عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
یاد درگذشتگان در آخرین شب جمعه سال
یکی از رسم های پسندیده در آخر هر سال زیارت اهل قبور و یاد کردن از درگذشتگان است. هیئتی ها و محبین اهل بیت (ع) نیز در طول سال جاری عزادار جمعی از پیرغلامان و ذاکرین سید الشهدا(ع) بودند. در آخرین شب جمعه سال آن ها را یاد کنیم

عقیق: آخرین روزهای سال 94 هم در حال سپری شدن است. یکی از رسم های پسندیده در آخر هر سال زیارت اهل قبور و یاد کردن از درگذشتگان است. هیئتی ها و محبین اهل بیت (ع) نیز در طول سال جاری عزادار جمعی از پیرغلامان و ذاکرین سید الشهدا(ع) بودند.

درادامه به نام برخی از درگذشتگان از خادمین آستان اهل بیت(ع) در سال 94 اشاره می کنیم:

مرحوم حاج سید جلال هراتی در روز سه شنبه 4 فروردین ماه به ندای حق لبیک گفت . این پیرغلام اهل بیت(ع) از معتمدان حضرت امام خمینی و از شاگردان مرحوم آقای سید علی میرهادی بود که در شب شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) میهمان ارباش شد.  پیکر حاج سید جلال هراتی در آرامگاه ابن بایویه به خاک سپرده شد.

 

حاج علی آهی رییس خانه مداحان و پرچمدار ستایشگری اهل بیت(ع) پس از یک دوره بیماری در شانزدهم  فروردین در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

حاج میرزا علی آهی فرزند حاج قربانعلی آهی در 14 آبان ماه 1307 هجری شمسی در تهران و در یک خانواده مذهبی قدم به عرصه وجود نهاد.


وی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و دروس ادبیات صرف و نحو، منطق و فقه، اصول، تفسیر، علم کلام، رجال، علم حدیث را از محضر اساتیدی همچون حجج اسلام مرحوم حاج سیدعلی اصغر میردامادی، احمد مجتهدی، حاج سید محمد ضیاء آبادی فرا گرفت.

وی همچنین منظومه سبزواری را در نزد آیت الله سید رضی شیرازی و نهج البلاغه را از محضر آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران فرا گرفت.

این پیرغلام اهل بیت(ع) همچنین علم کلام را از آیت الله حاج میرزاحسن لواسانی و اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری و نقد و تحلیل آن را به غیر از استفاده از کتاب‌های معتبر اسلامی و ماخذ شیعی از محضر علماء بزرگواری همچون آیت الله حاج شیخ محمدجواد خراسانی در تهران و آیت‌الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی مرجع تقلید شیعیان در نجف اشرف و آیت الله العظمی حاج سید محمد هادی میلانی مرجع تقلید شیعیان جهان در مشهد فرا گرفت.

از دیگر اساتید وی می‌توان به مراجعی مانند آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، شیخ حسین وحید خراسانی و شیخ علی نمازی شاهرودی در مشهد رضوی اشاره کرد.

آهی در شکل گیری نظام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نقشی فعال داشت و به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید حجت الاسلام سید مجتبی نواب صفوی فعالیت می‌کرد و بارها از سوی ماموران ساواک و اطلاعات شهربانی دستگیر و بازداشت شد.

آهی پس از پیروزی انقلاب، مسئولیت‌های متعددی داشت و علاوه بر حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان طبق موازین شرعی خدمات شایانی داشت.

وی در طول تلاش‌های مذهبی و علمی خویش موسس محافل، مساجد و حسینیه‌های متعددی بوده که از آن جمله تشکیل بنیاد دعبل خزاعی، چند کتابخانه و چند مسجد در تهران و آبعلی و تاسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی است.


مراسم تشییع  حاج علی  آهی

وی از سن 10 سالگی به تشویق مادر خود شروع به مداحی اهل بیت(ع) کرد و از سال 1336 نیز سرودن شعر را آغاز کرد و تاکنون کتاب‌های دیوان آهی در دو جلد، دیوان آئینه نور در دو جلد، فرهنگ اصلاحات قافیه، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل، شعرو شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت، نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی و روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع) از وی به چاپ رسیده است.

یکی از دغدغه های اصلی رییس فقید خانه مداحان پیگری امور معیشتی پیرغلامان و ذاکرین اهل بیت(ع) بود.

 

مرحوم حاج ابراهیم مجیدی از از خادمین و پیرغلامان حضرت اباعبدالله(ع) پس از طی یک دوره بیماری، 31 اردیبهشت ماه در شب میلاد حضرت امام حسین(ع) به دیدار اربابش شتافت.

مرحوم مجیدی از خدمتگذاران با اخلاص هیئات بود که سال ها نوای گرم صلوات ها و عطر خوش اسفند او برای هیئتی های مسجد ارک و بیت الزهرا(س) آشنا بود.

مراسم تشییع حاج ابراهیم مجیدی

پیکر این پیرغلام اهل ببیت(ع) با حضور جمع زیادی از هیئتی ها پس از غسل دادن توسط حاج منصور ارضی از بیت الزهرا(س) تا بهشت زهرا(س) تشییع شد.

حاج سید ابراهیم خجسته پور موسس  وپایه گذار حسینیه دلریش تهران ، پدر شهید  و برادر حاج سید احد خجسته بود. این پیرغلم اهل بیت(ع) 21 شهریور ماه امسال به دیدار ارباش شتافت. مراسم تشییع حاج سید ابراهیم خجسته پور از حسینیه دلریش تا بهشت زهرا برگزار شد.


حاج سید حسین اسفندیاری از پیرغلامان و ذاکران  شهرستان مهدی‌شهر و از جانبازان دوران دفاع مقدس  در 24 دی ماه به هم‌رزمان شهیدش پیوست.

این پیرغلام اهل بیت(ع) در آخرین مصاحبه اش با بیان اینکه باید با اعتقادی قوی در مجالس ذکر اهل‌بیت (ع) حضور پیدا کرد، گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید یک قطره اشک برای امام حسین (ع) سبب آمرزش همه گناهان می‌شود و این‌ها با باور و اعتقادی قوی محقق خواهد شد؛ امام حسین (ع) میانبر رسیدن به کمالات الهی است.

وی با اشاره به اینکه نقل است اگر یک قطره اشک برای امام حسین (ع) بر روی آتش جهنم بریزد، آتش را خاموش می‌کند، گفت: ارزش و جایگاه مجالس امام حسین (ع) را نباید دست‌کم گرفت؛ بسیاری از انسان‌ها با حضور در این مراسم از فرش به عرش رسیده‌اند.

این پیر غلام اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه بزرگ‌ترین مقام در مجلس امام حسین (ع) خادم بودن است، افزود: اگر جایگاه این مجالس را درک کردیم و خود را در این خانه، نوکر و خادم دانستیم و برای برگزاری چنین مجالسی تلاش کردیم، اهل‌بیت (ع) دستمان را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت (ع) هر چه بخواهند به اذن خداوند همان می‌شود، گفت: نوکری در این خانه، انسان را برای همگان عزیز می‌کند و هر چه طلب کنیم، اگر صلاح باشد اهل‌بیت (ع) به نوکرانشان هدیه می‌دهند.

اسفندیاری با بیان اینکه فرصت‌ها زودگذر هستند و باید قدردان این مجالس بود، گفت: اگر قدردان این لحظه‌ها نباشیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور وقتی مرگمان فرا برسد، حسرت لحظه‌به‌لحظه‌ای که از این مجالس استفاده نکردیم را می‌خوریم.

وی افزود: جوانان در مسیر بندگی هرچه بخواهند، با اتصال به امام حسین (ع) می‌توانند به دست بیاورند.

مرحوم فرج الله سلحشور کارگردانی که تمام تلاشش را برای به سرانجام رساندن آخرین پروژه اش یعنی مجموعه حضرت موسی(ع) به کار بسته بود پس از گذراندن دوره بیماری سرطان در هشتم اسفندماه درگذشت.


در پی درگذشت این هنرمند ارزشی مقام معظم رهبری ، تعدادی از مراجع تقلید و جمعی از ذاکرین اهل بیت(ع) در پیام هایی درگذشت او را تسلیت گفتند.  مراسم تشییع پیکر فرج الله سلحشورنهم اسفندماه  با حضور مردم ، روحانیون ، مداحان ،مسئولان کشوری و لشکری و هرمندان در کنار مزار شهدای گمنام، امام‌زاده سید جعفر و حمیده خاتون (ع) برگزار شد.

سلحشور از پایه گذاران حوزه هنر و اندیشه اسلامی (حوزه هنری فعلی) بود. او  قبل از انقلاب هم نمایش هایی را بر اساس قصه های دینی و قرآنی روی صحنه برده بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام همتش را صرف به تصویر کشیدن آموزه های دینی و زندگی پیامبران در سینما و تلویزیون کرد.

مرحوم سلحشور علاوه بر فیلمسازی ، صدای گیرا و محکم داشت و در برخی تولیدات دینی و انقلابی  مانند آلبوم  "همپای جلودار" اشعاری از ستاد حمید سبزواری  را نیز دکلمه کرده بود که در خاطره جمعی مردم ایران باقی مانده است.


تقدیر از مرحوم فرج الله سلحشور توسط جمعی از پیرغلامان خانه مداحان و اصحاب رسانه

علاوه بر همه این ها سلحشور یک هیئتی بود . او چند ماه قبل  در گفت و گویی اختصاصی با عقیق گفت: پنجاه سال است روضه خانوادگی داریم و برکات فراوانی را هم از این روضه در زندگی دیده ام.

حاج مهدی سلحشور به تازگی درباره آخرین ساعات عمر برادر چنین گفته است: در چند روز آخر عمر حاج فرج که دکترها نیز از او قطع امید کرده بود به بیمارستان رفتم . پزشک معالجش می گفت دیگر هیچ واکنشی به اطرافش ندارد و صداها را نیز متوجه نمی شود.

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی ، حاج مهدی سلحشور و حاج سید مهدی میرداماد در مراسم تشییع مرحوم فرج الله سلحشور


پنج شنبه شب بود . رفتم بالاسرش ، دستش را در دستم گرفتم و گفتم : داداش امشب شب زیارتی امام حسین(ع) است . تا این جمله را گفتم دستش را تکان داد و با زحمت کمی چشمش را باز کرد . پرسیدم زیارت عاشورا برایت بخوانم ؟ چشمانش را به علامت تایید روی هم آورد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
eghbal
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
0
0
مرحوم اشتری از پیرغلامان نام آشنای اهل بیت (ع) در استان اصفهان هم امسال به رحمت خدا رفتند.
روحشان شاد.
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
0
عقيق جان كلمه نوكر بدون ذكر نوكر اهلبيت كار خوبي نيست / بعضي از عزيزاني كه تصويرشان را منتشر كرديد نور چشم رهبر عظيم الشأن بودند -آقاي آهي مجتهد بودند / بله درست است كه خودشان را نوكر ميدانستند وبايد هم همين باشد ولي شما احترام را نگهداريد
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
0
حاج حسن آقاي حسين زاده هم روز آخر سال ٩٤ به رحمت حق واصل شدند
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
0
حاج حسن آقاي حسين زاده هم روز آخر سال ٩٤ به رحمت حق واصل شدند
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین