جمعه قم در پایان با بیان این که امروزهم شرایط اقامه نمازجمعه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و هم در مصلی قدس قم مهیاست، یادآور شد: انتقال نماز جمعه از حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مصلی به این معنا نیست که هیچ گاه نماز جمعه در حرم برگزار نمی شود، بلکه ممکن است در صورت لزوم، گاهی مواقع این نماز جمعه در حرم مطهر برگزار شود.

*تملک 71 واحد مسکونی برای توسعه مصلی قدس

محمد خامه یار مسئول کمیته جذب ستاد برگزاری نماز جمعه قم نیز در این خصوص می گوید: باید از همکاری شهرداری و دیگر نهادها در آماده سازی و فراهم کردن زمینه برپایی نماز جمعه در مصلی قدس قم قدردانی کنیم.

وی افزود: البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که با وجود همه فعالیت های صورت گرفته همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

مسئول کمیته جذب ستاد برگزاری نماز جمعه قم گفت: باید تلاش کنیم تا نماز جمعه در مصلی قدس هم با همان شور و استقبال برگزار شود و باید در این مورد که نماز جمعه در مصلی برگزار می شود، اطلاع رسانی شود.

خامه یار در خصوص طرح توسعه مصلی گفت: در این راستای 71 واحد مسکونی از سوی شهرداری قم تملک شد و باید بکوشیم تا این مرکز به عنوان یک مرکز فرهنگی مطرح باشد.

*همکاری همه نهادها برای برگزاری باشکوه نماز جمعه

سید مهدی صادقی استاندار قم نیز دراین خصوص با تاکید بر همکاری همه نهادها بر برگزاری باشکوه نماز جمعه  گفت: آماده شدن مصلی و بازسازی این محل برای انجام این مراسم با شکوه عبادی سیاسی، موجب خرسندی همه مردم و مسئولین شده است.

وی با تأکید بر لزوم فراهم نمودن تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز جمعه در مصلی قم، ادامه داد: خوشبختانه با همت، تجربه و انگیزه مسئولین امر در قدم نخست گام‌های مناسبی در این زمینه برداشته شده است که به مرور و با همدلی و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها وضعیت مطلوب مورد نظر بدست خواهد آمد.

*تداوم وحدت در میان دستگاه های دولتی

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم هم در این خصوص گفت: تداوم وحدت عمل میان دستگاه‌های مختلف در برگزاری مراسم نماز جمعه امر مهمی است و باید همه دستگاه ها در این زمینه تلاش کنند.

وی عنوان داشت: در ابتدای کار بروز برخی ناهماهنگی‌ها در برگزاری این مراسم طبیعی خواهد بود اما دستگاه‌های مختلف باید با حفظ وحدت و انسجام تشکیلاتی مشکلات را برطرف کنند.

وی با اشاره به تشکیل چهار کمیته در زمینه برگزاری نماز جمعه در مصلای قدس یادآور شد: شهرداری آنچه را در وسع خود دارد به منظور برگزاری هر چه با شکوه‌تر نماز جمعه به کار می‌گیرد.

شهردار قم خواستار مسئولیت‌پذیری و همدلی به منظور رفع مشکلاتی که با برگزاری نماز در مصلای قدس به وجود خواهد آمد شد و اضافه کرد: اگر در قسمتی از کار کاستی‌ به وجود آید همه در برابر این ضعف مسئول خواهیم بود.

*نماز جمعه در مصلی باشکوه برگزار شود

آیت الله سعیدی امام جمعه قم نیز گفت: مصلی قدس قم از اهمیت بسیاری برخوردار است و بزرگان بسیاری در این مرکز به اقامه نماز پرداخته اند که یاد و خاطره همه آنها را گرامی می داریم.

وی افزود: مسئولان با تکیه بر اینکه هر قدمی در راه خیر برداشته می‌شود ذخیره‌ای برای آنان خواهد بود، نسبت به اموری مانند نماز جمعه اهتمام دارند و در نظام جمهوری اسلامی هم این امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد.

امام جمعه قم گفت: انتظار از کسانی که قادر به خدمت هستند این است که زمینه را برای حضور باشکوه مردم در نماز جمعه فراهم کنند و باید نماز جمعه پرشور و باشکوه برگزار شود.

* برپایی نماز جمعه جهاد در جبهه فرهنگی است

آیت الله حسینی بوشهری دیگر امام جمعه قم نیز در خصوص بازگشایی مصلی قدس گفت: مهیاکنندگان برگزاری نماز جمعه دارای انگیزه ‌های معنوی بودند که این بسیار مهم است و باید قدر این موقعیت را بدانند.

وی ادامه داد: همه باید بکوشند تا این فریضه الهی به پا داشته شود و همه وظیفه دارند در این عرصه اهتمام گسترده داشته باشند.

امام جمعه قم خواستار توجه همه مسئولان به برپایی نماز جمعه شد و گفت: هر کدام از مسئولان باید به تناسب وظیفه و امکانات خود وارد این عرصه شده و تنها به وظیفه‌شان در این عرصه اکتفا نکنند، بلکه در حد توان خود در این زمینه فعالیت کنند و بدانند که این امر دارای اجر بسیاری است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: برپایی نماز جمعه جهاد در جبهه فرهنگی است و همان گونه که در دوران دفاع مقدس اقشار مختلف سر از پا نمی‌ شناختند امروز باید در عرصه اقامه نماز تکاپو کنیم و خوش بدرخشیم.

*برپایی نماز جمعه باید بسیجی وار باشد

آیت‌الله اعرافی دیگر امام جمعه قم هم گفت: برگزاری نخستین نماز جمعه در این مکان بسیار مهم است و همه باید برای برگزاری باشکوه آن بسیجی وار اهتمام داشته باشند.

وی گفت: نماز جمعه باید به شکل آبرومند برگزار شود و کمیته های مربوطه نیز باید همه اهتمام و تلاش خود را داشته باشند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین